Udregning af Barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.039 visninger
13 svar
0 synes godt om
20. februar 2011

Chr-Hei

Heej skønne piger..

Nu vare der kun et par mdr inden barslen venter på mig (Er dog allerede sygemeldt) så tror tiden bliver lidt lang.. (:

Men vil hører om barsel ikke er lige lang for alle ? For syntes jeg har fået fortalt at jeg har 52 uger barsel? Er det rigtigt .. og hvornår vil jeg i såfald være færdig på barsel..

Har termin d.1 juni .. og har regnet ud jeg går fra 4 maj (4 uger før)

er i fuldtidsarbejde og har været der i tre år..

Håber nogle kan hjælpe mig lidt her (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2011

Chr-Hei

Glemte lige hører om man selv ska søge barselsdagpenge eller om virksomheden automatisk får en over på det efter de 18 uger de skal betale (; Og hvor tidlig jeg ska søge i såfald

Anmeld

20. februar 2011

Line Højdal

Følger lige lidt med, da jeg heller ikke er helt sikker på det her

Anmeld

20. februar 2011

Chr-Hei

Pipkukkeren skriver:

Følger lige lidt med, da jeg heller ikke er helt sikker på det her

Bare helt iorden er du velkommen til (: Er helt rundforvirret over alle de regler der er

Anmeld

20. februar 2011

Valle81

Jo der er 52 uger.

Deraf skal du trække de 2 uger til faderen - så er der 50 tilbage - minus de 4 uger før så er der 46 uger tilbage.

Så får du 18 uger med løn så er der 28 uger tilbage hvor du får dagpenge - dagpengene skal du ikke selv søge om - det sker automatisk og når du begynder at få dagpenge vil du fra kommunen få besked om hvornår din barselsdagpenge stopper.

Nu er der noget omkring det at du går sygemeldt - så tæller barsel først fra den dag du har født.

Dvs fra den dag du føder har du 18 uger med fuld løn og de 28 uger på dagpenge:0) Så du kan først rigtig dinde ud af hvornår din barsel slutter når du har født.

Derudover har du mulighed for at holde ferie i forlængelse af din barsel hvis du har noet til gode eller ikke når at holde.

Hvis fx du går på barsel nu her om lidt så kan du efter 1 september kvit og frit få udbetalt dine 3 ugers hovedferie da du ikke kan afholde dem - pga barsel - inden 1 september.

Christina

Anmeld

20. februar 2011

Angelspot

Du har mulighed fra at få barsel fra det der står i enten din overenskomst, eller det der er anført i din ansættelseskontrakt.Som oftest 4-8 uger alt efter dit arbejdsfelt.

Når du har født, har du ret til 14 ugers barsel og mulighed for at få forlænget, så du har ialt 52 uger.

Det kommer meget an på hvilket arbejde du har, om det er din arbejdsgiver der skal indberette det eller dig selv. Men det er som regel sådan, at din arbejdsgiver kan få tilskud til at betale din barsel, men igen handler det lidt om hvilket arbejde du har og om du er indbefattet af en overenskomst.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår reglerne, men det kan være der er andre der er klogere på det end jeg

Anmeld

20. februar 2011

Chr-Hei

Valle81 skriver:

Jo der er 52 uger.

Deraf skal du trække de 2 uger til faderen - så er der 50 tilbage - minus de 4 uger før så er der 46 uger tilbage.

Så får du 18 uger med løn så er der 28 uger tilbage hvor du får dagpenge - dagpengene skal du ikke selv søge om - det sker automatisk og når du begynder at få dagpenge vil du fra kommunen få besked om hvornår din barselsdagpenge stopper.

Nu er der noget omkring det at du går sygemeldt - så tæller barsel først fra den dag du har født.

Dvs fra den dag du føder har du 18 uger med fuld løn og de 28 uger på dagpenge:0) Så du kan først rigtig dinde ud af hvornår din barsel slutter når du har født.

Derudover har du mulighed for at holde ferie i forlængelse af din barsel hvis du har noet til gode eller ikke når at holde.

Hvis fx du går på barsel nu her om lidt så kan du efter 1 september kvit og frit få udbetalt dine 3 ugers hovedferie da du ikke kan afholde dem - pga barsel - inden 1 september.

Christina

Hold da op det hjalp gevaldigt da ... Sys bare ikke det er nemt blive helt klog på noget nogen steder....

Men er da en meget stor lettelse jeg ikke skal gøre noget, og det hele bare gerne skulle kører automatisk...

Arbejder dog i en mindre virksomhed så må nok heller ikke lige få tjekket op på fra min chef om hun har styr på hvordan og hvorledes det hele skal gøres (det er første gang hun har en som ska på barsel)

Men nu skriver du det med ferie .. (ved ikke hvormeget du er inde i det) lyder som om du har godt styr på det ... For det har vi også snakket om... Jeg er nemlig fast månedslønnet ... Og ferie går jo fra maj til maj.. Så kan jo ikk rigtig nå holde min ferie jeg har optjent.. Skal hun så bare udbetale dem ved du det?

I hvertfald 1000 tak for svar ..

Anmeld

20. februar 2011

Valle81

Heidi-ra skriver:

Hold da op det hjalp gevaldigt da ... Sys bare ikke det er nemt blive helt klog på noget nogen steder....

Men er da en meget stor lettelse jeg ikke skal gøre noget, og det hele bare gerne skulle kører automatisk...

Arbejder dog i en mindre virksomhed så må nok heller ikke lige få tjekket op på fra min chef om hun har styr på hvordan og hvorledes det hele skal gøres (det er første gang hun har en som ska på barsel)

Men nu skriver du det med ferie .. (ved ikke hvormeget du er inde i det) lyder som om du har godt styr på det ... For det har vi også snakket om... Jeg er nemlig fast månedslønnet ... Og ferie går jo fra maj til maj.. Så kan jo ikk rigtig nå holde min ferie jeg har optjent.. Skal hun så bare udbetale dem ved du det?

I hvertfald 1000 tak for svar ..

Hejsa,

God ide lige at få tjekket op på om hun har helt styr på det - men skulle mene at det går af sig selv da hun jo allerede nu har indberettet dig for at få refusion - så du er jo i kommunens system:0)

Hvis du ikke kommer tilbage i hele ferieåret ja så skal hun udbetale.

Nu hvor du går sygemeldt - hvis du har ferie tilgode du skulle have holdt her inden 31 april - så kan du få det udbetalt. Til september kan du få udbetalt de 3 ugers hovedferie og når du nærmer dig 31 april næste år ska hun udbetale resten:0)

Anmeld

20. februar 2011

Chr-Hei

Angelspot skriver:

Du har mulighed fra at få barsel fra det der står i enten din overenskomst, eller det der er anført i din ansættelseskontrakt.Som oftest 4-8 uger alt efter dit arbejdsfelt.

Når du har født, har du ret til 14 ugers barsel og mulighed for at få forlænget, så du har ialt 52 uger.

Det kommer meget an på hvilket arbejde du har, om det er din arbejdsgiver der skal indberette det eller dig selv. Men det er som regel sådan, at din arbejdsgiver kan få tilskud til at betale din barsel, men igen handler det lidt om hvilket arbejde du har og om du er indbefattet af en overenskomst.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår reglerne, men det kan være der er andre der er klogere på det end jeg

HAr været inde se på min overenskomst og har snakket med min fagforening men sys bare stadig man er helt rundforvirret.. men efter hvad jeg kan fornemme på de fleste sku det kører automatisk.. (Så det håber vi det gøre)

Skal nok bare have tjekket op med min chef om hun er helt med på hele da det er første gang for hende også .. hehe ...

Er omfattet af en overenskomst men bliver bare mere forvirret at læse der

MEn i hvertfald taf for svar.. tror jeg (måske) er ved have styr på det og bare skal have fat i min chef.. Har jo lige nogle mdr endnu til se hvad der sker

Anmeld

20. februar 2011

Chr-Hei

Valle81 skriver:

Hejsa,

God ide lige at få tjekket op på om hun har helt styr på det - men skulle mene at det går af sig selv da hun jo allerede nu har indberettet dig for at få refusion - så du er jo i kommunens system:0)

Hvis du ikke kommer tilbage i hele ferieåret ja så skal hun udbetale.

Nu hvor du går sygemeldt - hvis du har ferie tilgode du skulle have holdt her inden 31 april - så kan du få det udbetalt. Til september kan du få udbetalt de 3 ugers hovedferie og når du nærmer dig 31 april næste år ska hun udbetale resten:0)

Jamen dog .. Du har lige gjort mig MEGET klogere på det hele.. Hvor dejligt... Så tror jeg der er styr på det (:

Mange tak for det... Dejligt have styr på den del inden i hvertfald Vil nødig stå uden penge lige pludselig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.