Skad ikke - del 4

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.179 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. marts 2011

Larissa Breusch

Larissa Breusch
Artikel - skrevet af Larissa Breusch

Der vil være mange forældre, som vil omtale deres barn som værende helt normalt, selvom det voksede op med bleer på. Der er bare ingen der ved, hvordan barnets evner ville være blevet, hvis I ikke havde brugt bleerne.

Artikelserien består af:

Skad ikke - del 1

Skad ikke - del 2

Skad ikke - del 3

Skad ikke - del 4

Skad ikke - del 5

 

Prøv at forstille jer en situation i skolen, hvor man pludselig afskaffer idrætstimerne og erstatter dem med sprog- og matematiktimer. Kan man så sige, at alle børn vil få en skæv rygsøjle på grund af de svækkede rygmuskler eller vil de bare komme ud af trit med en normal fysisk udvikling? Nej.

Der vil være ganske mange børn, som vil realisere deres behov for motion på legepladser, i træer og i motionscentre. Kommer der en artikel med kritik mod afskaffelsen af idrætstimerne, kan mødrene til disse børn måske sige, at alt det der med idræt er pjat, og at det var rigtigt at tvinge børnene til at sidde på skolebænken en ekstra gang i stedet for at lade dem løbe rundt til ingen nytte i idrætstimerne.

Men hvis man skulle tænke på statistikken og prøve at forestille sig, at man lægger alle børnenes fysiske helbred i en skål på den ene side af vægten og deres fysiske svaghed i skålen på den anden side og ser, hvor vægtens pil drejer hen efter afskaffelsen af idrætstimerne, vil resultatet formodentligt ikke være til fordel for de ekstra timer på skolebænken.    

Når man skubber til en gynge

Det er, efter min mening, bedre at udnytte alle de naturlige mekanismer, som naturen har forsynet barnet med ved fødslen, herunder udformningen af reflekserne, som kontrollerer dets vegetative funktioner.

Alle disse tilsyneladende simple ting fungerer i skjul, men yderst effektivt allerede før ord får betydning.

Et nyfødt barn forstår ikke vore ord, men det har sine egne sanseindtryk og bruger dem til at udforme de første betingede reflekser, som er de første kognitive reaktioner. Alt dette tvinger neuronerne til at forgrene sig og forme masser af nye kontakter, ligesom når man hækler et net.

Bruger man en lille hæklenål, bliver nettet tættere end hvis man bruger en stor hæklenål, hvor nettet bliver mere løst og gennemsigtigt. Ifølge naturens lov foregår forgrenings- og kontaktdannelsesprocessen netop nemmere i den alder.  

Jeg kunne sammenligne det med en gynge, som man forsøger at sætte i gang. Effekten er størst, når man skubber i retningen af en påbegyndte bevægelse, og påvirkningen af organismen i en tidlig periode har en enorm betydning, da det er her, hvor fundamentet bliver lagt. Jeg kan sammenligne denne proces med et legetøj - en pyramide.

I perioden under etårs alderen lægges den største ring på, så sørg for ikke at miste den. Man kan sige, at hygroskopiske bleer gør det samme med barnets hjerne, som en stor hæklenål gør med nettet. Barnet drejer pilen mod hæmning i udviklingen i det hele taget, men først og fremmest vil udviklingen af hæmningssystemet blive svækket, og resten går efter hvor heldig man er, afhængigt af genetik, familieforhold og så videre. 



Log ind for at læse resten (det gør du i øverst på siden i menuen) eller opret en gratis profil.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.