Har siddet og læst lidt i den anden tråd ang trodsalder...
Er det noget alle børn SKAL igennem, eller er der nogen der 'slipper' uden om den ?
Ved godt at nogle er mere trodsig/hidsig end andre..
Er det forkert hvis et barn på 3 ikke har været igennem den periode?
Og hvordan bedømmer man grad af trodsalder og definere den?
Vi har selv en dreng på 2½ år, som ikke viser tegn på trodsalder endnu.
Han kan godt sige; det gider jeg ikke - hvis vi beder ham om noget, men det ser jeg ikke som trodsalder - men mere at det har han ikke lyst til og det at han har sin egen mening.
Men ellers er der ikke sådan rigtig noget. Han er med til at dække bord hver dag, tager sin tallerken til vasken efter han har sagt tak for mad og i det hele taget en hjælpsom dreng.
Er vi ude at handle og han finder nogle ting han mener vi skal have med hjem, er det nok at sige; freder, det har vi derhjemme skat - læg det på plads. Hvilket han gør. Kravler han op i køledisk er det; freder, jeg vil gerne du hopper ned derfra. Siger han nej, svarer jeg retur; jeg tæller til 3 og så skal du være nede. Han er gerne nede inden jeg når til 2.
Vil han ikke med ind efter leg ude i haven, aftaler vi at han får 5 min mere og så skal han komme ind. Hvortil han med glimt i øjet siger; ja mor, du sætte æggeur 5 min her på skraldespand, når den ringer jeg færdig med at lege... Efter nogle min. kommer han ind helt af sig selv.
Anmeld