Hvornår kan børn deltage??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.942 visninger
8 svar
0 synes godt om
21. februar 2011

lollandpigen

I en bisættelse??

Kæresten og jeg er meget uenige.... Vores nabo er død 80 år gammel og fredag skal hun bisættelse, Vi e renige om at vores dreng på 8 år skal med til bisættelsen men vi er meget uenige om vores datter på 3 år skal deltage.... Hvad synes I hvornår er de tokay at tage børn med til bisættelse og hvornår er det ikke?? Hun har taget det pænt at hun er død men hun har aldrig før deltaget i en begravelse eller bisættelse....

Kom gerne med jeres mening....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2011

Manakauapo

Jeg ville tage hende med. Har det lidt på den måde, at hvis hun bare kan sidde nogenlunde stille i de 30 minutter, som bisættelsen varer, jamen så er der intet problem. På et eller andet tidspunkt skal de lære det.

Da min morfar døde i 2006 var min niece på 1½ år ikke med til begravelsen, men hun var med inde på stuen ude på sygehuset, da han døde. Men da min farfar døde i 2008 var hun med, og der var hun 3 år gammel. Og hun klarede det rigtig flot.

Anmeld

21. februar 2011

SussieThyssen

lollandpigen skriver:

I en bisættelse??

Kæresten og jeg er meget uenige.... Vores nabo er død 80 år gammel og fredag skal hun bisættelse, Vi e renige om at vores dreng på 8 år skal med til bisættelsen men vi er meget uenige om vores datter på 3 år skal deltage.... Hvad synes I hvornår er de tokay at tage børn med til bisættelse og hvornår er det ikke?? Hun har taget det pænt at hun er død men hun har aldrig før deltaget i en begravelse eller bisættelse....

Kom gerne med jeres mening....

Efter min mening skal børn under 5-6 år ikke deltage i bisættelser eller begravelser, fordi det kan virke utroligt sårende på de efterladte, hvis barnet ikke kan være stille og forholde sig i ro.

Og så er der også andre måder at få børn til at huske dagen på, nemlig ved at give dem en oplevelse på andre måder, der sætter sig i deres hukommelse.
Mine forældre spurgte mig, da min morfor skulle begraves om jeg ville med, men det ville jeg ikke. Jeg var 7 år og kan glimerende huske dagen.
Til gengæld var min kusine og jeg i biografen med min mormors unge pige i huset og se Sound of Music, og det har ingen af os glemt, derfor kan vi huske hans begravelse bedre end noget andet. Og det har medført at vi også kan huske dele af dagen, hvor vi bl.a. var ude at spise om aftenen og alle de mange mennesker og blomster, der kom til min mormors dør.

Så jeg vil bestemt anbefale, at den lille bliver passet og den store selv skal have lov at vælge hvad han vil.

Kærligst
Sussie

Anmeld

21. februar 2011

Lone Jakobsen

jeg synes også det er lidt svært. generelt synes jeg godt at en 3 årig kan deltage. men hvor meget hun får ud af det ved jeg ikke. min søn var 5 da hans bedsteforældre døde, og han var med til begravelsen

Anmeld

21. februar 2011

Bshizzle

Jeg var til min Farfar begravelse her i Januar, og vi havde da min Søn på 5 år med..

Jeg var fast besluttet på at han skulle da med, da han er en del af familien og han havde osse brug for at se at det er OKAY at Oldefar skullle op i himlen.

Han fik fortalt under hele forløbet hvad der skete og han var ikke urolig i kirken.

Jeg vil ikke sætte en alder på hvornår det er Okay eller Ej at ta ens barn med..
Vi er alle forskellige.. og i mit tilfælde har barnet brug for at ta med.

Anmeld

21. februar 2011

Astrid P

Min datter på 3½ var med i sidste uge, da vi var til begravelse hos hendes gamle oldemor.
Det var super, men hun er også rigtig god til at forholde sig roligt når hun bliver bedt om det, så der var ingen problemer med larm i kirken. Bagefter var hun med til at se kisten blive sænket i jorden, og hun smed en rose ned til Olde...

Hun syntes det var ret interessant, og vi fik en masse gode snakke om liv og død den dag, så jeg er glad for, at hun var en del af det!

Anmeld

21. februar 2011

Kvindemin

Syntes det er helt fuldstændigt uacceptabelt at tage et barn med til en begravelse, er barnet 4-5 år og det er et tæt familiemedlem så ok. Men en nabo og 3 år gammel - havde jeg ikke gjort!
Jeg ville tænke mit, hvis man slæbte sit lille barn med....
Men det er jo min mening, og den er måske lidt voldsom. Men de begravelser jeg har været til har også været med tudbrølende mennesker, og børn der græd osv osv.

Vh

Anmeld

21. februar 2011

Lise

Jeg ville ikke tage min dreng på 3½ år med, med mindre det var nær familie. Fordi han kan ganske enkelt hverken holde kæft eller sidde stille, og det ville jeg ikke være bekendt overfor de nærmeste pårørende..

Men kan barnet sidde og tie stille, så synes jeg det er helt fint.

Anmeld

21. februar 2011

tinasmor

Jeg har heldigvis aldrig skulle tage den beslutning. Men var det mig der havde en 3 årig tror jeg det som ville være det afgørende hvor tæt barnet var med afdøde. var det f.eks mine forældre som hun er meget tæt med og ses hver uge, så ville hun skulle med.

Var det mine bedsteforældre, som hun måske ser 3-4 gange om året så ville jeg ikke tage hende med.

Jeg tror en begravelse kan være meget defust for sådan et lille barn og også det med om det ville kunne sidde stille.

Så med mindre det var enten mine forældre eller svigerforældre (Gud forbyde det) så ville jeg ikke vælge, at tage min datter med til begravelsen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.