Skad ikke - del 3

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.415 visninger
2 svar
0 synes godt om
4. februar 2011

Larissa Breusch

Larissa Breusch
Artikel - skrevet af Larissa Breusch

Vore børn er meget kvikke, og man kan formindske mængden af vådt tøj til et imponerende minimum, selvom problemet ikke består i mængden af vasketøj, da vi for længst holdt op med at vaske i hånden, men bruger vaskemaskiner.

Artikelserien består af:

Skad ikke - del 1

Skad ikke - del 2

Skad ikke - del 3

Skad ikke - del 4

Skad ikke - del 5

At gøre stort og småt

Min søn Nicolai har lavet stort i bleerne få gange i sit liv. Sidste gang det skete var, da han var 14 måneder gammel, og det skyldtes en maveforstyrrelse. Han er et ganske almindeligt barn, ikke noget geni. Han har bare fra de første dage i sit liv lært at ordne det i håndvasken på badeværelset, hvor jeg plejede at tage ham hen med dette formål for øje.

Jeg har lært det fra bogen ”Vi og vore børn”, skrevet af lærerne Nikitiny. De havde syv børn. Systemet virkede på dem alle sammen ligesom på alle mine børn og børnebørn. Det hele er meget nemt.

Når man ikke bruger hygroskopiske bleer, kan moderen meget hurtigt se, at bleen er våd og skifter barnet med det samme. Hvis man iagttager processen et par dage, vil man lægge mærke til, at barnet ikke tisser og laver stort helt uden system, men i en bestemt rytme.

Generelt starter det 15-20 minutter efter madgivningen og fortsætter 4-5 gange (mere sjældent med alderen) med bestemte mellemrum. I hovedet på moderen opstår et ur, som fortæller hende, hvornår barnet skal gøre det.

Hvis man på det tidspunkt holder barnet over håndvasken eller baljen og afstemmer positionen med lyden, for eksempel ”psss”, vil barnet gøre det i håndvasken eller baljen i stedet for i bleen.

Med Nicolai gik det bedre for mig end med de første to børn, fordi vores værelse var to meter fra badeværelset. På badeværelset var der, oven i købet, en hylde med forskellige flotte glas og flasker. Der var også en lampe og et spejl.

Nicolai lagde mærke til alt det fra de første dage af sit liv. Han kom til at holde af stedet og kunne med fornøjelse kombinere tømningen af sit tarmsystem og blæren med at betragte sig selv i spejlet og at kikke på farvestrålende flasker på hylden.

Hvis barnet ikke bliver holdt vådt for længe, finder det ud af, at man godt kan undgå fugtighed. Barnet begynder at sende moderen signaler før det bliver vådt. Det begynder endda at holde sig i venteposition for at moderen skal klæde det af.

Selv i det tilfælde, hvor barnet bliver optaget af en eller anden leg og glemmer at kalde på moderen, vil hendes indre ”ur” fortælle hende, hvornår barnet skal ”sættes ud”.

Barnet forstår, hvad der forventes af det og som regel skuffer det ikke forældrene. Som min svigersøn har sagt om deres barn: ”Selvom man ikke trænger, vil man alligevel presse det ud”.

Ikke alle mødre er i stand til at praktisere denne metode, selv om de gerne vil, for det kræver en vis grad af frihed, tid og kræfter. Det skal man ikke være ked af. Jeg vil gerne rette jeres opmærksomhed mod det vigtigste.

Log ind for at læse resten (det gør du i øverst på siden i menuen) eller opret en gratis profil.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. februar 2011

JJH

Profilbillede for JJH

Meget interessant læsning.

Jeg ville slet ikke overveje andre løsninger en de smarte bleer, - før nu, det giver stof til eftertanke. Det kunne jo også være nemt hvis man allerede med et barn på 2 år ikke skal bruge bleer.

Tak for info.

Anmeld

19. februar 2011

NZ

Hej Larissa!

Jeg er igang med at skifte til stofbleer og det er dejligt at læse, at det er den rigtige beslutning. Men jeg har nogle spørgsmål:

1. Tæller det som stofbleer når man bruger de smarte moderne, fx. dem fra BumGenius?

2. Min søn tisser hele tiden - skal jeg skifte ham lige med det samme hver gang? Kommer han så til at lære at holde lidt længere på det? Eller kan jeg vente med at skifte ham til han beklager sig eller laver stort i bleen?

Jeg håber på svar. Venlige hilsener Nadia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.