Studerende på barsel med deltidsjob?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2011

FamilenStorm

metteswn skriver:

du lyder da lidt indviklet når dem der har styr på det kalder det for orlov med barn, men at vi skal kalde det barsel :p

Ja.. Men synes generelt det er indviklet når det gælder SU og barselsdagpenge.. heh

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2011

FamilenStorm

Secrets skriver:

Uha, det lyder dælme forvirrende! Håber de når at finde ud af det

Håber jeg godt nok også.. Men kommer nok til at være lidt palle det sidste år af min uddannelse.. Så typisk...

Hader reformer.. hehe

Anmeld

8. april 2011

FamilenStorm

metteswn skriver:

du lyder da lidt indviklet når dem der har styr på det kalder det for orlov med barn, men at vi skal kalde det barsel :p

SU-fødselsklip

Hvis du får et barn, mens du går på en videregående uddannelse, der berettiger til uddannelsesstøtte, kan du få tillagt 12 ekstra SU-klip pga. fødsel. Du skal derfor ikke søge orlov fra studiet i forbindelse med barsel, idet du så vil miste dine rettigheder i SU-systemet. Du skal selv søge om fødselsklip på SU-kontoret på dit uddannelsessted. Her skal du fremvise vandrejournal, fødselsattest el.lign.

Fandt det på denne side:

http://www.studenterraadgivningen.dk/Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/Barsel_2009.pdf
Der står det hele meget godt beskrevet...Brugte det selv da jeg skulle søge...

Anmeld

8. april 2011

mn

Heidibh skriver:

SU-fødselsklip

Hvis du får et barn, mens du går på en videregående uddannelse, der berettiger til uddannelsesstøtte, kan du få tillagt 12 ekstra SU-klip pga. fødsel. Du skal derfor ikke søge orlov fra studiet i forbindelse med barsel, idet du så vil miste dine rettigheder i SU-systemet. Du skal selv søge om fødselsklip på SU-kontoret på dit uddannelsessted. Her skal du fremvise vandrejournal, fødselsattest el.lign.

Fandt det på denne side:

http://www.studenterraadgivningen.dk/Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/Barsel_2009.pdf
Der står det hele meget godt beskrevet...Brugte det selv da jeg skulle søge...

okay tak for hjælpen egentlig så fandt jeg da også ud af det ved bare min studievejleder kalder det orlov med barn og det gjorde hende på kontoret også som er hende der står for su på skolen :b

Anmeld

8. april 2011

mn

Heidibh skriver:

Ja.. Men synes generelt det er indviklet når det gælder SU og barselsdagpenge.. heh

giver dig helt ret, man skulle næsten tror de havde en hensigt med at gøre det så svært :p

Anmeld

8. april 2011

FamilenStorm

metteswn skriver:

okay tak for hjælpen egentlig så fandt jeg da også ud af det ved bare min studievejleder kalder det orlov med barn og det gjorde hende på kontoret også som er hende der står for su på skolen :b

Det var så lidt.. Er lidt farligt de gør det.. For så kan man jo hurtig komme til at søge om netop overlov, og så er løbet jo kørt... 

Anmeld

8. april 2011

FamilenStorm

metteswn skriver:

giver dig helt ret, man skulle næsten tror de havde en hensigt med at gøre det så svært :p

Hehe ja nemlig.. Jo mere besværligt jo bedre, skulle man tro.. hehe

Anmeld

8. april 2011

mn

Heidibh skriver:

Hehe ja nemlig.. Jo mere besværligt jo bedre, skulle man tro.. hehe

hehe ja, men det kan jo tænkes de håber på så at kunne spare penge et sted

Anmeld

8. april 2011

Giraffen

metteswn skriver:

jeg ringede til kommunen om præcis det samme spørgsmål, hvor jeg fik svar på at jeg skulle min. have arbejdet 10 timer om ugen i 13 uger inden barsel, så var jeg berettiget til barselspenge fra jobbet, ellers ikke. i forhold til at arbejde imens du er på barsel, ville jeg nok tage fat i din uddannelsesvejleder eller den som står for su på skolen, men tror godt du må da det jo kaldes for orlov.

Tak for svaret

Ved du om der er forskel på om man har 10t/ugen sådan set tilbage ift timer - eller om det skal være en del af kontrakten? For på min kontrakt er det bare timelønnet - tror endda der står 8t om ugen, selvom det nærmere er 15

Anmeld

8. april 2011

Mettemus

Giraffen skriver:

Hej allesammen

Min kæreste og jeg er netop startet på Projekt Baby (JUBIII!!!)

Anyways - jeg læser på Uni og regner med at tage et års barsel med de 12 SU-klip

Men men men jeg har et deltidsjob hvor jeg ca arbejder 1 time om dagen, hjemmefra via computeren. 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at beholde det job, af flere årsager (økonomisk, at have noget andet i hverdagen end baby, have et studierelateret arbejdsnetværk) - derudover vil vi få rigtig svært ved i et helt år at undvære den ekstra indtægt det giver

Men hvordan er reglerne? Eller har noget prøvet det samme?

1) hvis jeg tager barsel fra studie OG job (er timelønnet), får jeg så barsel på studiejobbet?

2) Hvis jeg kun tager barsel fra studiet - må jeg så fortsætte med studiejobbet uden det påvirker barselsklipene? Hvad har I gjort? 

Bonus info:Min kæreste har fast job og er ikke studerende 

På forhånd tak for alle jeres kloge ord

HejSom de andre også skriver er det vigtigt at du ikke tager orlov fra studiet, men at du bare lader være med at melde dig til fagene. På den måde får du de ekstra 12 barselsklip. Da du i forvejen har 12 klip ekstra end den tid dit studie tager har du faktisk mulighed for dobbelt SU i 12 måneder - miksklip. Dem kan du tage i brug tre måneder før din termin. Du skal så være opmærksom på, at du så ikke har tid til at blive forsinket senere i dit studie eller at du ikke har SU nok, hvis du allerede er forsinket.Du har ret til barslelsdagpenge hvis du har arbejdet mere end 120 timer i de sidste 13 uger før du går fra på barsel (som du sagtens kan gøre fra dit fritidsjob uden også at skulle gøre det fra studiet). Her er det en fordel hvis du kan fremvise et fast arbejdsskema hvor dine timer skrevet ind. Det svarer til 9,5 timer pr uge, så hvis du alligevel er der oppe i nærheden, ville jeg da sørge for at få lavet en kontrakt med det præcise timetal eller at bede om nogle flere timer, så du kan blive dagpengeberettiget. Knus fra Mette - på dobbelt SU og med barselsdagpenge i et år

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.