En masse spørgsmål fra en nybegynder. :) Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

705 visninger
5 svar
0 synes godt om
1. februar 2011

Mette.

Hej skønne piger.

Jeg er helt grøn på det her kageområde med fondant, så jeg håber i vil hjælpe mig lidt. Jeg har netop bestilt færdig fondant hjem + modelerings fondant.. Kan jeg farve det med pastafarve? og skal jeg opvarme fondanten inden med håndtemperatur? Lige nu ligger den på køl, da jeg kunne se det ikke måtte ligge for varmt.

Når jeg skal rulle fondanten ud, hvor tyndt skal det så være,  altså det som jeg overtrækker kagen med? Og er det nemmest at rulle ud mellem bagepapir eller bare med maizena direkte på bordet?

Lyder det helt galt at lave 2 x drømmekage bund, 1 chokolade også bærmousse + skildpaddecreme som fyld? Og lige til sidst, hvor tykke skal bunderne være?

Håber i kan hjælpe,  Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2011

Dot D

Jeg har ikke fondant på køl mere, det er nemmere at arbejde med i stuetemperatur, og jeg blødgøre det bare med hænderne inden jeg indfarver. Rul det ud med maizena på bordet (papir vil lave krøller i fondanten)... Tag to skumklude hæld maizena på midten og luk hjørnerne i en "dut" og så en elastik omkring, så banker du den let på bordet, så kommer der kun et fint lag på, og det klumper ikke. Tykkelsen er vel omkring 2 - 4 mm vel jeg tro og jeg synes det lyder som en fin kage, du kan få lagt sammen af de bunde og fyld

Anmeld

1. februar 2011

Mette.

Dot D skriver:

Jeg har ikke fondant på køl mere, det er nemmere at arbejde med i stuetemperatur, og jeg blødgøre det bare med hænderne inden jeg indfarver. Rul det ud med maizena på bordet (papir vil lave krøller i fondanten)... Tag to skumklude hæld maizena på midten og luk hjørnerne i en "dut" og så en elastik omkring, så banker du den let på bordet, så kommer der kun et fint lag på, og det klumper ikke. Tykkelsen er vel omkring 2 - 4 mm vel jeg tro og jeg synes det lyder som en fin kage, du kan få lagt sammen af de bunde og fyld

Tusind tak for dit svar. og tak for tipsene. Jeg er sikker på det gør det væsentligt nemmere når jeg skal igang.

Hvis jeg nu vil lave figurer i modeleringsfondant inden jeg laver selve kagen, hvor lang tid kan figurerne så holde sig på køl når de er lavet? og når du har lavet selve kagen, så kan den vel sagtens stå på køl til dagen efter, men overtrækker du så først med fondant der eller kan det godt komme med på køl uden det begynder at "svede" når det kommer ud?

Anmeld

2. februar 2011

Dot D

Mette. skriver:

Tusind tak for dit svar. og tak for tipsene. Jeg er sikker på det gør det væsentligt nemmere når jeg skal igang.

Hvis jeg nu vil lave figurer i modeleringsfondant inden jeg laver selve kagen, hvor lang tid kan figurerne så holde sig på køl når de er lavet? og når du har lavet selve kagen, så kan den vel sagtens stå på køl til dagen efter, men overtrækker du så først med fondant der eller kan det godt komme med på køl uden det begynder at "svede" når det kommer ud?

Du kan lave pynt og figurer lang tid før, og igen IKKE på køl. Mine ting står frit, men overdækket enten af bagepapir eller feks en kraftig serviet. Jeg vil helst lave kagerne så friske som muligt, så jeg bager bundene, også dagen ( nogen gange flere alt efter kagetype) efter laver jeg fyld og pynter. Den kan/ skal på køl og den sveder ikke for mig, hvis bare der ikke er for varmt

Anmeld

2. februar 2011

Mette.

Dot D skriver:

Du kan lave pynt og figurer lang tid før, og igen IKKE på køl. Mine ting står frit, men overdækket enten af bagepapir eller feks en kraftig serviet. Jeg vil helst lave kagerne så friske som muligt, så jeg bager bundene, også dagen ( nogen gange flere alt efter kagetype) efter laver jeg fyld og pynter. Den kan/ skal på køl og den sveder ikke for mig, hvis bare der ikke er for varmt

Okay, det vil jeg give mig i kast med. Tusind tak for din hjælp! 

Anmeld

2. februar 2011

Dot D

Mette. skriver:

Okay, det vil jeg give mig i kast med. Tusind tak for din hjælp! 

Selv tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.