Vi filmede min sidste fødsel for godt 6 uger siden, og det er jeg SÅ lykkelig for idag. Jeg havde på forhånd bestemt mig for at hellere have fødslen på film og så have muligheden for at slette den, fremfor ikke at optage den også fortryde det bagefter!
Min veninde skulle alligevel med til fødslen, så hun blev sat til at optage. Hun nåede dog først at optage fødslen fra hovedet var ude, fordi det gik så stærkt til sidst. Men altså de ca. 8 minutter hvor man ser hovedet er ude, kroppen kommer ud, hun bliver lagt på min mave, navlestrengen bliver klippet og vi lige får hilst på hende - de er bare guld værd idag, og jeg ville ikke undvære dem.
Jeg havde det også sådan lidt inden, at jeg vidste ikke engang om jeg selv ville se det, eller om andre skulle have lov at se det, men hellere have muligheden end at fravælge videokameraet, men det har jeg slet ingen problemer med idag.
Min veninde, som også er jordemoder, fødte jeg med, og hun har set den samt et par andre veninder. Derudover har min mand set den (han kom først ind på stuen et par minutter efter hun var ude
, så på den måde er det jo fantastisk at have det på film, så han også kunne se det
) og faktisk også vores to store børn på 6 og 9 år, og de synes, det var vildt spændende. De havde selvfølgelig ikke fået lov at se den, hvis der havde været den mindste form for dramatik, men det var der ikke. Jeg havde fået en epidural og havde ikke ondt på noget tidspunkt under fødslen, så det var egentlig ganske stille og roligt!
Så min konklusion - GØR DET! Du kan ALTID slette det, og du bestemmer jo selv, om der er andre, der skal se det, end dig selv!

Anmeld