Hvor længe om at lære at spise grød?? ;o)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2011

dorthemus

Tulle28 skriver:

Fuldstændig mine ord! 

Vi ventede til hun var 6 mdr. (og så blev hun 7½ før hun rent faktisk gad spise andet end mine babser) og det er jeg glad for idag. Nu er hun 10 mdr. og spiser havregrød om morgenen, rugbrødshapsere til frokost, øllebrød om eftermiddagen og det vi får om aftenen. Grøntsager er ikke et hit (kun asparges...) og det er uanset om det er most, bagt, kogt, camoufleret med sovs, smør... Hun er bare IKKE en grøntsagsspiser (endnu)

Det der med søvn og mad tror jeg ikke en dyt på. Og som Dorthe netop skriver, så vil du sikker mange gange fremover opleve forstyrrede nætter som skyldes alt andet end sult - tænder, seperationsangst, udviklingsspring osv. osv. osv. osv.

Jeg læste et eller andet sted at når så små børn sover tungt når man giver dem grød, mos og vælling, er det fordi deres system ikke kan fordøje det, og de derved opnår en "bevidstløs" tilstand og altså ikke bedre søvn. Det synes jeg egentlig var lidt tankevækkende.

Så ja... Jeg ville også stikke hende en flaske eller amme.

Ja det er sgu tankevækkende Vælling f.eks. foer jo også nærmest mavesækken indvendigt og ligger tungt...så ja det er vel også en form for bevidstløshed

Runa har aldrig villet flasken...kun babsen duede

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2011

MariaJ

Tulle28 skriver:

Fuldstændig mine ord! 

Vi ventede til hun var 6 mdr. (og så blev hun 7½ før hun rent faktisk gad spise andet end mine babser) og det er jeg glad for idag. Nu er hun 10 mdr. og spiser havregrød om morgenen, rugbrødshapsere til frokost, øllebrød om eftermiddagen og det vi får om aftenen. Grøntsager er ikke et hit (kun asparges...) og det er uanset om det er most, bagt, kogt, camoufleret med sovs, smør... Hun er bare IKKE en grøntsagsspiser (endnu)

Det der med søvn og mad tror jeg ikke en dyt på. Og som Dorthe netop skriver, så vil du sikker mange gange fremover opleve forstyrrede nætter som skyldes alt andet end sult - tænder, seperationsangst, udviklingsspring osv. osv. osv. osv.

Jeg læste et eller andet sted at når så små børn sover tungt når man giver dem grød, mos og vælling, er det fordi deres system ikke kan fordøje det, og de derved opnår en "bevidstløs" tilstand og altså ikke bedre søvn. Det synes jeg egentlig var lidt tankevækkende.

Enig .

Mht grød, så startede vi først med fast føde, da Johanna var seks måneder, og vi startede direkte på både grød og mos. Hun forstod "teknikken" fra begyndelsen, men spiste vel også bare nogle teskefulde i starten. Jeg lavede mad til hende, som jeg frøs ned i isterningebakker, og i starten tog vi kun en terning op af fryseren ad gangen, så det kan jo ikke have været meget hun har spist . Hun var glad for grøntsagsmos fra starten, men kunne ikke lide hjemmelavet grød, og spyttede det altid ud. Det er faktisk kun en uge siden hun er begyndt at ville spise havregrød i lidt større mængder, selvom hun glad og gerne spiser rugbrød, boller, frugt, aftensmad i småstykker osv (hun er 9 måneder nu). Hun begyndte først at spise grød, da vi introducerede købegrød (startede med risgrød, som er meget sød og mælkebaseret og gik senere over til først hvedegrød og derefter fuldkornsgrød).

Maria

Anmeld

6. februar 2011

Lou87

misslea skriver:

Hej derude....

JAAA endnu ét af mine utallige indlæg... hahah!!!

Nårh... men, vi er begyndt på projekt grød herhjemme på opfordring af min SP

Wilma er en sulten lille pige, og pludselig er hun begyndt at vågne om natten for at spise...!! Hun har ellers sovet ca 10-11 timer i streg siden hun var 6 uger, men nu hvor hun er knapt 4 mdr, er hun begyndt at have behov for mad om natten igen!

Derfor er vi så msåt begyndt at introducere hende for grød!

De første dage åbnede hun gladeligt munden og syntes, at det var utroligt sjovt det dér grød! Det var dog minimalt, hvad der rent faktisk kom indenbors, da det hele stort set væltede ud af munden igen, da hun lukkede den... hehe!!

Hun har et par gange formået at synke en lille smule grød, men hold da op... tåæmodigheden længe leve, for det meste af det, havner i hagesmækken... hihi!!!

Hun gider ikke så længe af gangen, men det er nu heller ikke så vigtigt... det vigtigste er jo, at hun vænner sig stille og roligt til det nye FÆNOMEN.. haha!!!

Nårh.. men mit spørgsmål er så...

Hvor længe gav I jeres barn grød, før I fornemmede, at det rent faktisk kom ned i mavsen?

Hvordan kunne I se, at nu havde bebs styr på mundmotorikken?

Og hvornår kunne i mærke, at jeres barn virkede mere mæt???

Min pige er nu et ½ år.. så vi startede også for de der to måneder siden ca da hun var 4 måneder..

De første to uge var udelukkende smagsprøver..
Fik anbefalet af SP at køre først en uge KUN med en slags, så der fik hun risgrød.. Så ugen efter kørte vi med hirsegrød.
Hun syntes ligesom din det var meget interessant men det ryger også ud igen hehe.
Efter de to uger hvor det også efterhånden gik lidt bedre med at styre mund og tunge satte vi det op til to måltider.. (men stadig små) så hun fik grød til middag og mos til aften.

Ca. da hun var 5 måneder begyndte hun gerne og ville ha mere end smagsprøver.. Og begyndte også at blive mere mæt af det.

Vi har dog nu for ca 2 uger siden (da hun var 5½ måned) taget det ene måltid fra da det hele blev lidt forjaget med den sidste flaske osv også.. Men nu får hun mellem middag og aften på et tidspunkt, en stor portion ( dvs nok normal portion nu ) af blandet grød med lidt frugtmos i. Det glider bare nemmest ned i mavsen på den lille frøken
Og så har vi så også fjernet 1 flaske.. hun fik før 5 flasker, nu kun 4. Og hun virker mæt nok.. Plus hun sover stadig igennem fra ca kl 22 til 8-9 stk. Har hun gjort siden hun var en måned ca - herligt

Anmeld

6. februar 2011

dorthemus

MariaJ skriver:

Enig .

Mht grød, så startede vi først med fast føde, da Johanna var seks måneder, og vi startede direkte på både grød og mos. Hun forstod "teknikken" fra begyndelsen, men spiste vel også bare nogle teskefulde i starten. Jeg lavede mad til hende, som jeg frøs ned i isterningebakker, og i starten tog vi kun en terning op af fryseren ad gangen, så det kan jo ikke have været meget hun har spist . Hun var glad for grøntsagsmos fra starten, men kunne ikke lide hjemmelavet grød, og spyttede det altid ud. Det er faktisk kun en uge siden hun er begyndt at ville spise havregrød i lidt større mængder, selvom hun glad og gerne spiser rugbrød, boller, frugt, aftensmad i småstykker osv (hun er 9 måneder nu). Hun begyndte først at spise grød, da vi introducerede købegrød (startede med risgrød, som er meget sød og mælkebaseret og gik senere over til først hvedegrød og derefter fuldkornsgrød).

Maria

Ja her hedder bedstevennerne også Nestlé, Beauvais og Hipp

Anmeld

6. februar 2011

Lunae

misslea skriver:

Nøøøøj Camille har været DYGTIG så!!!

Altså... Wilma vil også gerne have grøden, hun skal vidst bare lige lære teknikken, så den blir inden i munden og kommer ned i maven

Tror der kommer ca. 2 tsk'er indenbors, så det er vel okay her efter 5 dage med en meeeeget stille opstart på grød!!

Jeg har også lavet den meget tynd, men det virker godt nok som om, at det er endnu sværere for hende, når den er tynd!! Prøvede nemlig at lave den en lille bitte smule tykkere, og det synes jeg faktisk gik bedre....

Ja, åbenbart - jeg tænker måske, at det er fordi hun har været vant til ske! Jeg har givet hende d-dråber på ske, så hun vidste godt hvordan det skulle gøres

Mht til grød, så skal i jo self bare gøre, som i finder bedst - grøden hos os er også ret tyk nu og det fungerer helt fint nu!

Pøj pøj med det!

Anmeld

6. februar 2011

Tulle28

dorthemus skriver:

Ja det er sgu tankevækkende Vælling f.eks. foer jo også nærmest mavesækken indvendigt og ligger tungt...så ja det er vel også en form for bevidstløshed

Runa har aldrig villet flasken...kun babsen duede

Babserne er også det BEDSTE her i huset Jeg troede jo at jo ældre hun blev, jo mindre skulle hun ammes, men æhh... i nat tror jeg mindst jeg har ammet 4-5 gange 

Anmeld

6. februar 2011

dorthemus

Tulle28 skriver:

Babserne er også det BEDSTE her i huset Jeg troede jo at jo ældre hun blev, jo mindre skulle hun ammes, men æhh... i nat tror jeg mindst jeg har ammet 4-5 gange 

Så længe de stadig spiser mad så gør det ikke noget, synes jeg....men Runa skal i vuggestue om 2 mdr. så er jo nødt til at trappe ned igen snart

Anmeld

6. februar 2011

misslea

Tulle28 skriver:

Fuldstændig mine ord! 

Ja - som jeg også skrev til Dorthe, så er jeg fuldstændig enig med hende....!! Jeg gider bestemt ikke, at det skal være en kamp at få grød i hende, for så vigtigt er det slet ikke!!!

MEN... Wilma virker meget interesseret, og åbner munden når hun ser ske'en... hun skal bare lige finde ud af teknikken! Idag gav jeg hende grød af boghvedemel, og det var helt sikkert et større hit en majsgrøden! Det gik SÅ godt, og hun fik faktisk spist en hel del.... og det var med et stor grin hele vejen igennem måltiden!

Men - nu var det jo ikke et spørgsmål om hvorvidt min datter er parat eller ej (har jo fået rådgivning fra min sp)... men mere en nysgerrighed efter at vide, hvordan jer andres skønne unger havde oplevet mødet med GRØDEN

Anmeld

6. februar 2011

misslea

Lunae skriver:

Ja, åbenbart - jeg tænker måske, at det er fordi hun har været vant til ske! Jeg har givet hende d-dråber på ske, så hun vidste godt hvordan det skulle gøres

Mht til grød, så skal i jo self bare gøre, som i finder bedst - grøden hos os er også ret tyk nu og det fungerer helt fint nu!

Pøj pøj med det!

Heheh... ja - jeg har også givet d-dråber på ske, så det håber jeg da også kan give lidt pote!

Wilma åbner da i det mindste munden når hun ser ske'en, ogh idag, da vi prøvede med grød af boghvedemel, så var det bestemt et hit, og hun fik spist en del med et stort grin.. hahah!

Så jeg er egentlig ikke i tvivl om, at hun er parat!

Jeg havde fra start gjort mig klart, at hun ikke blev introduceret for grøden før hun var parat... og det måtte da gerne være når hun var knapt 6 mdr - hvis det passede den lille dame!!

Men SÅ sulten som hun er, så mente min SP, at det ville være en idé med grød, og derfor er vi gået igang... heheh!!

Mange tak for dine svar....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.