Ja, undskyld !! :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.280 visninger
20 svar
0 synes godt om
4. marts 2011

TineA

Jeg bruger altså søgefunktionen herinde, men jeg har virkelig brug for I lige hjælper mig og JA jeg ved, at der med sikkerhed er 1000 millioner tråde om det i forvejen, men jeg håååber sådan I gider hjælpe..

Jeg skal til at lave grøntsagsmos til mandse, men hvad dælen skal jeg lave det af? Kartoffel er ikke så godt, maven står helt af!

Så hvad skal jeg lave i stedet for, som mætter lige så godt som kartoffel? Og kan man komme grøntsagmos i majs/boghvede/ris-grød eller er det noget snask?

Jeg har brug for opskrifter, bare for at være rigtig besværlig.

Synes ikke Sundhedsstyrelsens "Mad til småbørn (eller hvad den hedder)" har det vilde at byde på

Jeg har tænkt mig at kokkerere her senere og så smide det i nogle fryseegnede bøtter. 1 måneds tid, må det stå, ikke?

Jeg ved at grød skal laves frisk, men stik mig gerne nogle opskrifter på fryseegnet frugt-og grøntmos.

Gerne med bønner, ærter og andet spændende!!

På forhånd 1000 tak!!

Tine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2011

Lisbeth85

http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Med dette kære link for at et hav af opskrifter + en masse gode tricks og masser af viden

Anmeld

4. marts 2011

TineA

Lisbeth85 skriver:

Med dette kære link for at et hav af opskrifter + en masse gode tricks og masser af viden

Er det ikke den der pdf-fil? Jeg kan ikke åbne siden

Anmeld

4. marts 2011

Senia

Hvor gammel er din søn? Da det jo er mere begrænset hvad de små poder må få når de er 4-6 mdr.

Anmeld

4. marts 2011

TineA

Lille-Nivs.Mor skriver:

Hvor gammel er din søn? Da det jo er mere begrænset hvad de små poder må få når de er 4-6 mdr.

Jeps, I know Han er 6 mdr

Anmeld

4. marts 2011

NoName

Lisbeth85 skriver:

er det en man kan få fingrene i et sted??? synes det er lidt mange sider at printe ud, for den var da god at have og bladre lidt i synes jeg

Anmeld

4. marts 2011

Senia

W.. skriver:

Jeps, I know Han er 6 mdr

Okay.. Ved ikke om du har fået bogen "Barnemad" af din SP? Ellers kan jeg da fortælle lidt om hvad den skriver?

Anmeld

4. marts 2011

Senia

noname skriver:

er det en man kan få fingrene i et sted??? synes det er lidt mange sider at printe ud, for den var da god at have og bladre lidt i synes jeg

Jeg har bare skrevet nogle få sider med opskrifter ud, da man jo ikke bruger resten af bogen når man laver mad til den lille.

Men ellers kan du købe den på apoteket til mellem 40 og 60 kr. Det er nemlig forskelligt fra apotek til apotek

Anmeld

4. marts 2011

TineA

Lille-Nivs.Mor skriver:

Okay.. Ved ikke om du har fået bogen "Barnemad" af din SP? Ellers kan jeg da fortælle lidt om hvad den skriver?

Næeh, det har jeg da ikke. Og nu føler jeg mig snydt

Uuuh, ja det må du meget gerne

Anmeld

4. marts 2011

Senia

Næeh, det har jeg da ikke. Og nu føler jeg mig snydt

Uuuh, ja det må du meget gerne

Du må høre SP om ikke du må få den

Nå, citere lige lidt fra den :

Mag og mælk til barnet 6-9 måneder

HVAD KAN BARNET SPISE:

Fra den første skemand med få madvarer ændres maden nu til at omfatte mere almindelige madvarer. Barnet kan fra 6 mdr. spise al slags mad, og det behov for de forskkelige nærringsstofferk som de forskellige råvarer bidrager med, Dit barn har godt af:

• Grød lavet af gryn, flager og rugbrød - fx. havregrød og øllebrød.
  • Kartofler, ris og pasta.
  • Fuldkornsbrød uden hele kerner - og forskellige brød og boller
  • Al slags frugt
  • Alle grøntsager - spinat, fennikel, rødbede og selleri dog i små mængder.
  • Al slags kød og indmad. Variér, og giv efterhånden forskellige slags.
  • Al slags fisk, magre og fede samt skaldyr og rogn. Men giv kun små mængder af de store rovfisk - fx. sildehaj, gedde, sværdfisk og tun (gælder ikke dåsetun).
  • Hårdkogt æg, æg i farsretter og æggepandekager.
  • Forskellige mejeriprodukter - sødmælk, tykmælkk, A38 3,5 % (sødmælksvarianten)
  • Fortsæt med fedtstof i maden indtil 1 år.

HVOR MEGET?

Det er grød, brød, kartofler, ris og paste som mætter dit barn. Giv det derfor til alle måltiderne sammen med grøntsager eller frugt. Til frokost og aftensmad kan dit barn få kød, fisk eller æg. I starten gives ca. 1. spsk. findelt kød eller fisk sammen med portionen.

HVORNÅR?

Optrap måltiderne med mad fra 2-3 gange om dagen til ca. 3 hovedmåltider, og 2 mellemmåltider, når barnet når 9 mdr.´s alderen. Tilbyd lidt vand, sødmæk eller begge dele af kop ved måltiderne. Giv desuden bryst eller flaske efter behov.

UNDGÅ

• Børn over 6 mdr. bør i starten undgå grød udelukkende tilberedt på hvede, da hvede har et højt indhold af gluten og mængden nemt bliver for stor.Det gælder også spelt, mannagryn, fuldkornshvedemel og hvedeflager. Fra 6 mdr. bør gluten indtaget stige gradvist, så start med havregrød eller øllebrød, der har et lille indhold. Efterhånden kan du give dit barngrød og brød med hvede, når dit barn selv kan tygge brød.
  • Store mængder rovfisk (som tidligere nævnt) må dit barn indtil det er 3 år, højst få 25 g. af pr. uge.
  • Store mængder af nitratholdige grøntsager som rødbede, spinat, fennikel og selleri fremt il dit barn er 1 år.
  • Honning i hele første leveår, grundet risiko for bakteriesporer, som kan medføre sygdom hos spædbørn.

Så er der opskrifter bag i bogen på flg. som måske kan friste:

• Havregørd
  • Æble-abrikosgrød
  • Ovn-kartoffelmos
  • Pastinak-blomkål-gulerodsmos
  • Kold porresovn(velegnet til kartofler, ris eller pasta)
  • Okse/kalvekød med grøntsager
  • Kyllingelevermos/postej
  • Ovndampet pureret fisk
  • Skovbær/pære tykmælk
  • Pære/banan yoghurt

Nogen af dem du vil have opskrift på?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.