hvad må min datter få, på 4 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.715 visninger
13 svar
0 synes godt om
13. marts 2011

Mor1012

hej folk min datter er 4 mdr. hun er begyndt at få grød ( både købe-glas og hjemmelavet risgrød)

må hun gerne få en banan moset, eller en pære moset, og hva med kartoffel mos og moset grønsager ???

er det forkert af mig at jeg erstatter 1 flaskemåltid om dagen med grød

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2011

Josesmor

Min datter er 4,5 mdr og får majsgrød til middag med pæremos og kartoffel/gulerodsmos til aften med modermælkserstatning og smør. Jeg koger selv pærer, æbler og jordbær i en gryde med lidt vand. Så blender jeg det og vupti 3slags lækker grød. Kommer det så i isterningsbakker og i fryseren. Så passer det med en terning til majsgrøden. Super nemt har du ikke besøg af sundhedsplejersken sommetider?? Min har jeg købt en bog ved om mad ved. Så kan jeg se hvilken mad hun må få hvornår. Den med bananen har jeg ik lige styr på endnu

Anmeld

13. marts 2011

Mor1012

Josesmor skriver:

Min datter er 4,5 mdr og får majsgrød til middag med pæremos og kartoffel/gulerodsmos til aften med modermælkserstatning og smør. Jeg koger selv pærer, æbler og jordbær i en gryde med lidt vand. Så blender jeg det og vupti 3slags lækker grød. Kommer det så i isterningsbakker og i fryseren. Så passer det med en terning til majsgrøden. Super nemt har du ikke besøg af sundhedsplejersken sommetider?? Min har jeg købt en bog ved om mad ved. Så kan jeg se hvilken mad hun må få hvornår. Den med bananen har jeg ik lige styr på endnu

taak for dit svar. lyder fantastisk lækkert. ej vil prøve give min datter kartoffelmos imorgen aften og grønsager.

men altså erstatter du det i stedet for flaske `? så hun får kartoffelmos mv, inden hun skal sove ? og ingen flaske

nej min Sp sendte mig en mail om at jeg kunne læse på "hjemmeside" hvad de må få og hvornår, samt opskrifter hun var ik til megen hjælp

Anmeld

13. marts 2011

Pige2009

Emilie2010 skriver:

hej folk min datter er 4 mdr. hun er begyndt at få grød ( både købe-glas og hjemmelavet risgrød)

må hun gerne få en banan moset, eller en pære moset, og hva med kartoffel mos og moset grønsager ???

Hun må gerne få pære og banan Jeg lavede majs-, boghvede, og hirsegrød til Laura, da hun startede. Jeg synes, det er rigtig fint, hvis du starter blødt ud med at erstatte en flaske med et grødmåltid og praktiserer den fremgangsmåde de første 3-4 uger ind til hun har vænnet sig til det...

Forøvrigt er det eget billigere og bedre selv at lave grøden og dødnemt

Anmeld

13. marts 2011

Josesmor

Forresten så moser vi ikke. Vi blender fordi vores datter er ik vild med klumperne. Med hensyn til om det erstatter flaskemåltiderne, så vent og se hva dit barn siger til det. Jeg ammer min datter, og hun får tit lige en tår mælk efter grød og mos...

Anmeld

13. marts 2011

2babygirls

Emilie2010 skriver:

Hun må få ris- majs- boghvede og hirsegrød

og så en masse forskellige grøntsager, bare ikke de nitrate.

Og jo, erstat du bare en måltid eller to lige så stille, hvis hun er klar til det, elelr supp. op bagefter.

Du må også gerne mose frugter til hende.

Anmeld

13. marts 2011

Josesmor

Emilie2010 skriver:

taak for dit svar. lyder fantastisk lækkert. ej vil prøve give min datter kartoffelmos imorgen aften og grønsager.

men altså erstatter du det i stedet for flaske `? så hun får kartoffelmos mv, inden hun skal sove ? og ingen flaske

nej min Sp sendte mig en mail om at jeg kunne læse på "hjemmeside" hvad de må få og hvornår, samt opskrifter hun var ik til megen hjælp

Jeg blev rådet til at starte op med en ting kun. Der mente hun grød var bedst. Så efter en uge eller 14 dage kunne vi starte på noget nyt igen. Så hun lige kunne vænne sig til hver nye ting. Men prøv jer frem. I starten var det kun smagsprøver her og ik meget hun spise men det kom stille og roligt så go tålmodighed Angående erstatning for mælk, så får min datter stadig godnat mælk Det lyder da ik til den sp er til meget hjælp hva... https://media.baby.dk/images/StoredImages/2/24700.gif

Anmeld

13. marts 2011

kamtok

Vær opmærksom på at banan kan give hård mave.. 

Her får han både majs- hirse- og risgrød, samt kartoffel-gulerodsmos, til dessert får han lidt frugtmos (indtil videre har vi prøvet æble, pære og sveske). Jeg laver det hele selv, da det er billigere og for ikke at vænne ham til den der meget søde smag som købeprodukterne har. 

Jakob er også flaskebarn (og grovæder), så han tager gerne en hel flaske på 200 ml. ca. 1,5-2 timer efter han har fået aftensmad, og så får han som regel en lille flaske (ca. 100 ml.) ved midnatstid, og sover han hele natten på det.
Men her til formiddag erstattede jeg en flaske med majsgrød og sveskemos.

Så i dag har han indtil videre fået: 
Morgen (ca. kl. 7.30): MME 200 ml.
Formiddag (ca. kl. 11): Majsgrød med sveskemos ca. 1-1,5 dl.  med et lille glas vand til
Eftermiddag (ca. kl. 14): MME 200 ml.  

Senere får han:
Aften (ca. kl. 18): Kartoffel-gulerodsmos ca. 1-1,5 dl med æblemos til dessert, og et lille glas vand.
Sen aften (ca. kl. 20): MME 200 ml.
Natmad (ca. kl. 24): MME 100 ml.  

Anmeld

13. marts 2011

misslea

Hejsa...

Min SP har sat mig rigtig godt ind i det, og det ser overordnet sådan her ud!!!

4 mdr:

Grød: Hirse, majs, boghvede og risgrød!

Grøntsager: Kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, spuash, græskar, persillerod, pastinak, jordskokker og kålrabi.

Frugt: æble, pære, banan og fersken.

6 mdr:

grød: havre,fuldkorn,øllebrød og byggrød.

Grøntsager: Spinat, grønkål, rosenkål, ærter, bønner, kogt rødbede, auberginer, selleri, majs og persille.

Frugt: Melon, kiwi, svesker, abrikos, blommer, bær, avokado og pressede citrus frugter.

..... Håber det gav et overblik. selvfølgelig kan man give lidt sveskemos for at holde gang i mavsen, det har jeg også gjort, selvom der står at det er fra 6 mdrs. alderen.

Jeg startede med én grød, og da Wilma havde vænnet sig til den, så gav jeg hende en ny slags. Efter ca. 14 dage begybdte vi på kartoffelmos med div. grøntsager.

Min SP sagde, at hvis ens barn har problemer med hård mave, så skal man ike give for meget risgrød, banan og gulerod, da det kan virke forstoppende! Hirsegrøden er super rig på vitaminer.....

Nårh.. men det var ca. dét.... Du er velkommen til at spørge mere....

Anmeld

13. marts 2011

Zeus

Emilie2010 skriver:

Nogen tager flere uger om at blive mæt af grøden.. Vi startede op på grød for lidt over 14 dage siden, og vi er stadig nødt til at give hende en flaske en times tid senere når hun skal i seng.. Til at starte med slugte hun 160 ml, så gik det lidt ned til 80 ml efter en uges tid, og idag har hun lige drukket 160 ml igen...

Så tilbyd stadig en flaske, indtil maven har vænnet sig til maden, og du er sikker på at han/hun (kan ikke lige huske hvad du har ) bliver mæt af den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.