Nadi skriver:
Lyseslukker!!
Jeg vil virkelig gerne bo derover, jeg faldt pladask for det da jeg var derover. Jeg ved jo godt du har ret mht alle de der praktiske ting (men mon ikke det måske bliver ændret lidt nu Obama bliver præsident ;))
Men ja velkommen hjem og håber I har haft en rigtig god tur :)
-Nadia
Øv det vil jeg ikke være! Hvis du har en drøm, så skal den udleves - uanset hvad min/vores opfattelse har været. Kan kun sige "go for it!!
Jeg havde det lige som dig - jeg har været i USA mere end 10 gange og har boet der i flere omgange før jeg fik barn.
Hele deres levestil er bare SÅ anderledes end vores (eller i hvertfald min ;)) De fleste er meget religiøse og går i kirke hver søndag (varierer selvfølgelig fra stat til stat), og hvis ikke man gør det, får man nærmest en fornemmelse af, at man er et dårligt menneske og gør sit barn ondt! Deres børneopdragelse er også virkelig mystisk i mange tilfælde: det er ok at stoppe barnet med sukker og McD hver dag, men hvis barnet siger "sku" så er der stuarrest i 14 dage!
De har mange bekymringer - især den lave klasse og middelklassen, som jo er laaangt over halvdelen af hele samfundet. De bekymrer sig meget om penge: Har jeg nu penge nok til mine børns uddannelse, dækker min sundhedsforsikring godt nok? - de fleste er ikke dækket godt nok, så hvis de bliver syge koster det alligevel kassen. Hvad nu hvis jeg bliver arbejdsløs, så ryge både forsikringer og hjem, der er jo ikke nogle der står klar til at hjælpe en igang igen. osv osv.
Mange holder håbet oppe på grund af "den amerikanske drøm" - hvis jeg arbejder hårdt, så sker der noget godt for mig! Det betyder at en arbejdsuge nemt er på 50 timer eller mere HVER uge. Og så starter bekymringerne igen: Nu er jeg ikke nok sammen med min familie, jeg ser ikke mine børn nok osv osv. (og så har man normalt max 2-3 ugers ferie pr år...)
Iihhh det blev en lang prædiken, men jeg har bare ændret min mening helt radikalt i forhold til det amerikanske samfund, og jeg er bare så glad for at være hjemme.....
Anmeld