Anonym skriver:
I dag, da jeg henter min dreng på 10 mdr. i legestuen, fortalte hans DP at han havde bidt et andet lille barn i baghovedet - faktisk så dette havde fået buler og mærker. Jeg blev selvfølgelig temmelig ked og spurgte til situationen.
De to drenge - min søn og den anden på ca. 15 mdr. havde ligget på gulvet og hygget, "snakket" og leget med legetøj. Min dreng var blevet enormt ivrig, og da den anden dreng vender baghovedet til, sætter min dreng altså tænderne i ham. Han havde ikke virket frustreret, gal eller ked - bare glad og ivrig.
De sidste par dage har han også gerne villet bide i os herhjemme - især når han bliver kørt op, og kammer over i sin iver. F.eks. hvis vi sidder og snakker og hygger, kan han pludselig knække sammen, så hans mund rammer mit bryst, og så forsøgeat gnave i det. Han har de 4 fortænder og to mere på vej, så det kan godt gøre ondt. Han virker ikke frustreret - med mindre maden er forsinket
Han er en glad og nysgerrig lille størrelse, der allerede er fortrolig og tryg ved både sin egen DP og de andre DP´er i gruppen. Han vil gerne de andre børn, og er ikke pivet eller ked i løbet af dagen, med mindre han bliver træt.
Vi siger nej, det gør ondt - og sætter ham på gulvet, hvis han bliver ved. Er dog ikke sikker på, at det hjælper, da han så bare møver sig hen til noget legetøj og leger videre.
Herhjemme er vi ikke i tvivl om, at det er kærlighedsbid han giver os - ikke at det gør det rigtigt at bide. Men var det også det, i legestuen? Hvordan skal vi tolke det? Han er rimelig nystartet i DP, og elsker at være blandt andre børn - han har altid været meget nysgerrig og vil gerne pille, rode og klappe både børn og voksne. Jeg tror simpelthen ikke, at det var ondt ment, men er rigtig ked af, at det er gået ud over et andet lille barn. Jeg håber selvfølgelig, at det var en engangsforseelse, men både min og de andre DP´er var allerede begyndt at snakke bidebørn osv.
Så hvordan skal jeg tolke det? Er så ked af, at min elskede, nysgerrige, glade og livlige søn måske er et bidebarn...
Børn bider af mange årsager. Når de er gale er det som regel fordi de kommer til kort rent sprogligt og når det er i leg og glæde som din søn er det ofte fordi vi selv har lært dem det!
Ja du læste rigtigt. Er der noget mere lækkert end små skønne babyfutter?? Uhh lige til at "bide i", "mor/far hapser dig" og så leger man at man spiser foden ofte med smaske lyde. Eller man "hapser" maven, hænderne, øret.........??? Vi gør det med læberne og IKKE tænderne og derfor gør det jo ikke ondt, men det ved barnet ikke, altså at vi bevidst undgår brugen af tænder, det efterligner det vi gør og så bruger det så bare tænderne!
Det er det samme med et kys, det lille barn aner ikke at det ikke er rart hvis tænderne bruges samtidig med "kysset". Det sætter munden mod kinden og så bliver det så ivrigt at tænderne lige tager en haps!
Der er INTET absolut intet ondt eller bevidst når så små børn som dit bider, det er en fejl som barnet stille og roligt skal lære at undgå. Man må sige av og så forsøge at vise barnet mod hånden hvordan man kysser. Men desværre skal man gennem et vist antal bid før det går op for barnet at det er tænderne der er skyld i at det gør ondt.
Uhh er bidt mange gange med tre børn og husker godt hvordan man nærmest trak skulderne op om ørene af frygt for det der bid der kunne komme ved et kys!!
Så kram til dig, der er intet galt med din dejlige dreng, han ville sikkert bare give det andet barn en kæmpe kysser!!
Kram
Kamelia