Gravid på begge sider af kloden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.139 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. februar 2011

Camilla Dupont

Camilla Dupont
Klumme - skrevet af Camilla Dupont

Det kan være lidt af en speciel oplevelse at være gravid - især når man oplever forskellige kultures syn på gravide og skal indstille sig på, at barnets far skal følge fødslen fra den anden side af jorden via webcam.

Jeg må jo nok først undskylde, at det er temmelig længe siden I har hørt fra mig sidst. Jeg kan jo lige opdatere kort. Vi bor stadig i Singapore, hvor Sydney er startet i den danske børnehave, og det har vendt op og ned på hendes hverdag, idet hun lige pludselig er omringet af andre børn. Hun er nu 2½ år. Jeg har for 12 uger siden født en perfekt lille dreng, som hedder Theodor. Jeg vil gerne fortælle, hvordan jeg har oplevet at være gravid i denne omgang, hvor halvdelen er foregået i Singapore og den anden halvdel i Danmark. Det har været lidt af en speciel oplevelse.

Så fat det dog – jeg er gravid!

Af en eller anden grund vidste jeg efter et par dage efter undfangelsen, at jeg var gravid. Jeg havde det underligt, og lige pludselig var jeg begyndt at kampsvede. Vi er selvfølgelig i Singapore, men bare jeg kiggede udenfor, begyndte jeg at svede. Jeg var ikke i tvivl. Jeg måtte være gravid. Jeg henvendte mig til en fødselsklinik, hvor de tog en urinprøve. Jeg prøvede at fortælle dem, at det havde jeg allerede gjort, og at den var negativ. Jeg var godt klar over, at en graviditetstest ikke altid kan aflæse situationen, hvis den bliver taget så kort tid efter undfangelsen. Jeg bad derfor direkte om en blodprøve, som jo viser det helt sikkert.

Efter 4 tests og 3 forskellige læger, fik jeg endelig foretaget en blodprøve. I Singapore hører lægerne ikke rigtig efter, hvad deres patienter siger. De er sikkert også provisionslønnet… Jeg fik langt om længe bekræftet min mistanke om en lille prik ved en senere scanning, som ikke plejede at være der.

Jeg skulle jo så fortælle Michael om den lykkelige situation, og jeg kastede mig over telefonen, så snart jeg havde forladt klinikken. Han kunne sikkert ikke forstå halvdelen af mine ord, men han fattede dog til sidst, hvad mine ivrige sætninger gik ud på. ”Helt ærligt”, sagde han. ”Kunne du ikke have ventet med denne nyhed, til jeg var kommet hjem? Jeg sidder lige i bussen!” Ups, det var vidst ikke helt gennemtænkt fra min side, men han var ligeså glad som mig.

Kunsten at planlægge en fødsel

Nu startede så den lange proces. Jeg ville ligesom sidst føde i Danmark på Rigshospitalet. Jeg fik en terminsdato, der hed 27. november 2010. Det var jo tidligt i forløbet, så vi begyndte at planlægge ferie for Michael. Grundet kontrakten osv. har han ikke krav på barsel. Vi blev enige om, at hvis han var i DK fra d. 20. november, så var det helt fint, hvis jeg nu skulle føde et par dage inden termin.

Jeg begyndte at gå til kontrol hos en pragtfuld kvindelig læge. Hernede bliver man scannet ved hvert besøg, og der er temmelig mange af dem i forhold til Danmark. Jeg var på besøg 2-3 gange om måneden. Det var meget, men også dejlig betryggende. Hernede betaler man ved kasse 1, men heldigvis har vi en fuldt dækkende forsikring.

Da jeg er ca. 6 mdr. henne i graviditeten, skal jeg på ferie i Danmark 7 uger. Her møder jeg for første gang min jordmoder, og nu skal alt arrangeres. Jeg har fra Singapore medbragt hele min journal samt scanningsbilleder. Hun havde inden det første besøg kigget journalen igennem, og hun kunne ikke forstå, at min termin hed d. 27. november. Ifølge lægen fra Singapore havde hun sat terminen ud fra samme kriterier, som man gør i Danmark. Det havde hun svært ved at forstå, men hun ændrede min terminsdato til d. 18. november. Det var et ordentlig hop, men jeg var sikker på, at vi kunne ændre Michaels ferie.

Jordmoderen og jeg talte efterfølgende om de eventuelle komplikationer, der kunne være, ved, at jeg skulle tilbage til Singapore i 2 mdr., inden jeg kom tilbage til DK ca. 5 uger før termin. Der kunne jo opstå udfordringer, hvis der lige pludselig skete noget, som ville medføre enten indlæggelse, eller at jeg ikke måtte flyve til den fastsatte dato. Så ville jeg være nødt til at føde i Singapore. Jeg svarede resolut, at dette ikke ville ske, da jeg absolut ikke vil føde andre steder end Rigshospitalet. Tanken om at være så langt væk fra min familie i denne forbindelse hang slet ikke sammen. Vi fik snakket om, hvilket undersøgelser jeg skulle have foretaget i Singapore, så jeg kunne bede lægen dernede om svar på disse.

Da Michael kom til DK et par uger senere, skulle vi så snakke om hans ferie. Flere faktorer spillede ind, og det endte desværre med, at han ikke kunne få rykket sin ferie. Han havde snakket med alle mennesker og prøvet alle smutveje, men det var ikke muligt. Nu havde vi et problem.

Efter en masse samtaler og diskussioner måtte vi jo indse, at han med stor sandsynlighed ikke kunne være til stede ved fødslen. Vi må jo så finde et alternativ. Vi lever i en efterhånden temmelig højteknologisk verden, og vi fandt en løsning, som ikke var helt håbløs. Han kunne være med via webcam! Da vi var blevet enige om denne løsning, snakkede vi med venner og familie om det. Nogle syntes, vi var smarte, mens andre syntes, vi var helt ude i skoven. Det var vi sikkert også, men det var altså den eneste løsning.

Højt blodtryk og bange anelser

I Danmark forløb processen helt, som den ville have gjort, hvis jeg havde været her under hele graviditeten. Efter en god sommerferie tog vi tilbage til Singapore, og så skete der en masse. Da jeg var gravid med Sydney, havde jeg indimellem højt blodtryk, og det fik jeg igen. Det var tilsyneladende så slemt, at barnets hjertelyd steg temmelig meget. Jeg blev overvåget tæt de efterfølgende dage, og de gav mig noget medicin mod blodtrykket og gav mig instruktioner i at bruge en blodtryksmåler derhjemme. Medicinen virkede, og mit blodtryk blev fint igen.

Hernede har de en evne til at blæse tingene op til noget, de slet ikke er. Første gang, de målte mit høje blodtryk, reagerede de så voldsomt, så jeg næsten blev helt bange for mit barns ve og vel. Ja, jeg kunne godt have fået noget mere motion og måske holdt lidt igen på diverse usunde sager, men så slemt mente jeg ikke, det var.

Uanset hvad, så var jeg da nervøs, indtil læge nr. 2 fik forklaret mig, hvad der virkelig foregik. Det gik dog alt sammen i orden med tiden. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg følte indimellem, at alle de besøg og alle de scanninger kunne være tegn på, at der var noget galt. Hun fortalte mig dog ved samtlige besøg, at alt var helt fint.

Da jeg gik til scanning ved min første graviditet, var det følelsen af forventning og spænding, der fyldte mig. Efterhånden som jeg fik foretaget alle de scanninger, blev jeg mere og mere nervøs op til hvert besøg, men heldigvis var det bare min angst. De havde lidt svært ved bare at lade mig gå, for processen var jo ikke overstået. Jeg kan godt forstå det, men sådan skulle det bare være. Jeg lovede dog at komme og besøge dem, når jeg kom tilbage fra DK.

Fødsel uden far

Alt artede sig jo trods alt helt perfekt. Jeg fødte d. 14. november en lille dreng på Rigshospitalet. Michael fulgte med via webcam, og det var egentlig meget sjovt. Man snakkede i hvert fald om det på hele gangen. Theodor skulle lige hjælpes ud det sidste stykke med en sugekop, for mit blodtryk røg helt i top, og hans hjertelyd faldt. Hans hoved faldt dog hurtigt på plads efter nogle timer. Det så lidt syret ud.

Det var hårdt for Michael, da de måtte tage ham med sugekop, for han kunne ikke gøre noget som helst for at hjælpe mig. Jeg sagde efter fødslen, at det jo var den eneste måde, det kunne lade sig gøre på, og det var dejligt for mig at kunne høre hans stemme under hele seancen. Jeg kan dog ikke helt forestille mig at sidde ved spisebordet og se sin kone føde sin søn. Jeg har stor respekt for ham, for jeg ved, at det ikke var lutter lagkage for ham heller. Da han så sin søn for første gang i lufthavnen en uges tid senere, blev alt andet glemt.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+