og husk nu at børn endelig ikke må få for meget tandpasta. kun hvad der svarer til barnets lille fingernegl! Det kan give større skader, end man lige tror! Kan huske jeg fik et chok da min tandlæge fortalte om det! Prøver lige at smide et lille udpluk at noget af det ind!
Kan mit barn få for meget fluor?
Små børn kan ikke kontrollere deres synkebevægelser og har tilbøjelighed til at synke al tandpastaen. Dermed er der risiko for, at små børn kan komme til at indtage for store mængder fluor, som kan give dental fluorose.
Dental fluorose er en mineraliseringsforstyrrelse, som opstår på de blivende tænder, hvis barnet indtager for meget fluor, når det er mellem 0-6 år. Dental fluorose er kosmetisk skæmmende og kan forekomme i varierende grader, fra små hvide pletter til store mørke porøse partier på tænderne
Hvor meget fluor dit barn indtager, afhænger naturligvis både af fluorindholdet i tandpastaen og hvor meget fluortandpasta, der anvendes ved hver tandbørstning. Brug ikke mere end den mængde fluortandpasta, der kan ligge på barnets lillefingernegl.
Anmeld