7 uger gammel søvn - hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.436 visninger
3 svar
0 synes godt om
22. februar 2011

Christina.William

Hej,

Jeg har en dreng på nu 7 uger gammel. Han har de første par uger skreget meget om aftenen men det er stort set gået i sig selv igen.

Vi har nu det problem, at han først sover mellem 23.30 og 02.00 hvilket virkelig sætter mig på en prøve da jeg selv er fuldstændig færdig på det tidspunkt.

Er det normalt at han først sover så sent?? Han vågner først op omkring kl 10.00 og sover så 2-3 timer sammenhængende i løbet af dagen. Ellers sover han ikke.

Jeg kan kun få ham til at sove ved at amme ham. Er der nogen der har nogle gode råd til, hvordan jeg får ham vendt til at sove før?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2011

Rockertand

Ja da - du lægger ham til at sove kl. 22 og tager kampen, næste aften 21.30 og tager kampen, næste aften 21.00 og tager kampen - du har nok fanget systemet.

Det skal være en tryg, bestemt proces - han bliver ammet og bøvset af, du lægger ham/giver sut, siger godnat, og så går du lige udenfor døren - og hold da op en ballade, der så bliver, du lader ham pylre lidt, og når han slår over i gråd, går du ind til ham, siger shhhyyyy (ingen ansigtsudstryk), giver evt. sut igen, når han er faldet til ro, siger du godnat og går udenfor døren - det gentager sig 2-3 gange, og nu begynder det virkelig at gøre ondt i et mor-hjerte, men du skal blive ved, og når du er drænet for kræfter og er ved at give op - så sover knægten (forhåbentligt). Det er vigtigt, at du ikke giver efter, fordi han pylrer lidt, for du ændrer jo på en rytme, han er vant til, og det kan spædbørn ikke lide. Hvis han kammer fuldstændig over med det samme og slet ikke er til at få ned igen, må du begynde på en mere blød måde, evt. at du sidder ved siden af sengen (ingen ansigtsudstryk eller snak/sang) og holder i hånd - han skal vide, at når der siges godnat, så skal man sove, og det fanger de overraskende hurtigt.

Målet er, at han kommer i seng inden kl. ca. 19.00, det er dér han begynder at være træt, men de fleste børn viser det ikke, og så ender de med at være overtrætte og er svære at få til at falde til ro. 

Skal lige siges, at jeg har 2 børn, som begge fangede pointen, da de var 6-8 uger gamle (med lidt problemer omkring tigerspringene, så skal der justeres lidt).

Pøj-pøj.

Anmeld

23. februar 2011

Christina.William

Tak for dine råd.

Men kan det lade sig gøre når han kun er 7 uger gammel?

Jeg prøver hver aften omkring kl 22 amningen men han skriger fuldstændig uhæmmet. Det er ikke bare lidt snak og gråd det er så han bliver fuldstændig rød i hovedet og jeg har prøvet alt. Jeg kan kun få ham til at falde til ro ved at gå rundt og vugge ham..

Og så må jeg vente til næste amning for at få ham til at sove og sådan bliver det ved til nogen gange omkring kl 2.

Jeg syntes ikke endnu at han reagere på når jeg shysser eller tager ham i hånden.

Anmeld

23. februar 2011

Gaia

Synes du skal prøve det som Rockertand skriver. Vi har brugt samme metode. Vi startede dog ud i den bløde version, så vælg den hvis du har det bedts med det og sid ved ham til han sover. Jeg sag ved vores datter og vuggede hende i begyndelsen og sang. Da hun så var tryg tog jeg vugge-bevægelsen væk og sangen kom inden sengetid. Så lagde jeg hende bare og gik ud. I en periode virkede hun ikke "mæt" af indtryk og af os. så jeg satte mig en halv time inden sengetid og sang sange, raslede med sådan nogle rasleting og var virkelig total fokuseret mor Så efter en halv time havde hun fåët nok og var fint tilfreds med at blive lagt.

Nu hvor hun er ti måneder sover hun på eget værelse. Vores putteritual ser således ud: Vi skifter og giver nattøj på, så børster vi hende tre tænder, Så putter vi hende dukke ned i sengen, imens vi fortæller vores datter at nu skal dukke lise sove og det skal hun også. Så sætter vi os over i stolen (på hende værelse) giver hende natmælken (lyset er slukket) og så når hun er færdig putter vi hende, siger godnat og går ud.  Nogle gange brokker hun sig, men det kan virkelig godt betale sig at holde ud og lade de små lære at sove selv uden for mange hjælpemidler.

Synes godt du kan starte nu, hvor han er 7 uger. Både du og ham vil få en bedre rytme og måske mere ro sådan generelt. (Det oplevede vi. vores pige ville nemlig heller ik sove, da hun blev overtræt, fordi vi ikke ligesom puttede hende og bestemte at nu skulle hun sove, Hun var 6 ugers tid, da sundhedsplejesken forslog, det mest basale. Hun sagde " hvad med at putte hende" Det havde vi ikke tænkt på, men da vi begyndte og lagde ud med den "bløde version" ja så gik det stærkt - under en uge, så kunne hun sove og vi fik aftenen  for os selv og hun blev mere tilpas generelt.

Så begyndt endelig at putte nu og hold ud og brug den bløde version i begyndelsen, hvis du har det bedst med det.

Sorry det laaange svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.