Tjae, her er vi jo som sagt i tvivl..
Altså, jeg er ikke døbt. Mine forældre havde begge meldt sig ud af folkekirken og mente, at det skulle være op til min søster og jeg selv, hvilken religion vi ville tilslutte os. De skulle altså ikke 'pådutte' os noget, de ikke engang selv tror på.
Min kæreste derimod er døbt, og ligeså er hans nevøer og niecer - selvom familien ikke er særligt troende. Hans bror og svigerinde er gift på rådhuset, men har døbt deres børn. Hans forældre går ud fra, at vores børn også skal døbes. Det er altså 'noget man gør'.
Han vil gerne døbe barnet, og det ser jeg egentlig ikke noget galt i (som I nok har regnet ud, er 'vi' ikke i tvivl - det er jeg
). Da jeg ikke tror på Gud, og der ikke er noget farligt i dåbshandlingen, gør det jo i min optik hverken fra eller til. Der er jo aldrig nogen, der har taget skade af at få pjasket lidt vand i hovedet 
Det, jeg stritter mest i mod, er nok, at man i dåben ikke blot bekender sig Gud, men også den 'hellige almindelige kirke' - altså folkekirken og at dåben fungerer som indmeldelsesblanket. Jeg ser det lidt sådan, at jeg aldrig ville melde mit barn ind i et politisk parti, så hvorfor skulle jeg melde det ind i en organiseret religion? Særligt når ingen af os er decideret troede, og det så derfor bare ville være på automatpilot..
Nåmen, i og med at der ikke er noget 'farligt' ved dåben, er jeg kommet frem til at lade det være op til faren. På den betingelse, at hvis barnet skal døbes, skal der altså være noget på spil. Han skal tro på, at det gør en forskel at døbe barnet - jeg 'godtager' ikke "sådan gør vi bare, fordi det gør vi"-begrundelsen.
Så nu er projektet så, at finde ud af om han tror på Gud. Derfor er vi begyndt at gå i kirke de søndage vi har tid. Og jeg synes da, at det er både hyggeligt og spændende, og jeg elsker at synge salmer - men jeg studser da noget over, at langt over halvdelen af kirkegængerne er dåbsgæster, som jeg ikke regner med kommer i kirken udover til de store begivenheder; dåb, bryllup, begravelser..
Nå, som I nok kan læse, er det noget jeg længe har gået og grublet over. Jeg har altid bare gået ud fra at mit barn skulle navngives, men så kom der altså lige en mand i vejen der