Så det nu :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

467 visninger
4 svar
0 synes godt om
4. februar 2011

mth1987

Hej kagetøser nu vil jeg igang med min første kage. Min kæreste holder fødselsdag i weekenden og ville gerne lave en fin kage men er ret forvirret så håber på lidt støtte i processen jeg har købt noget fondant og forme til pynt og så nogle "pinde" jeg havde forestillet mig bundene af drømmekage.En hindbærmousseen maraboucremeog evt alm kagecremeog marcinpan låger der nogen der har erfaringer med om det passer sammen?Så har jeg forstået det sådan at hvis jeg ska bruge kagen søndag så ska jeg lave selve kagen (bund og fyld) i dag og lægge den sammen og komme marcinpan låg på og på køl. I morgen skal jeg smøre den op (tilføj gerne en op smørings opskrift) og søndag inden gæsterne kommer kan jeg lægge fondanten på og pynte.Er jeg på rette vej ?Er bare vildt nervøs for at det ska gå galt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2011

Mussi30

Du har også gang i mange ting til at det er din første kage

Drømmekage, hindbærmousse og maraboumousse, lyder som en fin kombo. Jeg ville personligt undlade kagecremen, da jeg tror det bliver for meget.

Men ja, bag kagen idag, og læg den sammen når bundene er helt afkølede Pak den så ind i madfolie (så holder den formen) og sæt den i køleskabet.

I morgen kan du så smøre den op med smørcreme. (Usaltet smør, flormelis og evt lidt kakao) Og lad den sætte sig i køleskabet igen. Et lille tip er at bruge en spatel dyppet i varmt vand, til at glatte smørcremen helt ud. Jo glattere cremen er, jo pænere lægger fondanten sig.

Hvis du gør det i morgen formiddag, kan du sagtens pynte kagen i morgen aften, så du ikke skal gøre det søndag. Der bliver jo nok rigeligt at lave i forvejen?

Og igen, for at gøre det lettere for dig selv, så kan du egentlig godt undvære marcipanlåget og lægge fondanten direkte på smørcremen. Marcipanen er kun en smagssag

Anmeld

4. februar 2011

mth1987

Mussi30 skriver:

Du har også gang i mange ting til at det er din første kage

Drømmekage, hindbærmousse og maraboumousse, lyder som en fin kombo. Jeg ville personligt undlade kagecremen, da jeg tror det bliver for meget.

Men ja, bag kagen idag, og læg den sammen når bundene er helt afkølede Pak den så ind i madfolie (så holder den formen) og sæt den i køleskabet.

I morgen kan du så smøre den op med smørcreme. (Usaltet smør, flormelis og evt lidt kakao) Og lad den sætte sig i køleskabet igen. Et lille tip er at bruge en spatel dyppet i varmt vand, til at glatte smørcremen helt ud. Jo glattere cremen er, jo pænere lægger fondanten sig.

Hvis du gør det i morgen formiddag, kan du sagtens pynte kagen i morgen aften, så du ikke skal gøre det søndag. Der bliver jo nok rigeligt at lave i forvejen?

Og igen, for at gøre det lettere for dig selv, så kan du egentlig godt undvære marcipanlåget og lægge fondanten direkte på smørcremen. Marcipanen er kun en smagssag

Jeg sku jo kaste mig ud i den på en eller anden måde tusind tak for hjælpen. Har du nogle mål til smørcremen. Hvor meget af hver ca?Men om ikk andet blir den vel spiselig uanset udseendet

Anmeld

4. februar 2011

Sommerfuglelarven

Jeg ville også undlade kagecremen, 2 slags fyld er rigeligt og det bruger jeg selv

Jeg er også igang med en dåbskage til på søndag, og har lige lavet chokoladecremen og hindbærmoussen, det er nu sat på køl mens kagen er i ovnen og køler af bagefter. Den bliver lagt sammen når fyldet er stift og kagen er kølet helt af, så kommer den på køl til imorgen. Imorgen formiddag smører jeg den så op med smørcreme blandet med nutella, det laver jeg på gefyle, så kan ikke komme med en opskrift. Så sætter jeg den på køl en times tid, og lægger så fondantlåget ocer, og går igang med at pynte den, og så bliver den pakket godt ind i wita vrap og stilles på køl til den skal serveres.

Marcipanlåg behøver du ikke, hvis du også vil betrække den med fondant. Sidste gang lavede jeg en fondant som fik smag som marcipan, jeg mener at jeg kom en lille bette anelse mandelessens i, men kom lidt i ad gangen og smag dig frem

God bagelyst!

Anmeld

4. februar 2011

Mussi30

Jeg sku jo kaste mig ud i den på en eller anden måde tusind tak for hjælpen. Har du nogle mål til smørcremen. Hvor meget af hver ca?Men om ikk andet blir den vel spiselig uanset udseendet

Ja det er svært det der med smørcremen

Jeg plejer nemlig også lidt at gøre det på farmor-metoden. Du ved - en skvis af det og et skvat af det....

Men føl og SMAG dig frem. Konsistensen skal være god tyk og så skal det ikke smage for meget af smør

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.