skal være (halv) storebror

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.343 visninger
23 svar
0 synes godt om
18. marts 2011

Anonym trådstarter

Mit barn skal være storebror har hans far meddelt mig... (Skriver dette indlæg anonymt i fald af nogle involverede læser med).

Mit forhold til faderen er meget dårligt. Han har være meget ustabil, truende og vil efter eget udsagn helst se mig død.

Nu har har så fundet en ny pige og de venter barn (det var i øvrigt også hans erklærede mål, da jeg flyttede fra ham). Jeg er kun glad på deres vegne, men jeg er meget tøvende overfor hvad dette nye barn bliver i forhold til vores dreng.

Jeg har ikke lyst til at presse noget ned over hovedet på ham. Jeg er sikker på at hans far presser nok på fra den anden side. Derfor kalder jeg ham det, som han vil hedde - men han er lige på det alderstrin, hvor han ikke rigtigt selv kan melde ud.

Jeg er bare rigtigt bange for at når denne nye pige oplever hvor ustabil han er, så går hun også fra ham. Og er hun bare nogenlunde normal vil der ikke gå lang tid efter fødslen af deres barn. Så står vores dreng der med etiketen: "storebror" og ved ikke hverken ud eller ind. De er blevet gravide efter få måneders hovedkuls forelskelse, og jeg tror ikke at han har vist flaget i forholdet endnu.

Kan jeg tillade mig at ignorere emnet indtil vores søn selv nævner det herhjemme. Eller skal jeg selv beslutte mig for hvad jeg skal kalde den lille ny? Og i så fald hvad? Lille søster/bror, halv lille søster/bror, pap lille søster/bror?

Hvad har I andre gjort??

Håber der er nogen der har erfaringer omend ikke samme situation.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

merle2010

hvor tit ser din søn sin far??? alt efter hvor meget han ser sin far, synes jeg du skal vente til hans far selv fortæller ham det... min mand fortalte selv sine børn at de skulle have en lillesøster, men nu er de her osse en uge ad gangen..

Anmeld

18. marts 2011

Anonym trådstarter

merle2010 skriver:

hvor tit ser din søn sin far??? alt efter hvor meget han ser sin far, synes jeg du skal vente til hans far selv fortæller ham det... min mand fortalte selv sine børn at de skulle have en lillesøster, men nu er de her osse en uge ad gangen..

I mit hoved skal  han selvfølgeligt selv have lov til at fortælle det - det er der ingen tvivl om. Jeg tror nok egentligt allerede han har fortalt det.

Problemet er, at vi taler ikke sammen. Han vil ikke modtage eller give nogle oplysninger om hvad der sker hjemme hos ham.

Jeg må indrømme, at jeg ikke engang havde overvejet, at han ikke har sagt det. Så jeg vil helt sikkert vente nu. Men på et eller andet tidspunkt vil han helt sikkert have sagt det - og der ved jeg stadig ikke helt hvordan jeg skal omtale den lille ny herhjemme.

Anmeld

18. marts 2011

Anonym trådstarter

merle2010 skriver:

De ser i øvrigt hinanden cirka en gang om ugen i et par timer af gangen

Anmeld

18. marts 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Mit barn skal være storebror har hans far meddelt mig... (Skriver dette indlæg anonymt i fald af nogle involverede læser med).

Mit forhold til faderen er meget dårligt. Han har være meget ustabil, truende og vil efter eget udsagn helst se mig død.

Nu har har så fundet en ny pige og de venter barn (det var i øvrigt også hans erklærede mål, da jeg flyttede fra ham). Jeg er kun glad på deres vegne, men jeg er meget tøvende overfor hvad dette nye barn bliver i forhold til vores dreng.

Jeg har ikke lyst til at presse noget ned over hovedet på ham. Jeg er sikker på at hans far presser nok på fra den anden side. Derfor kalder jeg ham det, som han vil hedde - men han er lige på det alderstrin, hvor han ikke rigtigt selv kan melde ud.

Jeg er bare rigtigt bange for at når denne nye pige oplever hvor ustabil han er, så går hun også fra ham. Og er hun bare nogenlunde normal vil der ikke gå lang tid efter fødslen af deres barn. Så står vores dreng der med etiketen: "storebror" og ved ikke hverken ud eller ind. De er blevet gravide efter få måneders hovedkuls forelskelse, og jeg tror ikke at han har vist flaget i forholdet endnu.

Kan jeg tillade mig at ignorere emnet indtil vores søn selv nævner det herhjemme. Eller skal jeg selv beslutte mig for hvad jeg skal kalde den lille ny? Og i så fald hvad? Lille søster/bror, halv lille søster/bror, pap lille søster/bror?

Hvad har I andre gjort??

Håber der er nogen der har erfaringer omend ikke samme situation.

Lillebor eller lillesøster er vel det mest normale.
Her i huset kalder ingen af mine unger hinanden for andet end søstre og bror, og jeg ved da at det samme gælder for min ældstes 3 børn..de er ligestillede søskende selvom der er en lille halvsøster.
Hvorfor gå og gøre forskel på hinanden??

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. marts 2011

merle2010

Anonym skriver:

De ser i øvrigt hinanden cirka en gang om ugen i et par timer af gangen

altså herhjemme kalder vi den nye for lillesøster.. osse selvom det faktisk kun er en halvlillesøster... men hvorfor forvirre ungerne mere end højest nødvendigt.. nu får ungerne snart en lille søster/bror på den anden side.. og går da osse ud fra at den bliver omtalt som lillesøster/bror selvom det osse kun er en halv...

Anmeld

18. marts 2011

LinLin

Herhjemme er Adam Davids lillebror, selvom de biologisk set kun er halvbrødre. Når hans far engang får et barn mere (det regner jeg da med han gør) kommer det da også uden tvivl til at være en "hel" søskend i omtale!

Jeg ville da bestemt gå ud fra at hans far fortæller eller har fortalt din søn nyheden. Hvis du har svært ved at tage emnet op kan du jo vente lidt og se om din søn ikke selv nævner det...

Anmeld

18. marts 2011

tinasmor

SussieThyssen skriver:

Lillebor eller lillesøster er vel det mest normale.
Her i huset kalder ingen af mine unger hinanden for andet end søstre og bror, og jeg ved da at det samme gælder for min ældstes 3 børn..de er ligestillede søskende selvom der er en lille halvsøster.
Hvorfor gå og gøre forskel på hinanden??

Kærligst
Sussie

Jeg tror, at grunden til at ts er lidt bekvemt ved hele situationen med "storebror og storesøster" ikke har noget at gøre med at det er halv eller hel, men mere at hun på en måde forventer at far og ny kæreste går fra hinanden måske senest et år efter fødslen og så vil hendes barn jo ikke se sin nye "lillebror/søster" hvis det er den nye kæreste der får forældremyndighed og faren, som i det nuværende tilfælde, kun ser det nye barn et par timer om ugen.

Altså vil ts barn være "storebror" til en søskende som han reelt (måske) aldrig rigtig vil have noget at gøre med/se.

Anmeld

18. marts 2011

Anonym trådstarter

tinasmor skriver:

Jeg tror, at grunden til at ts er lidt bekvemt ved hele situationen med "storebror og storesøster" ikke har noget at gøre med at det er halv eller hel, men mere at hun på en måde forventer at far og ny kæreste går fra hinanden måske senest et år efter fødslen og så vil hendes barn jo ikke se sin nye "lillebror/søster" hvis det er den nye kæreste der får forældremyndighed og faren, som i det nuværende tilfælde, kun ser det nye barn et par timer om ugen.

Altså vil ts barn være "storebror" til en søskende som han reelt (måske) aldrig rigtig vil have noget at gøre med/se.

Præcis! Hvis jeg forventede at de to helt sikkert ville se hinanden, så havde jeg ikke noget dilemma.

Lige nu ved jeg bare ikke om jeg skal være med til at indprente i vores fælles dreng, at han skal være "storebror", hvis det tidligt viser sig at han ikke får noget med babyen/barnet at gøre.

Anmeld

18. marts 2011

Tip!

Min søn har også en halv søster på hans fars side.. Men han ser ikke sin far, så herhjemme nævnes det overhovedet ikke...

Når jeg engang selv får flere børn, jamen så er det hans helsøskende.. Ingen tvivl der.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.