Øv.. Jeg havde lige skrevet et langt indlæg med flere eksempler på, hvordan vi oplever noget af de t samme herhjemme, og så laver min pc et mærkeligt nummer og pist var mit indlæg. Nå, jeg vil altså nøjes med at gengive konklusionen.
Jeg tror, megen af den hysteri vi oplever for tiden, kan bunde i frustrationen over ikke at kunne gøre sig tilstrækkelig forståelig/kunne kommunikere - eller frustrationen over, at vi forældre ikke bare kan fatte, hvad barnet vil eller ikke vil.
Bliver Sofie ulykkelig og vred ved maden - kaster med kruset eller basker maden ud over alt/giver maden til hunden, så tager vi maden væk og drejer hende (i højstolen) væk fra bordet. Selv spiser vi videre, uden at hidse os op, og når hun er faldet ned, prøver vi igen. Jeg synes faktisk, det virker, og hun falder hurtigere og hurtigere til ro igen.
Hun får ikke lov at komme ned, før vi også er færdige med at spise.
Det tager max. 30 minutter, og så har hun også haft alle chancer for at spise, hvis hun er sulten.
Når de niver og kradser, og det virker somom, det er for sjov, så tror jeg også, det er noget med at afprøve grænser.
Vi har vel en tendens til at lægge mere mærke til negativ end positiv adfærd. Alle de gange vi får et stort kram, et smil, et kys eller barnet gør noget godt: spiser et helt stykke rugbrød, drikker flot og uden at spilde, aer hunden på den rigtige måde, strækker sig-smiler-og siger ahhh, når det nyder at blive puslet og skiftet. Alt det gode kan meget hurtigt blive glemt, når ungen pludselig udfordrer én med en adfærd, man selv er opdraget til ikke at udvise.
Jeg kunne ikke drømme om at slå, bide, rive, kradse, svine med maden, hive hunden i næseborene eller kaste mig i gulvet ved den mindste form for modgang.
Når Sofie gør sådan noget, så bliver jeg vred og stresset indvendig, for så opfører hun sig ikke automatisk, sådan som jeg har lært at man opfører sig. - Og så føler jeg, at jeg er nødt til at gøre noget ved det NU.
Det er vel det, man kalder opdragelse?
Jeg skal indrømme, at jeg indimellem tænker som dig: Hvorfor gider jeg det en gang til? Men jeg er jo også over halvvejs med den næste, og desuden så er der vel også lidt udfordring i projektet: Kan det lade sig gøre at "uddanne" disse "møgunger" til ligeså duelige og hele mennesker som vi selv er blevet?
Jeg tror, det vi oplever med tossede unger er helt normalt, og jeg tror, det er godt vi har hinanden til at hælde ud over og give gode råd.
Alt dette ævl fra mig for at fortælle, at du/I ikke er alene med udfordrene børn.
- Helle - og så er det vist sengetid
Anmeld