Barnets sprog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.307 visninger
10 svar
0 synes godt om
27. marts 2011

Sundahl88

Jeg har en datter som er 2 år og 3 mdr. Hun har det sidste halve år kunne sige rigtig mange ord og sætninger (mellem 3-8 ord tror jeg). Hun synger ofte sange som "tingelinge later" osv. hvor man kan forstå stort set hele sangen!!

I vuggestuen siger de at hun har et utrolig godt sprog og de andre forældre bliver ofte overrasket over hendes alder i forhold til hendes sprog.

Det er super dejligt at have et barn der taler så godt at man kan forstå stort set alt hun siger og at have et barn der er god til at sætte ord på ting og følelser.

Men samtidig er jeg også nysgerrig efter at vide hvor meget jeres børn kan sige.

Nogle der ved hvornår et barn bør kunne det min datter kan?? Mange gange når vi møder jævnaldrende børn er det meget begrænset hvad de kan sige, så jeg er da lidt nysgerrig efter at vide hvilket niveau min datter taler på. Jeg forestiller mig hun har et sprog som en 3 årig, men jeg åner det ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2011

Aves.

Sundahl88 skriver:

Jeg har en datter som er 2 år og 3 mdr. Hun har det sidste halve år kunne sige rigtig mange ord og sætninger (mellem 3-8 ord tror jeg). Hun synger ofte sange som "tingelinge later" osv. hvor man kan forstå stort set hele sangen!!

I vuggestuen siger de at hun har et utrolig godt sprog og de andre forældre bliver ofte overrasket over hendes alder i forhold til hendes sprog.

Det er super dejligt at have et barn der taler så godt at man kan forstå stort set alt hun siger og at have et barn der er god til at sætte ord på ting og følelser.

Men samtidig er jeg også nysgerrig efter at vide hvor meget jeres børn kan sige.

Nogle der ved hvornår et barn bør kunne det min datter kan?? Mange gange når vi møder jævnaldrende børn er det meget begrænset hvad de kan sige, så jeg er da lidt nysgerrig efter at vide hvilket niveau min datter taler på. Jeg forestiller mig hun har et sprog som en 3 årig, men jeg åner det ikke.

Jamen, det er jo meget forskelligt og du kan ikke sammenligne børns udvikling, sådan fra barn til barn...nogle taler hurtigt og er langsommere motorisk, andre taler sent og så kommer det hele på en gang, nogle taler meget men har ikke et nuanceret sprog og ejheller så stor en begrebsverden...

I den sidste ende kan man sige at de fleste børn nok ender meget godt inden for normalen og så længe det ikke skader dem at være hurtigere eller langsommere så er det jo heldigvis helt uden betydning...

Anmeld

27. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

Sundahl88 skriver:

hm... børn er jo vidt forskellige. 

Da frederic var til hans 2 års undersøgelse slog han benene væk under lægen med ordene; se dame læge, du må sidde på pigefarvet skammel - jeg skal nemlig have den blå... Og rakte hende den lyserøde skammel.

Inden da kunne han sige; se mor hest har 4 ben med sko på, jeg har kun 2 ben. Vidste hvad de forskellige entreprnør maskiner hed - antal skovle - lastbil og hvad de havde bag efter (tankvogn- tippetrailer - container mm)

Nu er han 2½ og kan stort set alle bilmærker og en del modeler - se hvilken lastbil der kommer kørerne og er det en scania udbryder han glad; se mor en scania, tror det er en V8'er - nej mor det var bare en lille række 6'er.

Nævner du et bogstav siger han de ord han lige kommer i tanker om der starter med det. Spørger jeg - hvad starter med S? Svarer han; sol - scania - sko - skovl - skoda - suzuki mm. 

Anmeld

27. marts 2011

Brams

Sundahl88 skriver:

Min datter er ikke så gammel endnu, 17 mdr. , men hun siger rigtig mange ord nu: ja, nej, tak, tak mad (betyder tak for mad ), tørstig, dygtig, slut, færdig, mor, far, Mette, Mads, Line, Bedste, morfar, banan, kiks, mælk, bog, dukke, sut, bil, cykel, stol, bamse og så en hel masse dyrelyde.

Jeg har også rigtig svært ved at bedømme hvor meget hun kan i forhold til hendes alder, så det er altid sjovt at høre om andre

Anmeld

28. marts 2011

Sundahl88

Mor til Frederic skriver:

Da frederic var til hans 2 års undersøgelse slog han benene væk under lægen med ordene; se dame læge, du må sidde på pigefarvet skammel - jeg skal nemlig have den blå... Og rakte hende den lyserøde skammel.

Inden da kunne han sige; se mor hest har 4 ben med sko på, jeg har kun 2 ben. Vidste hvad de forskellige entreprnør maskiner hed - antal skovle - lastbil og hvad de havde bag efter (tankvogn- tippetrailer - container mm)

Nu er han 2½ og kan stort set alle bilmærker og en del modeler - se hvilken lastbil der kommer kørerne og er det en scania udbryder han glad; se mor en scania, tror det er en V8'er - nej mor det var bare en lille række 6'er.

Nævner du et bogstav siger han de ord han lige kommer i tanker om der starter med det. Spørger jeg - hvad starter med S? Svarer han; sol - scania - sko - skovl - skoda - suzuki mm. 

det er godt nok også vildt

Anmeld

28. marts 2011

det er godt nok også vildt

han bærer præg af at være en smule miljø skadet...

Så her sover han aldrig når vi kører bil, men skal fortælle og spørge om alt vi ser...

Da han har mange traktore lastbiler og biler hjemme, er vi begyndt at lære ham traktor navne også.. For han begyndte selv at spørge hver gang viser en; hva er det for en? Så ser vi en john deere udbryder han; se en john deere, den har nemlig gule hjul - rest grøn, moar.

Men igen så er han f.eks ikke god til selv at tage tøj på, ud over støvler - jakke og bukser.

Anmeld

28. marts 2011

tinasmor

Min datter kunne ikke sige særlig meget da hun var på din datters alder. Kan ikke huske hvor meget. Men det var vist kun enstavelses ord eller to ord sat sammen (f.eks MIN far eller lign) For mig lyder det som sproget hos en der lige er fyldt 3 år.

Anmeld

28. marts 2011

tinasmor

Han lyder lidt som hende Rakel i Årgang 0. Kan også huske, at hun som meget lille sad og opremsede alle bilmærker som startede med de forskellige bogstaver.

Anmeld

28. marts 2011

tinasmor skriver:

Han lyder lidt som hende Rakel i Årgang 0. Kan også huske, at hun som meget lille sad og opremsede alle bilmærker som startede med de forskellige bogstaver.

har ikke set årgang 0...

Det at køre bil og gå ture tager en evighed... 

Se mor der kommer en volkevogn, en gammel golf - gammel lort..

Ej, en peugeot lige som vi har

en volkevogn passat, den gamle model lige som aleks's 

en skoda.

en volkevogn touran, lige som moster's bil, bare en anden farve

se den nye passat, moar.

ej en gammel mercedes, den lugter...

en lastbil, en scania med tippelad, tror den har jord med, fed V8'er

se en suzuki med hestetrailer, den har 1 hest med, tror jeg..

osv...

Anmeld

28. marts 2011

tinasmor

har ikke set årgang 0...

Det at køre bil og gå ture tager en evighed... 

Se mor der kommer en volkevogn, en gammel golf - gammel lort..

Ej, en peugeot lige som vi har

en volkevogn passat, den gamle model lige som aleks's 

en skoda.

en volkevogn touran, lige som moster's bil, bare en anden farve

se den nye passat, moar.

ej en gammel mercedes, den lugter...

en lastbil, en scania med tippelad, tror den har jord med, fed V8'er

se en suzuki med hestetrailer, den har 1 hest med, tror jeg..

osv...

Ej hvor sjovt.

Og altså helt vildt!!

Min datter er tosproget og derfor lidt bagefter spogligt (snart 3) men her er hvad hun kan finde på at sige:

"Se mor, mange biler" ha ha. Sikken en forskel

Han lyder godt nok kær din lille dreng. Folk må da også være ved at falde ned af stolen når de høre hvor godt han taler i den alder.

Vi har helt tiden tænkt, at det nok var meget normalt at min datter var lidt bagud (ikke meget men lidt) pga at hun pt taler begge sprog lige godt  indtil der kom en ny dreng i vs som er 3! sprogig (er der mon noget der hedder det) Nå men den dreng var så flydende og meget fremmelig på alle 3 sprog, der stod jeg så der og måbede

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.