Spisevaner/måder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

478 visninger
7 svar
0 synes godt om
12. oktober 2008

Plysbjørnen

Laura elsker sin mad ingen tvivl om det... Hun har lige fået et æble delt i både, som igen er delt i to... Hvad gør man når pigen er af den overbevisning at man da sagtens kan sluge sådan en halv båd af gangen... Det er ikke kun æbler hun gør det med, det sker tit at hun sluger maden uden at tygge den... Og ja er lidt bange for at det går galt...

Oplever i også det? hvad gør i???

Betina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2008

Lise

Oooh ja - sådan foregår det også herhjemme. det er med at proppe så meget som overhovedet muligt ind i kæften på én gang. Adr, syns det er så klamt at se på...

Nogle gange kan jeg overskue det, og så får han lov - hvis det ellers går godt. Ellers, hvis f.eks. han får rugbrød eller banan, så får han bare kun én mundfuld ad gangen, som jeg lægger foran ham, og så tager han den selv og putter i munden.. og så får han en ny.

HVIS han får for meget i munden, hvilket er sket en del gange, så skubber han det ud med tunger og hiver maden ud med fingrene så det står om ørerne på ham. Meget charmerende! Få gange kan han ikke styre det, men det går ikke værre end at han bare kaster det op igen. Og det er jo ikke noget problem når han bare æder videre bagefter...

Anmeld

12. oktober 2008

ka li ja

her hjemme propper madglade arthur sig også for vildt... men det må han lærer selv. jeg er selvfølgelig ved ham hvis han skal ha hjælp til at få tømt munden.. men jo mere jeg siger nej jo sjovere bliver det, så jeg gider det ikke.
i stedet for æble både her hjemme, så får han bare et helt æble ligesom vi andre. det går meget bedre end bådene, som også sagtens kunne være i munden en hel af gangen!!!

Anmeld

12. oktober 2008

Plysbjørnen

HVIS han får for meget i munden, hvilket er sket en del gange, så skubber han det ud med tunger og hiver maden ud med fingrene så det står om ørerne på ham.
Det er netop det der er problemet, det gør Laura ikke, nej i stedet for at forsøge at få det ud igen, så forsøger hun at synke... og tro mig hun kan lave nogen sjove ansigter når det lykkedes...

så får han bare et helt æble ligesom vi andre
Det kunne være jeg skulle prøve det også...

Betina

Anmeld

12. oktober 2008

Tikki

Det er ret sjovt, at denne tråd kommer op, for har selv tænk over det meget den sidste måned, om jeg skulle våve at spørge. Nu er det ikke Iza, jeg her taler om...for hun propper ikke og spiser nærmest FOR pænt. Der er ikke meget at rydde op efter hende, når hun har spist og for det meste bliver maden på tallerkenen eller lige rundt om den.
Men en af børnene, jeg passer spiser simpelthen SÅ grimt. Og jeg mener virkelig..jeg er ikke sart, men jeg kan mærke, jeg synes det er ulækkert, når han bruger hele hånden og tager en håndfuld hapsere med makrel, maser dem, hvorefter han smasker hele den flade hånd op foran munden og simpelthen propper munden voldsomt hurtigt, så han er ved at kaste op. Han tygger nærmest ikke, men sluger det helt og siger SÅ mange høje smaskelyde, at de andre nærmest stopper op og kigger forundret på ham. Han kan spise 4-5 stykker rugbrød på den måde, hvis ikke jeg sætter farten. Han kan ikke overskue mængder - dvs. flere end 1 hapser tværer han ud i håret, på stolen, under fødderne! eller på en eller anden måde får han sat sig på dem??!! En tallerken kan han ikke have stående foran sig - den ryger rundt omkring ligesom tudekoppen. Der er mad overalt - på væggen, overalt på gulvet, på stolen og han er fuldstændig sølet ind i mad...selvom han kun får 1-2 hapser af gangen....og han er altså 14 måneder nu..............men måske er det meget normalt eller...?
Jeg har bare aldrig set det så voldsomt grimt...men det er selvfølgelig også nogle år siden jeg var i vuggestue.....

Anmeld

12. oktober 2008

Plysbjørnen

Jeanette skriver:

Det er ret sjovt, at denne tråd kommer op, for har selv tænk over det meget den sidste måned, om jeg skulle våve at spørge. Nu er det ikke Iza, jeg her taler om...for hun propper ikke og spiser nærmest FOR pænt. Der er ikke meget at rydde op efter hende, når hun har spist og for det meste bliver maden på tallerkenen eller lige rundt om den.
Men en af børnene, jeg passer spiser simpelthen SÅ grimt. Og jeg mener virkelig..jeg er ikke sart, men jeg kan mærke, jeg synes det er ulækkert, når han bruger hele hånden og tager en håndfuld hapsere med makrel, maser dem, hvorefter han smasker hele den flade hånd op foran munden og simpelthen propper munden voldsomt hurtigt, så han er ved at kaste op. Han tygger nærmest ikke, men sluger det helt og siger SÅ mange høje smaskelyde, at de andre nærmest stopper op og kigger forundret på ham. Han kan spise 4-5 stykker rugbrød på den måde, hvis ikke jeg sætter farten. Han kan ikke overskue mængder - dvs. flere end 1 hapser tværer han ud i håret, på stolen, under fødderne! eller på en eller anden måde får han sat sig på dem??!! En tallerken kan han ikke have stående foran sig - den ryger rundt omkring ligesom tudekoppen. Der er mad overalt - på væggen, overalt på gulvet, på stolen og han er fuldstændig sølet ind i mad...selvom han kun får 1-2 hapser af gangen....og han er altså 14 måneder nu..............men måske er det meget normalt eller...?
Jeg har bare aldrig set det så voldsomt grimt...men det er selvfølgelig også nogle år siden jeg var i vuggestue.....

godt nok er Laura ikke særlig god til at spise, men helt så slemt står det ikke til med hende... Vi prøver at bruge gaffel, men det virker ikke altid efter hensigten... Hun taber ind i mellem noget mad, men tror ikke det er med vilje... Det eneste mad hvor hun ikke viser hensyn når hun spiser er hendes morgenmad, men består også af noget så usundt som franskbrød med pålægschokolade... Rugbrød til frokost bliver spist nogenlunde pænt, pålæget ryger somregel ind først og brødet bagefter, men det hele kommer ned... hos os har hun selv tallerknen stående det ved jeg ikke om hun har hos dp....

Betina

Anmeld

12. oktober 2008

linemus

Jeanette skriver:

Det lyder altså lidt ligesom Signe (måske en tand mindre voldsomt). Hun har indtil for nylig slet ikke kunnet kapere mere end én haps af gange. Fik hun flere skulle de alle sammen ind i munden eller kastes med eller tværes ud i håret. Hun virker vildt grådig, som om hun aldrig får mad. Og har altid gjort det. Lagde vi f.eks. fem stykker mad foran hende, var det en kamp for hende at have det hele i hendes små hænder, men hun kunne simpelthen ikke lade et stykke ligge og tage det bagefter. Tænk hvis det forsvandt!

Det går bedre nu. Nu kan jeg godt sætte en tallerken med hapsere foran hende. Men hun sviner stadig. Og når hun er ved at være mæt, begynder hun at pille maden fra hinanden og kaste det over skulderen...!!

På den anden side af bordet sidder Nanna og spiser hendes kvarte rugbrøder nok så pænt. Dog smider hun det på gulvet, hvis hun ikke er tilfreds med pålægget. Men hun kaster det ikke - det bliver bare dumpet ned ved siden af hende.

Det er faktisk lidt sjovt, for det er jo to børn, der bliver opdraget og behandlet ens under de samme forhold, og samtidig er de bare SÅ forskellige. Så det er ikke alting, der er forældrenes skyld ;)

Knus Line

Anmeld

12. oktober 2008

linemus

Trold skriver:

Laura elsker sin mad ingen tvivl om det... Hun har lige fået et æble delt i både, som igen er delt i to... Hvad gør man når pigen er af den overbevisning at man da sagtens kan sluge sådan en halv båd af gangen... Det er ikke kun æbler hun gør det med, det sker tit at hun sluger maden uden at tygge den... Og ja er lidt bange for at det går galt...

Oplever i også det? hvad gør i???

Betina

Hvad med at give hende større stykker æbler? F.eks. hele æblebåde eller et kvart æble. Så bliver hun nødt til at bide af det i stedet for at proppe det hele i munden.

Signe har det også med at proppe munden for fuld. Hun kan nærmest have en halv banan inde i munden. Hun skubber bare i den ene ende med hånden, og så kører den ellers igennem fræseren.

Her må de lære af egen erfaring. Jeg vil ikke sidde og skære alting i mundrette bider. De får lov at spise selv - alt. Og det sviner, men det er der ikke noget at gøre ved.

Knus Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.