Dåb: Ingen gudmor/far ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

DLM

MoarHvidovre skriver:

Nej, det er godt nok mærkeligt - men måske kan hver enkelt kirke bestemme det selv i sidst ende, hm hm.

det er da ringe hvis de må det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

millesofie

Anonym skriver:

Når et barn skal døbes skal der være en gudmor/far og fadder ?
Vores omgangskreds af kristne er lille, de er alle sammen ateister ?

Kan man hvis min bror på 17 bliver døbt, stå gudfar for barnet?
Har læst nogen steder på nettet at man også SKAL være konfirmeret?

du SKAL have 3 så er de alle fadder og en er også gud mor/far

vores præst sagde til os at det skulle være kristne mennesker som var konfirmeret, om det var præstens personlige mening ved jeg ikke

held og lykke

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

Jeg er total forvirret !!!!

kan jeg være 100% sikker på reglerne ved kirkeminstere?
eller..

Anmeld

3. marts 2011

lolar

DLM skriver:

ikke ifølge kirkeministeriet

Man skal ikke være medlem af folkekirken, men man skal vist være døbt. Man behøver ikke have en gudmor/far. Der er kun den forskel fra fadder at gudmor/far bærer barnet ifølge kordegnen i vores sogn.

Anmeld

3. marts 2011

DLM

lolar skriver:

Man skal ikke være medlem af folkekirken, men man skal vist være døbt. Man behøver ikke have en gudmor/far. Der er kun den forskel fra fadder at gudmor/far bærer barnet ifølge kordegnen i vores sogn.

yep

Anmeld

3. marts 2011

Clisolka

DLM skriver:

ikke ifølge kirkeministeriet

Det fik jeg besked på da jeg skulle stå for min nevø... Men jeg var heldigvis døbt i forvejen 

Anmeld

3. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Man SKAL ikke være konfirmeret for at være gudmor/stå fadder.

Vores søn blev døbt i juli og havde sin 13-årige og endnu ikke konformeret kusine som gudmor og vi skal til dåb om 2½ uge hos et vennepar, hvor det ligeledes er en 13-årige pige, der først skal konfirmeres til foråret, der skal være gudmor.

Det er op til den enkelte præst at sætte reglerne i denne sammenhæng - f.eks. synes vores præst at det var ok med en endnu-ikke-konfirmeret pige, men den anden præst i samme kirke ville have sagt nej.

Hvordan reglerne ellers er ifm. dåb og faddere ved jeg faktisk ikke...

Pernille - hvis søn blev døbt med en torshammer i halskæden

Anmeld

3. marts 2011

DLM

cmks2007 skriver:

Man SKAL ikke være konfirmeret for at være gudmor/stå fadder.

Vores søn blev døbt i juli og havde sin 13-årige og endnu ikke konformeret kusine som gudmor og vi skal til dåb om 2½ uge hos et vennepar, hvor det ligeledes er en 13-årige pige, der først skal konfirmeres til foråret, der skal være gudmor.

Det er op til den enkelte præst at sætte reglerne i denne sammenhæng - f.eks. synes vores præst at det var ok med en endnu-ikke-konfirmeret pige, men den anden præst i samme kirke ville have sagt nej.

Hvordan reglerne ellers er ifm. dåb og faddere ved jeg faktisk ikke...

Pernille - hvis søn blev døbt med en torshammer i halskæden

forstår ikke de skriver i kirkeministeriet, at man bare skal være døbt, men ikke nødvendigvis være medlem af folkekirken og det er ligemeget hvilken kirkelig tro det er (dog forbundet med kristendom). når kirken alligevel eller den enkelte præst selv må bestemme.

i øvrigt sejt din søn havde thorshammer på til dåb

Anmeld

3. marts 2011

QueDee

DLM skriver:

En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken.

Der er forskel. Jeg er døbt og konfirmeret, men ikke medlem af Folkekirken - og jeg måtte ikke stå fadder for min niece...

Men da en anden niece blev døbt i en anden by, kunne dennes faster sagtens være fadder - uden medlemskab.

Så tja det er åbenbart op til den enkelte præst.

Anmeld

3. marts 2011

PernilleB

Anonym skriver:

Når et barn skal døbes skal der være en gudmor/far og fadder ?
Vores omgangskreds af kristne er lille, de er alle sammen ateister ?

Kan man hvis min bror på 17 bliver døbt, stå gudfar for barnet?
Har læst nogen steder på nettet at man også SKAL være konfirmeret?

de skal være over 18...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.