Meget kloge ord du skriver her. 
Jeg har haft børn, der på mange punkter har været vidt forskellige og jeg har jo så måttet tilpasse opdragelsen til den enkelte, hvad enten det har været mine egne eller mine plejebørn, men fælles for dem alle har som udgangspunkt været: Frihed under ansvar, og så det, at mine unger har skulle være sådan, at folk siger: Ihh det var en fornøjelse, kom endelig igen!
Dermed ikke sagt, at de ikke har haft deres "perioder", hvor de alt andet end har kunnet leve op til dette krav, men så er de bare ikke kommet med, indtil de har kunnet...hvis du kan følge mig. 
Men generelt, så har de nu været dejlige, på hver deres måde, både ens og meget forskellige.
Da min ældste var lille, var hun let at have med overalt, hun sov hvor som helst, men til gengæld havde hun så en periode, hvor jeg bare ikke kunne have hende med på besøg, fordi hun var hamrende uartig, skabede sig, lavede ulykker og den slags, så der måtte hun bare blive hjemme.
Da hun kom ind i puperteten brugte vi ufattelig meget tid på at diskutere..ofte så meget, at vi begge var helt hudløse når bølgerne gik højt for 127. gang den dag 
Men det gik heldigvis også over. Som lille var hun hyperaktiv og det stod så på med guldklippekort til skadestuen i adskillige år, men alligevel, var hun en superskøn unge, med pæren i orden og masser af humoristisk sans. I virkeligheden ligner vi af sind hinanden utroligt meget, og det har jo så også gjort, at det har slået gnister med jævne mellemrum. Men for pokker, hvor har jeg bare måttet tale med store bogstaver ind imellem, for hendes stædighed har været enorm. LOL
Nå så kom nr 2.
Og det var forbløffende. Jeg tror aldrig, jeg hverken før eller siden, har kendt så nemt et barn. Fra dag et, gik alt efter en snor, og jeg mindes kun ganske få "udfald" hvor jeg måtte hæve stemmen. Hun havde en periode, hvor hun var noget strid ved sin storesøs, men kun når jeg ikke var i nærheden, men det har de åbenbart holdt for dem selv, for jeg har først fået det at vide efter de blev store LOL.
Hendes pubertetsoprør varede i 5 min..ja jeg lyver ikke, så fik hun at vide, at den slags ville ville vi ikke have..og det var så det 
Nr 3 mindede meget om den ældste, men var alligevel meget forskellig. Og så havde han temperament for ti. Nøj hvor kunne han blive hysterisk, når noget gik ham imod.
Så måtte jeg igen igang med den periode, hvor han bare ikke kunne komme med, eller min mand gik med ham, når han fik et af sine flip. Så lige som din, så kunne han være det dejligste barn, indtil han fik en af sine raptusser, så jeg har ofte stået i en forretning med ham, hvor jeg simpelthen har taget ungen under armen og er gået med ham, fordi jeg syntes det var FOR pinligt.
Men efter han blev ti år er det dampet af.
I dag er han den dejligste teen man kan tænke sig, meget ligesom sin yngste storesøs, der er sjældent nogen dikkedarer med ham. Mild, blid, kærlig, men også bestemt også med sin egen urokkelige vilje.
Så sådan er de så forskellige.
Som Bill Cosby siger:
"Hvergang man får et nyt barn, er det stom at starte udforskningen af et helt nyt univers!
Og det vil jeg give ham helt ret i.

Kærligst
Sussie