Samtidig havde min mor fundet en ny mand. De flyttede sammen da jeg var omkring 9 og han var (og er iøvrigt stadig) en rigtig god mand. Hun var færdig med sin uddannelse og tingene så lyse ud... ihvertfald for resten af familien. Han var super med min lillebror, men holdt altid mig på afstand. Jeg troede i mange år det var pga. min opførsel og jeg prøvede virkeligt at ændre den i den periode, men intet virkede... han ville ikke have noget med mig at gøre. Min mor fortalte mig mange år senere at han var panisk angst for at jeg ville anklage ham for at misbruge mig - noget han aldrig har gjort og vi har iøvrigt et rigtigt godt forhold den dag i dag, selvom jeg godt stadig kan mærke at jeg anstrenger mig ekstra meget for at gøøre ham tilfreds - sandsynligvis som reaktion på alle de års afvisning.
Da jeg droppede ud af gymnasiet rejste jeg rundt i landet og arbejde med heste fuldtids, bl.a. på Billund Travbane og i Viborg. Istedet for at overdøve den lille pige med alkohol, druknede jeg hende i arbejde. jeg arbejdede noget der ligner 90 timer om ugen i den periode og havde kun fri hver 3. weekend. Efter 1 års tid på den måde, havde jeg fået nok og flyttede ind hos min far, der i mellemtiden var flyttet Herning.
Der blev jeg konfronteret med konsekvenserne af mine handlinger - eller mangel på samme.
Det ringede på døren en søndag eftermiddag og udenfor stod et par af min fars venner fra føromtalte lille landsby, sammen med deres datter. Hun havde 14 dage før forsøgt at begå selvmord ved at spise piller og under den efterfølgende psykologsamtale fortalte hun at hun var blevet misbrugt! I kan selv gætte af hvem...
Den lille pige brød fuldstændigt sammen og den destruktive teenager sad som forstenet, mens den hårde skal brød sammen omkring hende...
Jeg kunne have forhindret at den uskyldige 14 årige pige var blevet misbrugt. Jeg kunne have stoppet ham. Jeg valgte at gøre intet og det var andre der betalte prisen. Aldrig før eller siden har noget gjort så ondt. Jeg havde lyst til at skrige af verden og græde og slå og...
I dag har jeg accepteret min del af ansvaret for det, og selvom det stadig gør ondt, har jeg accepteret at skylden er en del af mig, og jeg har fred med det.
Efterfølgende fulgte en retssag som jeg har fortrængt meget af. Det er et slør af afhøringer og hastværk og advokater og politiet og psykologer... Det skulle gå stærkt fordi sådanne sager har forældelsesfrister og for "anden kønslig omgang end samleje" var den på det tidspunkt 10 år, og vi var ret tæt på den frist. Sagen blev afgjort af en domsmandsret med 1 dommer og 2 (eller var det 3?) domsmænd. Dommen lød noget i stil med at selvom jeg var et utroligt troværdigt vidne, og de ikke så nogen grund til at tvivle på hvad jeg fortalte, var sagen så gammel af de ikke følte sig kompetente til at afgøre den, så det blev en frifindelse. Både politianklageren og hans forsvarer forklarede at det betød at vi skulle videre i landsretten, men statsanklageren i Viborg valgte ikke at anke, da han ikke mente at han kunne vinde den... så han gik fri...
Jeg fejrede hans frifindelse på den eneste måde jeg kendte - masser af alkohol, og på det tidspunkt boede jeg i Herning og havde ikke mit gamle netværk af fest kammerater, til at holde mig ude af de værste problemer, så denne gang endte jeg på stoffer i stor stil. Stort set alle slags, og i store mængder. Det eneste der interesserede mig var hvornår jeg kunne få fat i mere og hvordan jeg fik pigen til at holde kæft. Jeg havde gjort hvad jeg kunne, det virkede ikke. Nu gad jeg fandeme ikke høre mere på hendes klynken.
Jeg var 17 år gammel...
Det næste år husker jeg ikke ret godt og jeg har heller ikke meget lyst til at prøve at huske hvad jeg gjorde og hvem jeg gjorde det med/mod for at få fat i flere stoffer, men jeg slap heldigvis uden om politiet, så jeg fik ikke noget på min straffeattest.
Jeg mødte en sød fyr, der samlede mig op, hjalp mig med at droppe stofferne og den overdrevne brug af alkohol og som holdt om mig igennem alle mareridtene og abstinenserne og alting. Han gav aldrig op og den dag i dag elsker jeg ham for det. Desværre ødelagde hele processen vores forhold - tilsidst kunne jeg ikke føle andet end venskab for ham og efter 4 år flyttede vi hver til sit.
Jeg har haft en masse at bearbejde og det har været en lang process, der har involveret en masse selvransagelse og for mig har det vigtigste punkt hele vejen igennem været at tage ansvar for mine handlinger og stå ved mine ord. Uanset om resultatet af ansvaret og ordene ikke har været hvad jeg har tænkt mig. Det er efterhånden blevet mit mantra.
I dag har jeg lukket den lille pige ud, taget hende i hånden og hjulpet hende til at blive voksen og lovet hende at jeg aldrig svigter hende igen. Jeg vil ALTID stå ved mit ansvar og mine ord, fordi hvis jeg begynder at prøve at undvige og bortforklare, hvad bliver det næste så? En øl at slappe af på? Lidt vin eller en drink?
Jeg kan tage hvad som helst verden smider i hovedet på mig - lige fra min SA over min utætte hjerteklap til min sclerose - fordi jeg altid møder det med oprejst pande og ikke prøver at skjule, undvige eller bortforklare noget. Så længe den lille pige og den vrede teenager har hinanden kan vi klare alt! Fordi vi har allerede været igennem helvede og tilbage igen og så længe vi holder sammen, overlever vi og så længe vi overlever bliver vi stærkere. Jeg har bearbejdet min barndom og forligt mig med den, og dermed har jeg sagt farvel til mine dæmoner. Jeg vil ikke gå og skjule mig i frygt, men jeg har bearbejdet og accepteret min opvækst, mine valg og min andel i min og andres skæbne og selvom der er en masse jeg gerne havde været foruden, har jeg ikke mulighed for at ændre det, og derfor har jeg sluttet fred med det.
For mig føles anonyme indlæg og lukkede grupper som at undvige og skjule og ikke tage ansvar for sine ord og handlinger, og jeg skal ikke have muligheden for at gøre det. Offentlighed holder mig ansvarlig, hvis det giver mening.
Anmeld