Når ungen ikke vil spise

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

608 visninger
14 svar
0 synes godt om
20. oktober 2008

Kaufie

Hvad gør man så?

Ja, her er det så aftensmaden vi snakker om (igen)

Det har været oppe før - det med at ungerne skriger på mad og hænger i buksebenene mens man laver mad - men når det så står foran dem vender de hovedet væk og vil hellere have fat i alt muligt andet. På nær de mest madglade børn tror jeg nok vi alle har oplevet det af og til.

Men kom vi frem til hvad vi gør ved det? Lader man dem skrige, sætter dem ned på gulvet og ellers sejle deres egen sø - dvs ingen aftensmad den dag - eller prøver man på at finde et eller andet (fx løkostaj-madder) de vil spise?

Hvornår kan man lære dem, at de må spise det der står på bordet?

Mette, som lige havde dilemmaet igen her til aften

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2008

linemus

Nu. De skal ikke vænnes til, at de bare kan få noget andet, hvis udbudet ikke lige passer dem. For så har I balladen.

Hvis der herhjemme er børn, der ikke vil spise, jamen så er de ikke sultne og så kommer de ned. Og de får ikke andet heller ikke senere, for der er ikke plads til flere måltider i vores program (aftensmad - nattøj på - i seng). Sådan har vi altid gjort med Sebastian, og han har kun én gang i sit liv sagt senere at han var sulten. Ellers har der aldrig været brok eller sultent barn om natten. Og han har og har haft dage hvor han spiser tre pastaer og så er det det, og andre dage æder han mere end mig. Jeg er sikker på, han selv kan regulere det, og regner med at pigerne gør det samme. Så længe de ved, at det er nu vi spiser og ikke senere, så tror jeg de får spist det de skal have - ellers lærer de det i hvert fald hurtigt 60.png

Knus Line

Anmeld

20. oktober 2008

Loggidut

altså....nu vedjeg hvorfor tif gør sådan!

og det er de der skide rutiner...

her spiser vi altid med to stk bestik hver gang. jeg har en gaffel, og tif har en gaffel, el. jeg har en ske, og tif har en ske...

hvis ikke den der famøse ske eller gaffel til hende er til stede, så kan det nok så sultne barn stejle helt og aldeles, og så spiser hun intet...

prøv lige for sjove skyld at give ham en gaffel eller ske selv...så kan han sidde og lirke til maden, mens du fodre...det virker surverent her hos os...bare jeg lige husker at der skal være to stk.

vi har så fået et tillægs-problem, nu vil hun selv vælge hvad for en gaffel eller ske hun vil have, og får hun ikke sin vilje...så spiser hun som sagt intet, hun banker bare min hånd ned i maden, indtil jeg overlevere den ske eller gaffel hun vil have...christ!

det er da et forsøg værd???

Anmeld

20. oktober 2008

Loggidut

linemus skriver:

Nu. De skal ikke vænnes til, at de bare kan få noget andet, hvis udbudet ikke lige passer dem. For så har I balladen.

Hvis der herhjemme er børn, der ikke vil spise, jamen så er de ikke sultne og så kommer de ned. Og de får ikke andet heller ikke senere, for der er ikke plads til flere måltider i vores program (aftensmad - nattøj på - i seng). Sådan har vi altid gjort med Sebastian, og han har kun én gang i sit liv sagt senere at han var sulten. Ellers har der aldrig været brok eller sultent barn om natten. Og han har og har haft dage hvor han spiser tre pastaer og så er det det, og andre dage æder han mere end mig. Jeg er sikker på, han selv kan regulere det, og regner med at pigerne gør det samme. Så længe de ved, at det er nu vi spiser og ikke senere, så tror jeg de får spist det de skal have - ellers lærer de det i hvert fald hurtigt 60.png

Knus Line

og så er jeg forresten helt enig med line her!

Anmeld

20. oktober 2008

Kaufie

Ok - jeg tænkte nok det var ca nu - og her har vi heller ikke praktiseret mere end et aftenmåltid - William har endda kun fået vand efter maden - ingen flaske... Og jeg synes da heller ikke han vågner mere om natten når han har spist meget lidt end hvis han har spist normalt.

Så det lyder godt, at de selv regulerer hvor meget mad der skal til. Tror også William får det han skal have i løbet af dagen, så er ikke bekymret for hans tilstand - mere for min egen nattesøvn....

Den med at give ham en gaffel/ske - den er vi allerede med på - han kaster selv maden i hovedet - og en del rammer faktisk plet. Jojo, der skal helst være noget i begge hænder - og helst af samme størrelse og beskaffenhed som vores - så tit spiser jeg morgenmad med plasticske

Anmeld

20. oktober 2008

Helle30

Jeg er fuldstændig enig med Line.
Vi tilbyder "dagens ret" med jævne mellemrum i ca. en halv time - mens vi selv spiser. Derefter er baren lukket, og det er den ligetil i morgen kl. havregrød (06.30).
Skam, ekstraarbejde og fortrydelser have den, der tilbereder særmåltider til deres barn (hvis ungen ellers er i form). - For den forælder vil med 100% sikkerhed komme til at lave 2 retter hver aften indtil barnets flyttedato om ca. 18 år.

- Helle, hvis datter har spist 4 pastarør og drukket 2 kopper danskvand til aften, før hun blev sur og smed med resten. - Det er ærgeligt - jeg regner med, hun ikke var mere sulten.

Anmeld

20. oktober 2008

Tynen

Jeg opgiver sgu snart det aftensmad sjov.

Plejer bare at tage hende ned når hun begynder at gratte med maden (Efter de 2-3 sølle skefulde/"gaffelfulde" hun plejer at spise)

Dog får hun yougurt inden sengetid, nu vi har skrottet flasken for 4 dage siden - Ikke fordi det har den helt store interesse.

Aner ikke hvad man skal gøre.
Ville bare sige du ikke er alene med det sjov

Anmeld

20. oktober 2008

Nadi

Jeg aner snart heller ikke mine levende råd! Men når Ollie begynder at smide med maden så er det slut og så får han simpelthen ikke mere og kommer ned til sit legetøj. Og ungen går fra at være en sand djævel til at være en sød engel igen. Men det er såsan vi gør det her hjemme, men synes ikke det er optimalt at han lærer at han bare skal smide med maden for at komme ned.

Argh what to do

Anmeld

20. oktober 2008

heaven

uha, jeg synes altså også den er svær.... Vi tilbyder ALTID mad inden sengetid, enten øllebrød eller havregrød, så jeg er sikker på at han er fyldt op....
1: jeg har altså svært ved at lægge et barn i seng, der ikke har spist
2: jeg giiider ikke alt de ståhej om natten, at drengen vågner og er sulten... alt for min nattesøvn....

men jeg er faktisk usikker på om det er det rigtige vi gør - det skal ingen hemmelighed være....

Lasse er småtspisende og lidt tynd dreng, og derfor føler jeg at jeg skal være sikker på han er fyldt op. men på den anden side, er det mon en spiral - altså at han ikke spiser så meget aftensmad, netop fordi der er det ekstra måltid i døgnet?

og vi har prøvet at lade være at give, så er det sikkert som ammen i kirken, at balladen starter kl 2, og drengen lynhurtigt sluger 220 ml vælling... så sulten er han jo...

men jeg indrømmer at jeg er MØGTRÆT af at lave det mad,,,,,, har dog valgt at blive ved lidt endnu...

Jannie - der synes det her mad tam-tam er træls nogengange

Jannie

Anmeld

20. oktober 2008

Loggidut

heaven skriver:

uha, jeg synes altså også den er svær.... Vi tilbyder ALTID mad inden sengetid, enten øllebrød eller havregrød, så jeg er sikker på at han er fyldt op....
1: jeg har altså svært ved at lægge et barn i seng, der ikke har spist
2: jeg giiider ikke alt de ståhej om natten, at drengen vågner og er sulten... alt for min nattesøvn....

men jeg er faktisk usikker på om det er det rigtige vi gør - det skal ingen hemmelighed være....

Lasse er småtspisende og lidt tynd dreng, og derfor føler jeg at jeg skal være sikker på han er fyldt op. men på den anden side, er det mon en spiral - altså at han ikke spiser så meget aftensmad, netop fordi der er det ekstra måltid i døgnet?

og vi har prøvet at lade være at give, så er det sikkert som ammen i kirken, at balladen starter kl 2, og drengen lynhurtigt sluger 220 ml vælling... så sulten er han jo...

men jeg indrømmer at jeg er MØGTRÆT af at lave det mad,,,,,, har dog valgt at blive ved lidt endnu...

Jannie - der synes det her mad tam-tam er træls nogengange

Jannie

hmmmm...heaven, der er jo ingen facitliste....og det ved du jo...

grunden til jeg gør som jeg gør, er af den erfaring jeg har gjort mig med drengene...især med kasper, der var jeg meget usikker kan jeg huske...og det resulterede i at jeg også af og til sad og fodrede sent om aftenen.

så efter dengang...så holder jeg mig bare til aftensmaden...og niks weider...nu er jeg så i den situation at fodrede jeg tif klokken sent, så ville christian og kasper også komme ud og begynde at tømme skabene...

her er det aftensmad og så slut, men at du gør noget andet...jaaaa, det er jo bare din facon, så jeg tror ikke du skal tvivle så meget!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.