Så fik vi dommen over Silja's motorik..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.186 visninger
31 svar
0 synes godt om
18. marts 2011

Skouboe

Vi var på Hillerød i dag, fordi Silja skulle evalueres af en Fysioterapeut, og det var en blandet fornøjelse.

Vi lægger Silja på en måtte med noget legetøj, og sidder og snakker et par minutter, hvorefter hun siger: "Jamen, når jeg kigger på hende som hun ligger der, er der ingen tvivl om at hun er bagud rent motorisk!"

Bare sådan. Jeg må indrømme at jeg lige der fik en synkende fornemmelse i maven og en klump i halsen.

Hun fortsætter så og siger: "Ja, jeg vil umiddelbart vurdere hende til at svare til et barn på 4-5 måneder" - Silja er snart 8 måneder ung.

Hun lavede en masse flere øvelser med hende og kom så med nogle solstråler - Silja er alderssvarende rent finmotorisk, selvom grovmotorikken halter ret meget, og hun er enormt opmærksom og rigtig god til at søge kontakt.

Hun kunne godt se at hun var skæv i ryggen, men mente at det skyldes at hun havde ligget i UK og hun mente at det ville rette sig. 

Hun mente ikke at hendes haltende motorik skyldes hjerneskade, fx cerebral parese, men snarere var et udtryk for at hun havde haft så hård en "barndom" med refluksen og væske på ørene og hun mente at med lidt hjælp fra os, skulle det nok rette sig.

Vi har fået en stak øvelser med hjem til hende - bl.a. er det ret vigtigt at vi får trænet at stå med hende - noget hun slet ikke kan/vil - fordi det er nu hendes hofter udvikler sig, og de har brug for at der bliver lagt vægt på dem.

Og så har vi fået en tid igen om 3 måneder, så må vi se hvordan hun er rent motorisk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

Ranarupta

Skouboe skriver:

Vi var på Hillerød i dag, fordi Silja skulle evalueres af en Fysioterapeut, og det var en blandet fornøjelse.

Vi lægger Silja på en måtte med noget legetøj, og sidder og snakker et par minutter, hvorefter hun siger: "Jamen, når jeg kigger på hende som hun ligger der, er der ingen tvivl om at hun er bagud rent motorisk!"

Bare sådan. Jeg må indrømme at jeg lige der fik en synkende fornemmelse i maven og en klump i halsen.

Hun fortsætter så og siger: "Ja, jeg vil umiddelbart vurdere hende til at svare til et barn på 4-5 måneder" - Silja er snart 8 måneder ung.

Hun lavede en masse flere øvelser med hende og kom så med nogle solstråler - Silja er alderssvarende rent finmotorisk, selvom grovmotorikken halter ret meget, og hun er enormt opmærksom og rigtig god til at søge kontakt.

Hun kunne godt se at hun var skæv i ryggen, men mente at det skyldes at hun havde ligget i UK og hun mente at det ville rette sig. 

Hun mente ikke at hendes haltende motorik skyldes hjerneskade, fx cerebral parese, men snarere var et udtryk for at hun havde haft så hård en "barndom" med refluksen og væske på ørene og hun mente at med lidt hjælp fra os, skulle det nok rette sig.

Vi har fået en stak øvelser med hjem til hende - bl.a. er det ret vigtigt at vi får trænet at stå med hende - noget hun slet ikke kan/vil - fordi det er nu hendes hofter udvikler sig, og de har brug for at der bliver lagt vægt på dem.

Og så har vi fået en tid igen om 3 måneder, så må vi se hvordan hun er rent motorisk.

Åha, det er en svær dom at få i hovedet - så kontant.

Men jeg synes, at det er utroligt godt, at fys'en er så optimistisk og ikke mente, at det er hjerneskade.

Og det der er så heldigt er, at Silja har lige netop jer til forældre! 
Jeg er sikker på, at I klarer den her opgave sammen - til UG med kryds og slange!

Kram

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

Ranarupta skriver:

Åha, det er en svær dom at få i hovedet - så kontant.

Men jeg synes, at det er utroligt godt, at fys'en er så optimistisk og ikke mente, at det er hjerneskade.

Og det der er så heldigt er, at Silja har lige netop jer til forældre! 
Jeg er sikker på, at I klarer den her opgave sammen - til UG med kryds og slange!

Kram

Ja, det var jo nok så positivt som man kunne forvente - og værre er det jo altså heller ikke...

... jeg kan bare ikke ryste den følelse af mig at universet altså snart skylder mig nogle helt igennem positive ting omkring Silja. Det her er jo bare endnu en ting vi skal jonglere, oven i alt det andet.

Anmeld

18. marts 2011

Ranarupta

Ja, det var jo nok så positivt som man kunne forvente - og værre er det jo altså heller ikke...

... jeg kan bare ikke ryste den følelse af mig at universet altså snart skylder mig nogle helt igennem positive ting omkring Silja. Det her er jo bare endnu en ting vi skal jonglere, oven i alt det andet.

Ja, det forstår jeg godt! Det er skidetarveligt af den, der sidder og trykker på de der knapper, der udløser de forskellige begivenheder i livet.

Lige hér tror jeg faktisk, at alt godt kommer til den, der venter.
Jeg tror på, at solen kommer til at skinne på Silja, så hun kan få den barndom, hun fortjener.
- Og som jeg skriver det, kan jeg godt se, at det kan forståes forkert, men jeg håber, at du ved, hvad jeg mener. Jeg mener ikke, at I har gjort noget forkert. Tværtimod!

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

Ranarupta skriver:

Ja, det forstår jeg godt! Det er skidetarveligt af den, der sidder og trykker på de der knapper, der udløser de forskellige begivenheder i livet.

Lige hér tror jeg faktisk, at alt godt kommer til den, der venter.
Jeg tror på, at solen kommer til at skinne på Silja, så hun kan få den barndom, hun fortjener.
(Og som jeg skriver det, kan jeg godt se, at det kan forståes forkert, men jeg håber, at du ved, hvad jeg mener. Jeg mener ikke, at I har gjort noget forkert. Tværtimod! &nbsp 

Jeg ved præcist hvad du mener

Silja fortjener lov til at være Silja og ikke syg!

Anmeld

18. marts 2011

Ranarupta

Skouboe skriver:

Jeg ved præcist hvad du mener

Silja fortjener lov til at være Silja og ikke syg!

JAAA! Lige præcis!

Anmeld

18. marts 2011

anna-jonas

Skouboe skriver:

Pernille..............søde ven. I skal have Silja til en børnefys. så i hele tiden kan udvikle de øvelser i laver hjemme med hende...............ellers bliver det for ustruktureret. Der er helt specielle trin, der går forud for andre i den grovmotorike udvikling ( Man skal kravle før man kan gå-agtigt).................og det er derfor vigtigt at i løbende får vejledning i forhold til hjemmetræningen. Synes IKKE at det er et godt nok tilbud, at i skal komme igen om 3 mdr. og at i så selv står for det ret store ansvar, det er at træne den unge dame.

Du ved at jeg har en del erfaring inden for disse problemstillinger..................så du må meget gerne skrive til mig, hvis du tror at jeg kan hjælpe eller støtte jer.

Sender jer store kram, og knus.

Anmeld

18. marts 2011

Klumpe-dumpe

anna-jonas skriver:

Pernille..............søde ven. I skal have Silja til en børnefys. så i hele tiden kan udvikle de øvelser i laver hjemme med hende...............ellers bliver det for ustruktureret. Der er helt specielle trin, der går forud for andre i den grovmotorike udvikling ( Man skal kravle før man kan gå-agtigt).................og det er derfor vigtigt at i løbende får vejledning i forhold til hjemmetræningen. Synes IKKE at det er et godt nok tilbud, at i skal komme igen om 3 mdr. og at i så selv står for det ret store ansvar, det er at træne den unge dame.

Du ved at jeg har en del erfaring inden for disse problemstillinger..................så du må meget gerne skrive til mig, hvis du tror at jeg kan hjælpe eller støtte jer.

Jeg tilslutter mig, altså lige dit svar her....

Maluccas fys var her hver uge og hver 2. uge alt efter hvad øvelser vi var igang med...

Og Pernille, jeg kan sørme godt forstår det er endnu et gok i modere knolden, det er rigtig hårdt, når der hele tiden kommer når noget nyt, til de små skatterbasser.

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

anna-jonas skriver:

Tak for indsparket - det havde jeg ikke lige tænkt på...

Det er nogle ret simple øvelser (vi skal helt specifikt træne nakke og skuldermuskler samt træne at stå) og jeg tror at hendes holdning er at fordi der ikke er mere (i hendes verden er det jo ikke så meget) er der ingen grund til at hun skal kigge mere på hende, før vi ser effekt af de øvelser vi skal lave.

Udover de øvelser, skulle vi lade hende selv klare det. Hun kan rulle til begge sider og kan godt lide at ligge på maven og gør det meget, og fyssen mener at når hun bliver stærkere i armene og skuldrene vil hun begynde at løfte sig op på armene af sig selv, og derefter op på hænder og knæ. Jeg ved jo nogenlunde hvordan tingene skal være fra Freja.

Nu ser jeg lige tiden an et par uger og laver øvelserne og hvis jeg føler at det ikke er nok eller der ikke er fremskridt nok, må jeg tage en snak med min læge - så må hun enten anbefale en børnefys eller henvise os igen..

Lige nu er jeg glad for at der sker noget og jeg er tryg ved at lave øvelserne med Silja og især den øvelse vi laver, hvor jeg prøver at overbevise hende om at hun har ben og de altså godt kan tåle at man lægger vægten på dem synes hun er vældig sjov. 

Fyssen mente at noget af problemet var at hun ikke brød sig om at stå på fødderne (hun ville gerne krølle tæer mens hun stod der), og det var mest et spørgsmål om tilvænning - og derefter selvfølgelig at optræne noget styrke.

Hvis jeg bliver den mindste i tvivl eller usikker, så skriver jeg fluks til dig  

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

Rose <3 skriver:

Jeg tilslutter mig, altså lige dit svar her....

Maluccas fys var her hver uge og hver 2. uge alt efter hvad øvelser vi var igang med...

Og Pernille, jeg kan sørme godt forstår det er endnu et gok i modere knolden, det er rigtig hårdt, når der hele tiden kommer når noget nyt, til de små skatterbasser.

Se mit svar ovenover

Og ja - det er hårdt... jeg tænker ofte på hvordan du overlever? Jeg mener, vores problemer er jo et eller andet sted vand ved siden af De ting du har måttet slås med med Lutten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.