HJÆLP - Vores kat/katte tisser i hele huset :( (lang)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

FamilenStorm

Anitta Kristiansen skriver:

min kat har gjort det samme dog ikke af noget halløj men fordi hun ikke bliver leget med mere da jeg er så træt hele tiden. jeg blev så træt af det at jeg hældte sæben direkte på stedet og lod det være. hun har ikke tisset andre stedet en bakken siden for nu lugter der bare kraftigt af sæbe der hvor hun gjorde det. så masser af sæbe, og bare lad det side. lidt lettere med gulvtæppe godt nok. bare fjern værste fugt og lad det side i noget tid og fjern det der efter hjælper.

Er rigtig surt.. Vasker og vasker og vasker.. Vi har trægulv hvor lakken desværre er ved at være godt slidt så vil ikke være det bedste bare at lade det sidde..

Men heldigvis er det ikke så slemt med tisseriet på gulvet, er mere på lillepigens tæpper og så vores dyner igår..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

FamilenStorm

min kat har gjort det samme dog ikke af noget halløj men fordi hun ikke bliver leget med mere da jeg er så træt hele tiden. jeg blev så træt af det at jeg hældte sæben direkte på stedet og lod det være. hun har ikke tisset andre stedet en bakken siden for nu lugter der bare kraftigt af sæbe der hvor hun gjorde det. så masser af sæbe, og bare lad det side. lidt lettere med gulvtæppe godt nok. bare fjern værste fugt og lad det side i noget tid og fjern det der efter hjælper.

Er rigtig surt.. Vasker og vasker og vasker.. Vi har trægulv hvor lakken desværre er ved at være godt slidt så vil ikke være det bedste bare at lade det sidde..

Men heldigvis er det ikke så slemt med tisseriet på gulvet, er mere på lillepigens tæpper og så vores dyner igår..

Anmeld

2. marts 2011

Anitta Kristiansen

en ide er at få det vasket rigtigt godt. tror desværre ikke at du kan få lugten væk bare ved en vask desværre. havde selv problemer med nogle sække stole blev desværre nød til at stille dem væk ellers lugtede der bare for meget. men brug en masse midler. og få det luftet godt

Anmeld

2. marts 2011

FamilenStorm

en ide er at få det vasket rigtigt godt. tror desværre ikke at du kan få lugten væk bare ved en vask desværre. havde selv problemer med nogle sække stole blev desværre nød til at stille dem væk ellers lugtede der bare for meget. men brug en masse midler. og få det luftet godt

Det bliver koge vasket, med vaskemiddel, vanish og skyllemiddel( Neutral- men burde jo stadig være godt) Har prøvet at lugte til det efterfølgende, hvor jeg ikke har kunne lugte tissen..

Ihh jeg håber at vi kommer i bugt med det..

Anmeld

2. marts 2011

Fenja09

Heidibh skriver:

Hej piger..

Vil lige høre om der er en eller to der har et råd til hvad vi kan gøre med vores 2 ellers så dejlige katte..

Vi har 2 hunkatte Basse og Mulle som begge er sterilliseret (staves?)

Vi opdagede for en måneds tid siden at en af dem havde blod i urinen.. Vi fandt så ud af at det var Basse, da jeg tog den i at skavt tisse i hjørnet i vores gang, hvilket de ellers ALDRIG har gjort før.. (vi har haft dem i 2 år)

Tog fluks til dyrlægen for at finde ud af hvad der var galt.. De havde den til observation i nogle timer og konkludere at den nok havde blærebetændelse.. Vi fik antibiotika med hjem som den så skulle have i 10 dage.. Dette hjalp IKKE.. Den blødte stadig og tissede rundt omkring.. Især på vores datters tæpper (hun bliver 5 mdr her den 12.)

Så afsted igen til dyrlæge, de lavede en ultralydscanning på den for at finde blæren så de kunne få en ren urinprøve fra den.. Det viser sig så at den har urinsten.. Så nu har den fået antibiotika igen og noget speciel mad som skulle kunne nedbryde disse urinsten..

MEN nu var Basse jo så ved dyrlægen det meste af dagen igår(9-16).. og Mulle lå og ventede på den i vores seng, om aftenen da vi skulle i seng opdager jeg så at der hvor mulle har ligget at der er TISSET  (virkelig røv når man er træt og gerne vil sove)

Så nu tænker vi lidt.. Er den også begyndt at tisse nu???? og hvorfor??

Vi kiggede lidt på nettet om det måske kunne være noget sympati for basse eller hvorfor den måske var begyndt at tisse rundt omkring også..

Vi læste så at det kunne betyde at de måske var stresset? og at det kunne skyldes forandringer herhjemme..

Så vi tænker om det kan skyldes at vi har fået vores lille datter og at de måske er jaloux og vil gøre opmærksom på dem selv?  i og med at det specielt er hendes ting der bliver tisset på??(De er meget kælende og fik rigtig MEGET opmærksomhed før hun blev født, især af min mand, men nu er han jo ikke så meget hjemme da han er igang i huset)

Nogle der ved hvad det kan skyldes og hvad vi evt kan gøre ved det?? Vi er igang med at renovere hus, som vi satser på at kunne flytte ind i til maj/juni, så der går de hen og skal være ude katte hvis de vil.. Men ihh hvor jeg synes der er lang tid til lige nu, hvis jeg skal rende og vaske kattetis op HVER dag..

Nogle gode råd???

Knus - en der snart lugter kattetis allesteder og som snart ikke vil have folk på besøg i frygt for at det vil lugte uanset hvor tit jeg gør rent 

At jeres kat, Basse små-tisser engang imellem nu, er højest sandsynligt fordi der er sket ændringer i dens hverdag. Katte er ekstreme vanedyr og der skal ikke mange ændringer til før dens rutine er brudt. Nogle reagere voldsomt på, at man flytter rundt på møblerne derhjemme eller får nye til. 

Jeg tænker, at det den urinere steder, hvor den normalt ikke gør pga noget psykisk som: angst, stress, trussel ( kan være baby). Katte reagere også på, hvis ejerne er lidt ude af balance (f.eks. stress).

Har i givet kattene en god introduktion til babyen? Og husker i dem ? - ikke ment negativt, men når der sker noget stort, som at få baby, så har man tendens til at fjerne fokus fra det der før var midtpunkt og det reagere katten(e) også på. Det er meget vigtigt at babyen ikke ses som en trussel.

Og et lille råd til rengøring af de steder, hvor de har tisset - lad være med at bruge alm. rengøringsmidler eller klorin, brug KUN R10, sprøjt derefter med Feliway, som dufter af kat og udsender signalet " her har jeg har været - det er ok". Feliway har en beroligende effekt på katten.

R10 er imodsætning til Rodalon ganske uskadeligt for katten og kan købes i Matas og ved dyrlæger.

Urenlighed forsvinder sjældent af sig selv og i de fleste tilfælde forværres det med tiden, medmindre man finder årsagen. Urenligheden er kun et symptom , altså det vi ser og reagere på. Og husk - katten har det bestemt ikke godt

Pøj pøj med det

/Fenja

Anmeld

2. marts 2011

Anitta Kristiansen

kattene har en meget bedre lugtesans end os mennesker derfor vil de stadig kunne lugte det hvis der er noget, men der er jo også sket en stor forandring der hjemme hvor der pludselig er kommet en lille til verden. en ide er at gå at snakke med kattene og huske at de også er der. selvfølgelig bliver det lettere hvis de bliver ude katte, men pas på med ikke at give dem opmærksomhed har tidligere naboer som havde en kat da barnet kom til verden kradsende den barnets ting i stykker. ah går nok, men bliver lige smidt ud af døren, kort tid efter sad katten i barnet. så opmærksomheden skal man passe på for kan godt forstå de er misundelige de var jo det lille barn før er de jo ikke længere. så lig mærk til de er der. hjælper meget

Anmeld

2. marts 2011

Musen85

Heidibh skriver:

Det har hun.. hun har urinsten, som vi nu er igang med at behandle..

Det er mere den anden kat vi har mistanke om at den også er begyndt at tisse rundt omkring...

Det kan nemt tænkes at den "sympati-tisser"  Den syntes nok det er synd, hvis det kun er den anden kat der gør det  Hehe.. ej spøg til side  Det er bare pisse træls når de gør det.. min den ene kat tissede/strintede også inden den blev steriliseret og der begynde min nr. 2 kat også at gøre det..  Jeg lavede ikk andet end at vaske gulvtæppet i Super10 eller Rodalon.. men de stoppede begge to igen efter hun blev steriliseret  

Anmeld

12. marts 2011

FamilenStorm

Hejsa piger..

Vil bare lige sige tak for hjælpen.. Har fuglt jeres forskellige råd, og det ser ud til at hjælpe lige så stille..

Misserne får meget opmærksomhed igen, og er nu dagligt i kontakt med vores lille prinsesse..

Dette har resulteret i kun 1 enekelt tilfælde hvor der er blevet tosset lidt i gangen - ikke på vores datters ting, så det ser vi som gode tegn..

Basse er stadig på antibiotika, så kam være " hendes sygdom" der har gjort hun ikke kunne holde sig..

Så vi satser på at de fremover vil bruge bakken igen.. :-)

Men endnu engan tusind tak for hjælpen :-)

Knus - fra en glad en det nu kan invitere folk hjem ugen uden at frygte for kattelugt :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.