Råd til at få et barn på 9 mdr til at spise og tage på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. marts 2011

Skouboe

Lad være med at spekulere på principper og sunde madvaner lige nu. Hvis han vil spise det, så giv ham det. Når han spiser og trives, kan du altid gå i gang med at ændre hans madvaner til noget sundere igen, men der er ingen grund til at det skal være en kamp.

Min den yngste har altid haft problemer med maden og er en meget slank baby af samme årsag. Da jeg opgav kampen med hende og accepterede at hvis hendes grød ikke var pulver eller bestod af 50% frugtmos eller var tilsat rigeligt sukker, så spiste hun bare ikke... Jeg var endda nødt til at drysse sukker på hendes kartoffelmos (!) for at få det i hende...

Jeg kunne så langsomt udfase de forskellige ting (nogen af dem ihvertfald) og begynde at introducere sundere alternativer.

Husk at fløde kan tilsættes rigtigt mange ting, hvis du skal have ekstra energi i ham.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2011

Turtles

PsychedeliC skriver:

Der er vel ikke andet end at jeg bare prøver og så giver jeg ham ellers bare det han kan lide..? Det er ret hårdt synes jeg

Jeg kan godt tænke til tider at jeg ikke gør det rigtige for han, især når han kke vejer det han skal 

Kan så meget følge dig.. Det er nemlig super hårdt når ens barn ik ville spise.. Vi havde problemet da han blev født så vi måtte til kontrolvejning..
Og så her da han blev syg, var jeg rigtig bekymret om hvor meget han tabte sig.. Men nu er der intet, han spiser rigtig meget og godt nu.
Er sikker på at det sammen kommer til jer, så snart han er frisk igen.

Anmeld

25. marts 2011

PsychedeliC

Skouboe skriver:

Lad være med at spekulere på principper og sunde madvaner lige nu. Hvis han vil spise det, så giv ham det. Når han spiser og trives, kan du altid gå i gang med at ændre hans madvaner til noget sundere igen, men der er ingen grund til at det skal være en kamp.

Min den yngste har altid haft problemer med maden og er en meget slank baby af samme årsag. Da jeg opgav kampen med hende og accepterede at hvis hendes grød ikke var pulver eller bestod af 50% frugtmos eller var tilsat rigeligt sukker, så spiste hun bare ikke... Jeg var endda nødt til at drysse sukker på hendes kartoffelmos (!) for at få det i hende...

Jeg kunne så langsomt udfase de forskellige ting (nogen af dem ihvertfald) og begynde at introducere sundere alternativer.

Husk at fløde kan tilsættes rigtigt mange ting, hvis du skal have ekstra energi i ham.

Det er rart at få bekræftet at jeg bare skal give ham det han vil have... vægten er jo vigtig med sådan en lille størrelse. Det med sukkeren har jeg faktisk været lidt nervøs for at give ham. Også lidt fordi hans far og jeg har aftalt at sukker og usunde ting med sukker vil vi trække den så meget ud vi kan.

Anmeld

25. marts 2011

PsychedeliC

Turtles skriver:

Kan så meget følge dig.. Det er nemlig super hårdt når ens barn ik ville spise.. Vi havde problemet da han blev født så vi måtte til kontrolvejning..
Og så her da han blev syg, var jeg rigtig bekymret om hvor meget han tabte sig.. Men nu er der intet, han spiser rigtig meget og godt nu.
Er sikker på at det sammen kommer til jer, så snart han er frisk igen.

Det håber jeg også . Han spiste lidt brød her til morgen, det var meget rart 

Anmeld

25. marts 2011

Skouboe

Det er rart at få bekræftet at jeg bare skal give ham det han vil have... vægten er jo vigtig med sådan en lille størrelse. Det med sukkeren har jeg faktisk været lidt nervøs for at give ham. Også lidt fordi hans far og jeg har aftalt at sukker og usunde ting med sukker vil vi trække den så meget ud vi kan.

Den holdning har jeg også haft... Og har den principielt stadig væk... Men når ens barn ikke spiser nok, og tager på som det skal, så vælger jeg maden over principperne.

Anmeld

25. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

PsychedeliC skriver:

Det lyder som noget jeg kan bruge. Mange tak skal du have.

Det vil jeg helt sikkert prøve.

Jeg har læst lidt med på sidelinjen hos jer, og tænker at det må være mega hårdt... selv om jeg synes at det her er hårdt

Det var så lidt....

herhjemme laver vi også æggepandekage med sukker i til ham, vi har en bette pande - så vi kan lave en til os alle..

Spar på frugt og giv ham lidt chips i stedet, der er der også fedt i han kan bruge.

Frederic's børnelæge sagde vi forældre idag har et helt forkert syn på små børns mad . det skal i vores øjne være så sundt - kerne rigt - grønsager osv. Men det er slet ikke så opbyggende for de små som først antaget. Det er mere os voksne der har behov for den leve stil. 

Han sagde at jo mere pasta kødsovs (m bacon og pølser) vi kunne få i ham, des bedre. Skære drastisk i hans grønsager og frugt og give ham mere digestive - hvidt brød - chips mm.

Et eks er at vi altid har kørt med rugbrød med kerner herhjemme - købt ved bager, da han ikke kan tåle kohberg og schulstad brød. Men han sagde vi skulle skifte det ud - så vi får nu sdr jysk rugbrød. 

- bag boller med skinke tern i.

- grød med en klat flødeskum.

- kødboller, dem man bruger til suppe er også et hit.

Det er det også, peder hårdt og giver udfordringer ved stort set hvert måltid. Men har heldigvis at vi kan ringe til hende spise/hospitals pædagog der var flue på væggen i de 5 dage han var indlagt i dec - så vi har aftalt nyt møde på børne afd her den 4 april.

Anmeld

25. marts 2011

Tulle28

Mor til Frederic skriver:

Giv ham det han kan lide om det er så er til morgen - middag og aften.

Lad fornuften forsvinde lidt og tænk ikke på hvad der er usundt osv.

Vores dreng er 2½ og vejer ca. 1 kg mere end din dreng.

-kartoffelmos (sødmælk og godt med smør) med kødsovs (inkl pølser uden skind og bacon)

- hvidt brød med godt lag smør og evt chokolade ( hvidt brød; da kernerne i alm brød blot er tom fyldstof i hans mave, altså det tager plads i hans mave. kerner er lidt det samme som majs)

- digestive, da de er mere fede end normale kiks

- giv ham kakao med fløde i.

- drikke yoghurt

- fløde yoghurt

- lasange

Nej nej nej, det er en dreng på 9 mdr der er tale om!!! Han skal da ikke fyldes med alt det crap - ja undskyld jeg siger det!! Små børns kost skal, indtil de er 9 mdr-1 år, primært være MM eller MME.

Og til TS: Jeg synes da det lyder som om din dreng spiser rigtig fint, ihvertfald det du beskriver de sidste par dage. Du kan få bondebrød fra Schulstad med rug, som er lidt grovere, men stadigvæk lyst. Og har du prøvet med Baby Led Weaning? Det fungerede rigtig godt for os, men min datter spiste først sådan rigtig da hun var omkring 10 mdr. http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Jeg fuldammede indtil 7½ mdr. og min mælk udgjorde størstedelen af hendes kost, ja, faktisk indtil omkring 10 mdr. Og jeg tror det er meget normalt, at børn først spiser rigtigt når de når den alder og måske endda senere.

jeg forstår godt at du er urolig, men se på din dreng - er han frisk og aktiv og har smil i øjnene? For det er det vigtigste. Så skal han nok spise rigtigt og tage på før eller siden

Tulle

Anmeld

25. marts 2011

Tulle28 skriver:

Nej nej nej, det er en dreng på 9 mdr der er tale om!!! Han skal da ikke fyldes med alt det crap - ja undskyld jeg siger det!! Små børns kost skal, indtil de er 9 mdr-1 år, primært være MM eller MME.

Og til TS: Jeg synes da det lyder som om din dreng spiser rigtig fint, ihvertfald det du beskriver de sidste par dage. Du kan få bondebrød fra Schulstad med rug, som er lidt grovere, men stadigvæk lyst. Og har du prøvet med Baby Led Weaning? Det fungerede rigtig godt for os, men min datter spiste først sådan rigtig da hun var omkring 10 mdr. http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

Jeg fuldammede indtil 7½ mdr. og min mælk udgjorde størstedelen af hendes kost, ja, faktisk indtil omkring 10 mdr. Og jeg tror det er meget normalt, at børn først spiser rigtigt når de når den alder og måske endda senere.

jeg forstår godt at du er urolig, men se på din dreng - er han frisk og aktiv og har smil i øjnene? For det er det vigtigste. Så skal han nok spise rigtigt og tage på før eller siden

Tulle

det er jeg skam klar over... 

Problemet er bare at ts's dreng mangler at tage på. 

En dreng på 9 mdr må få samme mad som forælderne, at du vælger at amme så lang tid er jo dit valg. Så klart at dit barn ikke vil kunne klare så alm mad, da du er startet op senere...

Hvad kan og må et barn på 9 mdr få; her...

9-12mdr fra sygebørn.dk

Anmeld

25. marts 2011

Jeg slutted med at amme helt da han var 8½ mdr og der havde han i over 1 mdr blot fået bryst 1 gange dagligt.

Han har aldrig villet have mme eller vælling, så han gik direkte fra brystmælk og over på sødmælk. 

Da han var 9 mdr fik han tilbudt samme mad som os til både middag og aften. Som regl også til morgenmad. 

Han started også i dp som 8 mdr, hvor jeg gik hjemme den 1 mdr for at få ham kørt ind. Og begyndte at arbejde igen da han var 9 mdr.

Anmeld

25. marts 2011

Tulle28

Mor til Frederic skriver:

det er jeg skam klar over... 

Problemet er bare at ts's dreng mangler at tage på. 

En dreng på 9 mdr må få samme mad som forælderne, at du vælger at amme så lang tid er jo dit valg. Så klart at dit barn ikke vil kunne klare så alm mad, da du er startet op senere...

Hvad kan og må et barn på 9 mdr få; her...

9-12mdr fra sygebørn.dk

Det er ikke mit valg - det er SST's anbefalinger!

Og syg eller ej, så er Digestivekiks, chips og hvidt brød med chokoladepålæg ikke mad for børn (eller voksne, for den sags skyld)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.