Hjælp! Madtider / Antal måltider til baby 5,5 mndr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2011

kamtok

DAs mor skriver:

Alt er cirka-tider - det er jo ikke en maskine jeg har

I går, hvor vi var på tur, så det helt anderledes ud - der fik han kun 5 måltider....

DU skal selvfølgelig ikke presse ham til at spise hvis han ikke er aulten, men kan godt forstå dine tannker om om han får nok! SÅ længe han er glad og tilfreds - og tager på - ville jeg ikke være bekymret

Nej, selvfølgelig er han ikke en maskine  Men det virker lidt mere struktureret end det er herhjemme - men struktur har nu heller aldrig været vores stærke side. Vi har altid bare tilpasset os det vi skulle, og måske skal vi arbejde lidt på at dagen skal tilpasse sig os i stedet for at vi tilpasser os den. 
Det var ligesom om han kunne mærke mit hemmelige ønske om at han skulle vågne lidt før. Han fik sin sidste flaske kl. 21.30 i går og vågnede så kl. 7.15 til morgen og fik sin første flaske  Nu ser vi hvordan det går resten af dagen - jeg vil i hvert fald gribe chancen for at få arbejdet lidt "faste tider" ind. 

Vil ikke presse ham, men nogle gange tager jeg alligevel mig selv i at gøre det lidt, og så stopper jeg ligeså snart det går op for mig at jeg nu sidder og "presser" ham. Og ja, han er jo en super glad dreng med totalt krudt i måsen, og vægten er rigtig fin, så behøver nok ikke at bekymre mig - selvom "bekymring" er blevet mit mellemnavn fra den dag jeg fandt ud af jeg var gravid 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2011

kamtok

sismofutten skriver:

Min datter er 6½-7 måneder, og hendes mad-plan ser således ud:
(Har selv undret mig de sidste par dage, for er også bange for at hun ikke får nok, men kan se at det ligner lidt Jeres...)

Kl. 07:00 - Havregrød og vand
Kl. 08:30 - 230 ml. modermælkserstatning
Kl. 12:00 - Majsgrød og sødmælk
Kl. 14:00 - 230 ml. modermælkserstatning
Kl. 17:30 - Aftensmad (hirsegrød, risgrød, most kartoffel, most rodfrugter, eller hvad der lige passer :-))
Kl. 19:15 - 260 ml. vælling
Desværre vågner hun stadig om natten, bl.a. pga. smerter, og her må jeg give hende mad, for at få hende til at sove igen:
Kl. 01:00 - ca. 140 ml. modermælkserstatning
Kl. 04:00 - ca. 150 ml. modermælkserstatning

Spiser hun op hver gang? - For så vil jeg bestemt tro at hun får det hun skal have.
Har du prøvet at stille dig på vægten og så bagefter stille dig op med hende - uden tøj og ble? - Jeg gjorde det med Jakob i går, og han har taget ca. 500-750 gr. på siden vi var til 5 måneders undersøgelse den 21. marts (altså på små 3 uger) og han har endda været syg 2 gange i mellemtiden. 

Måske bekymrer vi os mere end vi burde - men det går mere og mere op for mig, at det er en af de "bivirkninger" der er ved at blive mor. Og det viser jo heldigvis bare, at vi er omsorgsfulde mødre, der tænker på vores børn 

Anmeld

9. april 2011

kamtok

Mia&Tonny skriver:

Hmm..... Så må jeg jo ha en snak med sp igen!!!

Hvis hun spiser sin grøntmos om aftenen, så tror jeg altså ikke det skader noget, at hun får frugtmos om formiddagen. Det ville naturligvis være bedst, hvis hun også kunne spise noget grød/grøntmos om formiddagen sammen med frugtmosen. Frugtmosen bør dog ikke udgøre et helt måltid.

Anmeld

9. april 2011

kamtok

Perl skriver:

Kender det godt.. men ok det er jo så lidt.. håber han kommer hurtigt i bedring!!

Tak  Han er frisk som en havørn igen - og er tilbage til sit gode "gamle" jeg med masser af fart over feltet hele tiden  Men penicillin-kuren varer desværre lige nogle dage endnu - han er dog blevet en haj til at tage sin medicin - fra at spytte det hele ud i hovedet på mig, drikker han det nu af det lille bæger og sluprer det i sig med stor velbehag 

Anmeld

9. april 2011

Lillefe

kamtok skriver:

Tak  Han er frisk som en havørn igen - og er tilbage til sit gode "gamle" jeg med masser af fart over feltet hele tiden  Men penicillin-kuren varer desværre lige nogle dage endnu - han er dog blevet en haj til at tage sin medicin - fra at spytte det hele ud i hovedet på mig, drikker han det nu af det lille bæger og sluprer det i sig med stor velbehag 

Nå ok det var da dejligt..

Anmeld

9. april 2011

LinLin

kamtok skriver:

Nej, selvfølgelig er han ikke en maskine  Men det virker lidt mere struktureret end det er herhjemme - men struktur har nu heller aldrig været vores stærke side. Vi har altid bare tilpasset os det vi skulle, og måske skal vi arbejde lidt på at dagen skal tilpasse sig os i stedet for at vi tilpasser os den. 
Det var ligesom om han kunne mærke mit hemmelige ønske om at han skulle vågne lidt før. Han fik sin sidste flaske kl. 21.30 i går og vågnede så kl. 7.15 til morgen og fik sin første flaske  Nu ser vi hvordan det går resten af dagen - jeg vil i hvert fald gribe chancen for at få arbejdet lidt "faste tider" ind. 

Vil ikke presse ham, men nogle gange tager jeg alligevel mig selv i at gøre det lidt, og så stopper jeg ligeså snart det går op for mig at jeg nu sidder og "presser" ham. Og ja, han er jo en super glad dreng med totalt krudt i måsen, og vægten er rigtig fin, så behøver nok ikke at bekymre mig - selvom "bekymring" er blevet mit mellemnavn fra den dag jeg fandt ud af jeg var gravid 

Det er dejligt når de hører efter

Jeg er meget struktureret - det kan godt være svært nogle gange, når der så er noget man ikke kan strukturere sig ud af (ex babys spise- og sovetider!)

Men hvis han spiser ca hver 3. time - og så lidt før efter et flaskemåltid passer det med at han når at få de 6 måltider inden han skal sove (han kommer i seng 20-20.30 og vågner ml 6 og 7 som regel)

- og ja! Det er bare bekymringer fra man ser de to streger

Anmeld

9. april 2011

Mia&Allan

kamtok skriver:

Hvis hun spiser sin grøntmos om aftenen, så tror jeg altså ikke det skader noget, at hun får frugtmos om formiddagen. Det ville naturligvis være bedst, hvis hun også kunne spise noget grød/grøntmos om formiddagen sammen med frugtmosen. Frugtmosen bør dog ikke udgøre et helt måltid.

Den sidste uge har hun fået risgrød med pære og banan om formiddagen, men nu vil hun intet ha udover hendes flaske.... Jo aftensmaden, ellers ikke

Anmeld

12. april 2011

sismofutten

kamtok skriver:

Spiser hun op hver gang? - For så vil jeg bestemt tro at hun får det hun skal have.
Har du prøvet at stille dig på vægten og så bagefter stille dig op med hende - uden tøj og ble? - Jeg gjorde det med Jakob i går, og han har taget ca. 500-750 gr. på siden vi var til 5 måneders undersøgelse den 21. marts (altså på små 3 uger) og han har endda været syg 2 gange i mellemtiden. 

Måske bekymrer vi os mere end vi burde - men det går mere og mere op for mig, at det er en af de "bivirkninger" der er ved at blive mor. Og det viser jo heldigvis bare, at vi er omsorgsfulde mødre, der tænker på vores børn 

Nej, problemet er lige præcis (og det glemte jeg jo at skrive), at hun langt fra spiser op af grøden - har INGEN anelse om hvor meget hun skal spise af det, men synes egentlig ikke hun spiser helt vildt meget af det - men hun bliver da tilbudt mad en del gange i løbet af dagen, og man siger jo, at hvis de er sultne, skal de nok spise :-)

Ej, ja, det lyder da som en pæn vægt-stigning..
Desværre har vi ikke nogen vægt herhjemme - men hun smiler og jeg kan se hun vokser, så formoder at hun klare det ;-)

Og ja, du har ret - vi skal nok lade være med ar bekymre os så meget - men det høre jo med til moder-rollen ;-)

Anmeld

12. april 2011

kamtok

sismofutten skriver:

Nej, problemet er lige præcis (og det glemte jeg jo at skrive), at hun langt fra spiser op af grøden - har INGEN anelse om hvor meget hun skal spise af det, men synes egentlig ikke hun spiser helt vildt meget af det - men hun bliver da tilbudt mad en del gange i løbet af dagen, og man siger jo, at hvis de er sultne, skal de nok spise :-)

Ej, ja, det lyder da som en pæn vægt-stigning..
Desværre har vi ikke nogen vægt herhjemme - men hun smiler og jeg kan se hun vokser, så formoder at hun klare det ;-)

Og ja, du har ret - vi skal nok lade være med ar bekymre os så meget - men det høre jo med til moder-rollen ;-)

Ihh de børn, de er da ikke til at blive kloge på  Hvor meget grød/mos laver du til hende? - Og hvor længe har du givet hende grød/mos?
Jakob startede allerede da han var 4 måneder, men der gik omkring en måneds tid inden han kunne spise større portioner. I starten var det vel omkring ½ dl. og så stille og roligt op til 1 dl. og herefter 1½ og så introducerede jeg ham for 2 måltider om dagen, da han blev 5 måneder. 

Jeg har prøvet at lade være med at give ham mad hele tiden, og lade ham selv melde sig, når han er sulten - og på mystisk vis er det faktisk begyndt at være oftere end før .. Måske har han kunne fornemme hans mors hemmelige ønske om at få lidt mere "struktur" over hans madtider  Og det vildeste er at han faktisk spiser op, uden at spytte maden ud i hovedet på mig .
Han græder ikke når han er sulten, men siger samme lyd som når han er træt og ikke helt kan finde ro.

Vores dag ser nu ca. sådan ud (udfra de sidste par dage):

Kl. 04.30 - 5.00 : ca. 150 ml. (mens han sover)

Kl. 07.30 - 8.00 : ca. 200 ml.

Kl. 10.30 - 11.00 : Grød m. frugtmos - ca. 1½ dl.

Kl. 14.00 - 15.00 : ca. 200 ml.

Kl. 18.00 - 18.30 : Grøntsagsmos m. sveskemos - ca. 1½ dl.

Kl. 21.30 - 22.00 : ca. 150 ml. (mens han sover)

Anmeld

12. april 2011

Lisbeth85

kamtok skriver:

Hello ladies 

Jeg har jo min kære dreng Jakob, som nu er 5,5 mndr. og jeg synes virkelig ikke at vi når op på det antal måltider og det mad han "burde" have i løbet af en dag. Han har desværre opdaget at man kan sprutte/spytte det ud, når man ikke gider det - og det bruger han meget lige for tiden. 
Hvordan når I andre at give de famøse 6 måltider i løbet af en dag, hvor meget får jeres børn ad gangen og hvor lang tid imellem hvert måltid går der?

Her forløber en dag normalt således:

Kl. 9.00 - 200 ml. mme (han nægter at spise før)

Kl. 12.00 - 13.00 - 1-1,5 dl. grød - han vil ikke have flaske efterfølgende

Kl. 15.30 - 16.30 - 200 ml. mme

Kl. 18.30 - 19.30 - 1-1,5 dl. mos - han vil ikke have flaske efterfølgende

Kl. 22 - 24 (et sted der imellem) - ca. 150-200 ml. mme

- nogle gange vågner han omkring kl. 5 når hans far er stået op, og der får han alt ml. 20 - 200 ml. mme, men indtil for nylig har han sovet igennem om natten (det blev desværre ødelagt af sygdom). 

Han er en glad og frisk knægt med krudt i røven, han når stort set aldrig at melde sig som sulten - da der er for få timer i døgnet til at vi kan vente på at han melder sig. Han tager fint på - er 71 cm. og vil skyde på ca. 8,5 kg. nu. 

På forhånd tak 

Ja, det er ikke altid let at nå de kære måltider, og slet ikke når han nægter flasken.

Min søn spiser grød til morgenmad og herefter en flaske, inden han bliver lagt ud til formiddagslur. Eftermiddag er bananmos og så en flaske inden eftermiddagsluren. Om aftenen er det kartofel/gulerodsmos og så en godnatflaske omkring kl. 19.30.

Det er jo allerede 6 måltider, men af og til springer han over sin flaske om eftermiddagen. Nogen gange får han 150 ml. om natten (ved 4.30 tiden), men det er heller ikke altid. Nogen gange er sutten nok. Da jeg startede på grød / mos havde jeg svært ved at nå op på disse 6 måltider, men nu går det meget godt igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.