Anonym skriver:
jeg har prøvet og sige tingene pænt til ham mange gange og siger ikk du skal gøre sån og sån men at han lige skal passe på hovedet for det kan han ikk selv holde og at han godt må tage ham ind til sig og trøste ham når han blir ked og mange andre ting men når han så vælger ikk og tage imod de råd man gir ham hva gør man så ?? for jeg den som kender min søn bedst og kan da se hvis han ikk kan lide de ting han gør når han begynder og græde hele tiden hva han normalt ellers aldrig gør
Jeg har samme "problem" med min datters farmor.. Hun gør også alt forkert, og respekterer ikke min datters grænser, og kan ikke finde ud af at se de tegn hun giver hende.. Til at starte med, var jeg også over farmor hele tiden, og ville overhovedet ikke have, at hun skulle sidde med hende! Hvorfor skulle hun dog det, når min datter tydeligvis havde det bedst hos mig??
Men sådan kan man ikke se på det.. Jeg lærte hurtigt at give slip, og tænkte at nårh ja, vi skal jo kun være heroppe i 1-3 timer, lad hende da for pokker. De skal også have mulighed for at skabe et bånd, og det gør de ikke, hvis min datter sidder på mit skød hele vejen igennem besøget. Jeg skal stadig sidde på mine hænder, og nærmest tape min mund til, for ikke at give "gode råd" hele tiden, men ved du hvad, min datter dør ikke af det... Tværdimod så ville det være så synd for dem begge, hvis jeg ikke tillod, at de var sammen, fordi jeg mener at farmor gør alt forkert... Hun skal nok lære det, og om ikke andet, så er min datter snart så stor (hun er 4 mdr), at hun nok skal sige fra - hvilket hun allerede gør - når hun får nok. Og dér tager jeg hende over til mig, men farmor får hende igen, når hun er glad igen og har fået et lille pusterum.
Farmor er også lige så stille ved at finde ud af, hvad hun ikke skal gøre, og hvordan hun får hende trøstet ordentligt igen, og det ville hun ikke have gjort, hvis jeg havde taget styringen hele tiden.. For det lærer hun jo netop ikke noget af!
Så igen, giv tid og plads til at de kan lære hinanden at kende.. Han lærer det ikke i løbet af én times samvær om ugen, og han skal nok finde ud af, hvad jeres søn ikke bryder sig om - hvis han får tid til selv at se det - så giv slip.. Jeres søn dør ikke af, at far holder sutteflasken forkert