Råd til at få et barn på 9 mdr til at spise og tage på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.232 visninger
22 svar
0 synes godt om
24. marts 2011

PsychedeliC

Jeg  har en dreng på 9 mdr her den første. Vi har lige ligget syge i en måned ca og er stadig snottet(han hoster stadig lidt). I starten havde han feber(39,5) men det gik heldigvis væk efter et par dage. I den her måned har han stort set kun ville have mælk, vand og the. Min lægde sagde at jeg skulle komme lidt sukker i hans the nu hvor han ikke rigtig ville spise. Han var ikke så bekymret, for det var normalt at de ikke ville spise når de var syge. Men det betyder så, at han ikke har taget på som han skulle og det går mig meget på for siden han var 6 mdr så har jeg haft problemer med at få han til at spise nok af alt muligt andet end grød og mælk. Han vejede 4kg da han blev født og han vejer kun 8,7 nu . Han er heldigvis begyndt at spise mad igen her de sidste 2-3 dage. Han spiste 3 kartofler og et lille kyllinglår igår, det synes jeg er meget faktisk og jeg blev helt glad . For 2 dage siden spiste han 2 halve kartofler og en halv hakkebøf(ikke rødt kød overhoved) hvilket jeg også blev glad for. Nu har jeg fundet ud af at han godt kan lide kartofler, kød og sovs most sammen. Han kan også godt lide lyst brød med lidt smør og pålæg på, jeg køber lidt groft lyst brød til ham fordi det jo ikke er sundt men han vil på ingen måde have rugbrød. Han kan også lide pulvergrød, det man køber i butikkerne. Han vil helst ikke have grøntsager og helst ikke frugt. Jeg ved godt at det her ikke er det sundeste mad men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg tænkte bare 'YES' nu hvor han spiser så han skal bare have et eller andet ned end kun væske. Vi har ikke rigtig nogle rygme i vores hverdag fordi han er syg og jeg er også meget træt for tiden for jeg har ikke fået sovet i lang tid fordi han vågner hele tiden fordi han kun har fået væske stort set. Nu spiser han dog lidt rigtig mad igen og pt har jeg ikke mærket til om han sover beder på det da det er "nyt" med at han spiser. Min sp siger at der ikke er andet af gøre end at blive ved med at tilbyde ham mad.

Jeg ville høre om i havde nogle råd til hvordan jeg kan få ham til at spise og tage på? Skal jeg bare give ham det han gerne vil have af spise? Det vigtigste pt for mig er bare at han tager på i vægt, så f... min søvn.. 

På forhånd mange tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

Giv ham det han kan lide om det er så er til morgen - middag og aften.

Lad fornuften forsvinde lidt og tænk ikke på hvad der er usundt osv.

Vores dreng er 2½ og vejer ca. 1 kg mere end din dreng.

-kartoffelmos (sødmælk og godt med smør) med kødsovs (inkl pølser uden skind og bacon)

- hvidt brød med godt lag smør og evt chokolade ( hvidt brød; da kernerne i alm brød blot er tom fyldstof i hans mave, altså det tager plads i hans mave. kerner er lidt det samme som majs)

- digestive, da de er mere fede end normale kiks

- giv ham kakao med fløde i.

- drikke yoghurt

- fløde yoghurt

- lasange

Anmeld

24. marts 2011

PsychedeliC

Mor til Frederic skriver:

Giv ham det han kan lide om det er så er til morgen - middag og aften.

Lad fornuften forsvinde lidt og tænk ikke på hvad der er usundt osv.

Vores dreng er 2½ og vejer ca. 1 kg mere end din dreng.

-kartoffelmos (sødmælk og godt med smør) med kødsovs (inkl pølser uden skind og bacon)

- hvidt brød med godt lag smør og evt chokolade ( hvidt brød; da kernerne i alm brød blot er tom fyldstof i hans mave, altså det tager plads i hans mave. kerner er lidt det samme som majs)

- digestive, da de er mere fede end normale kiks

- giv ham kakao med fløde i.

- drikke yoghurt

- fløde yoghurt

- lasange

Det lyder som noget jeg kan bruge. Mange tak skal du have.

Det vil jeg helt sikkert prøve.

Jeg har læst lidt med på sidelinjen hos jer, og tænker at det må være mega hårdt... selv om jeg synes at det her er hårdt

Anmeld

24. marts 2011

Turtles

Helt klart give ham det som du ved han godt gider spise.
Også prøv med en kvart rugbrød, så du ikke behøver smide alt for meget ud hvis han ik gider. Vi køber bundebrød til vores søn da der ikke er kerner i, og derfor er lidt som lyst brød.
Da vores søn var syg og ikke gad spise andet end yoghurt med havregryn i, frugtmos og kiks, var det, det han fik.
Men bliv ved med at prøve at give andre ting.

Håber snart det vender så han tager på og du kan få sovet igennem

Anmeld

24. marts 2011

PsychedeliC

Turtles skriver:

Helt klart give ham det som du ved han godt gider spise.
Også prøv med en kvart rugbrød, så du ikke behøver smide alt for meget ud hvis han ik gider. Vi køber bundebrød til vores søn da der ikke er kerner i, og derfor er lidt som lyst brød.
Da vores søn var syg og ikke gad spise andet end yoghurt med havregryn i, frugtmos og kiks, var det, det han fik.
Men bliv ved med at prøve at give andre ting.

Håber snart det vender så han tager på og du kan få sovet igennem

Der er vel ikke andet end at jeg bare prøver og så giver jeg ham ellers bare det han kan lide..? Det er ret hårdt synes jeg

Jeg kan godt tænke til tider at jeg ikke gør det rigtige for han, især når han kke vejer det han skal 

Anmeld

24. marts 2011

Cris

Ja, du kan følge alle de gode råd du får... Og så skal du også huske, at når de bliver så syge med feber, så mister de appetiten fuldstandig. Også bagefter. Og det er meget normalt. Der sker med begge vores børn. Når de har været syge, så går det måske et par uger, indtil de begynder at spise rigtigt igen    Jeg har spurgt til lægen men jeg har også undersøgt meget på nettet og det er åbenbar noget der sker i mange børn. Så prøv alle de forskellige ting hver dag og så tålmodigheden!

Anmeld

24. marts 2011

PsychedeliC

Cris skriver:

Ja, du kan følge alle de gode råd du får... Og så skal du også huske, at når de bliver så syge med feber, så mister de appetiten fuldstandig. Også bagefter. Og det er meget normalt. Der sker med begge vores børn. Når de har været syge, så går det måske et par uger, indtil de begynder at spise rigtigt igen    Jeg har spurgt til lægen men jeg har også undersøgt meget på nettet og det er åbenbar noget der sker i mange børn. Så prøv alle de forskellige ting hver dag og så tålmodigheden!

Årh, det lyder bare super hårdt synes jeg.. man ønsker jo også at de små skal have det godt og de skal have det bedste af det bedste

Anmeld

24. marts 2011

Cris

Jeg har glemt at skrive, at faktisk skete sidste forår, at vores den store blev syg. Så gik de der mange dag, hvor han ikke gad at spise så meget. Men så skete at han nåede at blive syg igen   Og så vil han ikke spise og vi har hellere ikke gjord noget. Men så var han på vej oppe igen og efter en måned blev han syg for tredje gang   Det var godt nok hård. Alle de gange bare feber uden så mange andre voldsomme symptomer, altså tydeligt en virus. Så blev det sommer og så fik han det endeligt bedre og efter nogle dage blev han endelig sulten... Og så skulle tanke på, for han har bedt om maden hele tiden! Så det kunne være, at om nogle dage, er hans system op at køre igen og han kan så begynde at tåle at putte maden i systemet...

Anmeld

24. marts 2011

Cris

PsychedeliC skriver:

Årh, det lyder bare super hårdt synes jeg.. man ønsker jo også at de små skal have det godt og de skal have det bedste af det bedste

Ja, men børn og mad er et mysterium... Det går altid meget op og ned og med mindre det bliver et problem, forsætter de med at vokse (efter 9 måneder ikke så meget at tage på, efter den tid går det mere på at begynde at vokse og at jeres hjerne fungerer på en anden måde og sådan nogle ting end at bare samle på deres fedt depoter)

Anmeld

24. marts 2011

PsychedeliC

Cris skriver:

Jeg har glemt at skrive, at faktisk skete sidste forår, at vores den store blev syg. Så gik de der mange dag, hvor han ikke gad at spise så meget. Men så skete at han nåede at blive syg igen   Og så vil han ikke spise og vi har hellere ikke gjord noget. Men så var han på vej oppe igen og efter en måned blev han syg for tredje gang   Det var godt nok hård. Alle de gange bare feber uden så mange andre voldsomme symptomer, altså tydeligt en virus. Så blev det sommer og så fik han det endeligt bedre og efter nogle dage blev han endelig sulten... Og så skulle tanke på, for han har bedt om maden hele tiden! Så det kunne være, at om nogle dage, er hans system op at køre igen og han kan så begynde at tåle at putte maden i systemet...

Årh det er bare ikke sjovt sådan noget. Der var også et tidspunkt hvor jeg troede det ville blive godt igen men det gjorde det bare ikke. Det her er nok det hårdeste ved at være enlig mor. Alt andet har jeg klaret med et smil på læben men ikke denne gang

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.