Udregning af Barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2011

Valle81

Heidi-ra skriver:

Jamen dog .. Du har lige gjort mig MEGET klogere på det hele.. Hvor dejligt... Så tror jeg der er styr på det (:

Mange tak for det... Dejligt have styr på den del inden i hvertfald Vil nødig stå uden penge lige pludselig

Super:0)

Det eneste du skal vide er at når du går fra løn til dagpenge så er kan du komme til en måned at få mindre i løn - det er nemlig sådan at dagpenge afregnes anderledes end løn - fx i denne måned er det fra den 24/1 - 20/2 med udbetaling den 24/02.

Man får altid dagpengene udbetalt den sidste torsdag i måneden og derved går det skævt af lønning - så en måend er man lidt "lavt" lønnet - men når du så starte op igen vil det krydse igen så du der en måned har en høj lån.

Pt er dagpengen satsen på 3860 kr om ugen og de fleste uger er 4 ugers udbetalninger og så er der 4-5 5 ugers udbetalinger. Du skal kun betale ATP og skat af dagpenge. På 4 ugers udbetalinger for jeg ca 11000 udbetalt og på 5 ugers 135000:0)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2011

Chr-Hei

Valle81 skriver:

Super:0)

Det eneste du skal vide er at når du går fra løn til dagpenge så er kan du komme til en måned at få mindre i løn - det er nemlig sådan at dagpenge afregnes anderledes end løn - fx i denne måned er det fra den 24/1 - 20/2 med udbetaling den 24/02.

Man får altid dagpengene udbetalt den sidste torsdag i måneden og derved går det skævt af lønning - så en måend er man lidt "lavt" lønnet - men når du så starte op igen vil det krydse igen så du der en måned har en høj lån.

Pt er dagpengen satsen på 3860 kr om ugen og de fleste uger er 4 ugers udbetalninger og så er der 4-5 5 ugers udbetalinger. Du skal kun betale ATP og skat af dagpenge. På 4 ugers udbetalinger for jeg ca 11000 udbetalt og på 5 ugers 135000:0)

OK ja det går jo lidt anderledes af lønnen .. men godt du lige gøre mig opmærksom på det så jeg ikke står en måned med få penge på lommen

MEn er jo lige en overgang (Heldigvis) Går jo en del ned i forvejen ved gå på barsel men det vidste vi jo godt... Skal man nok bare lige vende sig til til at starte med... (:

Men det er faktisk en del mere end jeg regnede med man fik på barsel så på den side er det jo godt nok (:

Anmeld

20. februar 2011

foto på lærred

Valle81 skriver:

Jo der er 52 uger.

Deraf skal du trække de 2 uger til faderen - så er der 50 tilbage - minus de 4 uger før så er der 46 uger tilbage.

Så får du 18 uger med løn så er der 28 uger tilbage hvor du får dagpenge - dagpengene skal du ikke selv søge om - det sker automatisk og når du begynder at få dagpenge vil du fra kommunen få besked om hvornår din barselsdagpenge stopper.

Nu er der noget omkring det at du går sygemeldt - så tæller barsel først fra den dag du har født.

Dvs fra den dag du føder har du 18 uger med fuld løn og de 28 uger på dagpenge:0) Så du kan først rigtig dinde ud af hvornår din barsel slutter når du har født.

Derudover har du mulighed for at holde ferie i forlængelse af din barsel hvis du har noet til gode eller ikke når at holde.

Hvis fx du går på barsel nu her om lidt så kan du efter 1 september kvit og frit få udbetalt dine 3 ugers hovedferie da du ikke kan afholde dem - pga barsel - inden 1 september.

Christina

Håber det er ok at spørger, det lyder til du har rigtig godt styr på det.

Hvis man kan vælge 4 eller 6 uger  hvornår man går fra inden fødslen, bliver der så ud af de 50 uger så enten trukket - 6 uger eller -4 uger?

Tak for hjælpen

Anmeld

20. februar 2011

Valle81

foto på lærred skriver:

Håber det er ok at spørger, det lyder til du har rigtig godt styr på det.

Hvis man kan vælge 4 eller 6 uger  hvornår man går fra inden fødslen, bliver der så ud af de 50 uger så enten trukket - 6 uger eller -4 uger?

Tak for hjælpen

Hejsa:0)

Det afhænger af ens overenskomst.

Jeg troede faktisk at de kommunal ansatte der gik fra 8 uger før også havde 4 uger kortere i den anden ende - men efter jeg har gået i mødregruppe med to hospitalsansatte fandt jeg ud af at de har 4 uger længere - altså de 4 ekstra før - de bliver ikke "trukket" i den anden ende:0)

Så det må afhænge af overenskomsten:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.