Køb aldrig en ny bil (velbegrundet)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2011

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Lotus86 skriver:

Jeg forstår ikke hvordan det kan komme bag på jer??

Ud over service er der jo ingen af de udgifter som i ikke også ville have ved en brugt bil, og langt de fleste af dem ville endda være langt dyrere...!!

Min mand havde en gammel nissan micra fra slut 80'erne i godt 2 år, og der var intet der gik i stykker på den, eller jo karburatoren gik, og håndbremsen hang men det var småting i forhold til de regninger vi har betalt på picantoen.

Og selvfølgelig kommer det bag på os at det er SÅ dyrt. For havde vi kunne, ville vi ikke have en bil, men når man begge to er i erhverv der kræver bil, er det bare et must.

Jeg er rimelig sikker på at vi ville være i stand til at kunne køre offenltlig transport for samme eller mindre pris end de  184.456,90kr vi har brugt indtilvidere.

Jeg har endnu ikke været i stand til at køre bus/tog for  5.123,80kr om mdr.

Og i toget har jeg plads til barnevognen, det har jeg ikke i min lille dyt.

Så vil vælge en ældre model bil næste gang, eller overveje at få job så jeg kan tage offentlig transport.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2011

Skovrup

mth1987 skriver:

Et eller andet sted er min mening at det ikke har noget med et godt råd at gøre. Man ved uanset om man køber ny eller brugt bil at der kommer en masse udgifter. Og hvis man ikk har råd eller ved det så burde man måske bare lade vær med at købe en bil! Men det bare min mening. Man kan aldrig vide med en bil....

Jeg vil give dig ret et eller andet sted, hvis man ikke har råd til det skal man lade være.

Men som fx. tømrer (som min mand er idag) kan man ikke sige at man ikke har bil og derfor ikke kan komme frem til mester. Det bliver forventet at man har bil og kan komme frem.

Jeg vil bare mene det er en dårlig invistering at købe ny. Når man så køber bil. Og hatten af for dem der har råd til det, det gad jeg også godt.

Min idé med det her indlæg er bare at fortælle mine egne erfaringer, da jeg ikke føler nogen har fortalt mig deres da vi stod i den situation vi gjorde i sin tid.

Anmeld

28. januar 2011

Nemesis

Jeg har også en picanto og der er ikke noget bøvl med den. Jeg forstår dog ikke at i selv har skulle betale div. ekstra udgifter (reperationer) Der har jo været garanti på i det meste af perioden.

jeg er super glad for min bil, den er perfekt som lille konebil.

Grøn ejerafgift, forsikring, benzin, service kommer jo på alle biler, så endten har i ikke helt vidst hvad det indebar af udgifter at købe en bil
eller også forstår jeg vist ikke helt dit indlæg.
Sisse

Anmeld

28. januar 2011

Skovrup

hyskystar skriver:

Mange af de udgifter du beskriver var også kommet ved en brugt bil og nogen af dem havde været dyrer.. Hvis i havde købt en peugoet havde den os kostet en del at få til service og hvis der var ting der skulle repereres på den vil den os være dyr.. vi har selv haft en

Vi købte en kia ceed nye i år 2009 og der har aldrig været problemer med den og man ved når man anskaffer sig en bil så kommer der mange udgifter og nogen af dem er skader osv som er dyre at få lavet så derfor må man have en opsparing der kan gå til dette..

HVis i har købt kiaen fra ny og i har behandlet den tip top så burde deres rust garanti da dække jeres ene problem.

der er kun alm rust garanti i 3 år, og det først 1 måned over 3 år vi fandt ud af rusten var der

men der er vist 5års rust gennemtærringsgaranti, men der er jo ikke huller, der er bare rust.

og vi har behandlet bilen pænt, overholdt service, på et autoriseret værksted. Og har kørt hende pænt.

Anmeld

28. januar 2011

Skovrup

ladydan1 skriver:

Jeg har også en picanto og der er ikke noget bøvl med den. Jeg forstår dog ikke at i selv har skulle betale div. ekstra udgifter (reperationer) Der har jo været garanti på i det meste af perioden.

jeg er super glad for min bil, den er perfekt som lille konebil.

Grøn ejerafgift, forsikring, benzin, service kommer jo på alle biler, så endten har i ikke helt vidst hvad det indebar af udgifter at købe en bil
eller også forstår jeg vist ikke helt dit indlæg.
Sisse

De ekstra udgifter vi har haft har været til ting der skulle repereres pga uheld, det vil sige selvforskyldte ting, som garantien jo ikke dækker.

Vi er også glade for vore Picanto, og jeg synes det er en rigtig lækker "billig" bil, men som et ungt par at købe en lille lækker sag, hvorefter man 3 år efter venter en lille og ikke har plads til barnevogn, og autostolen kan kun være der hvis man trækker sædet frem forand.

Måske vi ville have kommet længere ved at have købt en ældre model, og lagt bare 2000kr til side om mdr til service og ekstra udgifter. Så ville bilen være betalt.

Anmeld

28. januar 2011

170811

Fru. Skovrup skriver:

Min mand og jeg købte en Kia Picanto 1.1 Active i 2008. Jeg har vedhæftet et billede af vores model, og farve.

Vi gav i sin tid ca 107.000kr for denne model, fabriks ny, den havde kørt 9 km da vi fik den.

Grunden til købet: Vi var begge unge mennesker, som endnu ikke var flyttet hjemmefra, eller det vil sige jeg var flyttet hjem til ham (han boede hjemme) Vi blev tilskyndet til at købe en ny bil, da man kunne få "billig" forsikring (4600kr årligt ansvar+kasko) til ung uerfaren billist, over 3 år.

Min mand var så ude og se efter en masse biler, i den billige ende, med denne smarte lav pris forsikringsaftale, han var ude og kigge på en Chevrolet Matiz, Citröen C1, Peugeot 107, ford ka og Kia Picanto. Han faldt for Picanto'en med et brag, den havde det hele, godt standard udstyr, god benplads (han er 2 meter høj) god loft højde, plads til 4 mennesker, nogenlunde bagagerum.

Han snakkede med banken, og de ville give ham bil lånet, så han kunne købe den her bil. 

Inden han havde fået lov til at låne i banken til denne bil, havde han snakket med banken om ikke han kunne få lov til at låne 27.000kr til en peugeot 207 som var 4 år gammel, og som ikke havde kørt det store, men det ville de ikke, da de ikke mente der var nok garanti for at bilen ville holde prisen, eller noget i den stil. De rådede ham faktisk til at låne 107.000kr til en ny bil, da den ikke bare gik i stykker.

Banken var glade for at han valgte at købe Kia Picanto'en og han tog lånet over 6 år.

Det skal siges at min mand var tvunget til at få sig en bil, da han var kommet i tømrer lære, og ikke kunne blive samlet op af svenden, så han skulle have et transportmiddel, og offentlig transport køre ikke kl halv fem om morgenen.

Nu sidder vi 3 år efter denne beslutning og bidder i det sure æble, fordi vi tog denne beslutning. Nu vil jeg forklare hvorfor.

Priser:

1 service om året, over 3 år 11.921,58kr
Pris i gns pr service 3.973,86kr

Uforudsete reperationer over 3 år 7.587,43kr
Pris i gennemsnit om året  2.529,14kr

Forsikring om året, over 3 år 13.800kr
Pris om året 4.600kr 

Grøn ejerafgift, over 3 år 1.560kr
Pris i gennemsnit om året  520kr

Benzin over 3 år 62.400kr
Benzin i gennemsnit om året 20.800kr
Benzin beløbet er beregnet med et budget på 400kr
om ugen, og der er 52 uger på et år.

Billån afbetaling over 3 år 87.300kr
Billån afbetaling om året  29.100kr

På nuværende tidspunkt skylder vi stadig 70.000kr på bilen.

Det giver følgende regnestykke:

11.921,58kr Service
7.587,43kr Uforudsete udgifter 
13.800kr forsikringer 
1.560kr Grøn ejerafgift 
62.400kr Benzin 
87.300kr Billån afbetaling

Ialt: 184.456,90kr I rene udgifter

Gennemsnitlig udgift om mdr ialt: 5.123,80kr

Og så er bilen ikke engang betalt, vi mangler som sagt stadig 70.000kr som skal betales af de kommende 3 år.

Ikke nok med det, bilen er begyndt at ældes, som så mange andre biler nu gør. Til sidste service fik vi at vide at håndtaget ved bagklappen var inficeret med rust, hvilket koster omking 10-15.000kr at få lavet + min mand var kørt ind i en sne bunke som  var kommet midt på kørebanen pga fygning fra markerne, hvilket ødelage kofanger og underskærme som vil komme til at koste lige godt 10.000kr at få repereret, men det har vi ikke råd til at få lavet.

Ingen af garantierne dækker mere, da bilen er over 3 år gammel (en måned over) og vi ikke havde råd til 3års servicet hvor sådanne ting som rust i bagklap ville blive dækket af garantien.

Derfor vil jeg lægge dette indlæg i Gode råd debatten, da jeg føler det er et godt råd at give videre til andre mennesker, Lad være med at købe splinter ny bil, medmindre det virkelig er gennemtænkt og set ordentlig på, det kan som regel IKKE Betale sig.

Hvis man køber ny bil, skal man være 100% sikker på at man har råd til ALLE service tjek undervejs, lige på slaget hvor bilen rammer en hvis kilometer tal eller bilens alder, hvis ikke man har råd til det falder garantien og man står med alle udgifterne i den anden ende.

En ny bil er lige så dyr til service som en gammel, og den er lige så dyr at køre i en snedrive som en gammel.

Men jo det er rart at have en bil som kun har været vores, men er det det værd? Man lægger mærker til hver en lille skramme, stenslag, ridse og tegn på slid, og det er ret belastende at se hvor meget man betaler for at holde den kørende.

Næste gang vi køber bil bliver det IKKE en splinter ny bil, selvom det ser godt ud over for venner og familie, men det er ikke prisen værd.

Håber nogen får gavn af mit indlæg.

-Skovrup

Øv hvor er det surt for jer. Lyder også som mange reperationer på en ny bil synes jeg

Min første bil var en seat ibiza fra '95 jeg fik da jeg var 18 i starten af 2007. Dengang havde den kørt omkring 180tusind km, og jeg gav 8.000 kr for den, da den havde en kæmpe flænge i forruden. På 3 år brugte jeg omkring 5000 kr en enkelt gang på at få en ny benzin pumbe og nogle småting. Så har min far skiftet olie og oliefilter på den et par gange, men ellers har jeg aldrig gjort noget ved den. Er kørt galt i den 2 gange, den ene gang skulle jeg have skiftet forkofanger, som jeg fandt hos ophugger til 1000 kr satte den selv på. Bilen kørte cirka 12 km på literen. Jeg skrottede den cirka 3 år og 3 mdr senere, og havde kørt cirka 120.000 km i den. Og den har fået tæv. Jeg var super glad for den bil den har holdt perfekt, startede altid.

Så stod jeg der uden bil og overvejede at købe en ny. Men ja, jeg tænkte at det var ikke smart, da det er dyrt i forsikring kasko osv. så har endnu en gang købt en gammel bil, en toyota corolla fra 95 der har gået 307.000 km da jeg købte den. Den havde lige fået ny motor (120.000 km), næsten ingen rust og ellers fin vogn. Til 10.000 kr. Den har kørt upåklageligt siden jeg fik den og har ikke brugt en krone på den endu. kører cirka 14 km på literen, og starter hver morgen

Tror sku aldrig jeg køber en ny bil. hvis jeg skal købe noget nyere bliver det ihvert fald noget der har kørt 2-3 år mindst. Tror ikke det kan betale sig at købe ny bil, som du selv siger. Man skal bare kigge sig godt om på brugtvogns markedet .

Anmeld

28. januar 2011

Lotus86

Fru. Skovrup skriver:

Min mand havde en gammel nissan micra fra slut 80'erne i godt 2 år, og der var intet der gik i stykker på den, eller jo karburatoren gik, og håndbremsen hang men det var småting i forhold til de regninger vi har betalt på picantoen.

Og selvfølgelig kommer det bag på os at det er SÅ dyrt. For havde vi kunne, ville vi ikke have en bil, men når man begge to er i erhverv der kræver bil, er det bare et must.

Jeg er rimelig sikker på at vi ville være i stand til at kunne køre offenltlig transport for samme eller mindre pris end de  184.456,90kr vi har brugt indtilvidere.

Jeg har endnu ikke været i stand til at køre bus/tog for  5.123,80kr om mdr.

Og i toget har jeg plads til barnevognen, det har jeg ikke i min lille dyt.

Så vil vælge en ældre model bil næste gang, eller overveje at få job så jeg kan tage offentlig transport.

Det meget muligt at du ville kunne komme billigere afsted med det offentlige, men det var jo bare ikke lige det du skrev, du skrev bare at man ikke skulle købe en ny bil, for det kunne ikke betale sig.

Anmeld

28. januar 2011

170811

Fru. Skovrup skriver:

De ekstra udgifter vi har haft har været til ting der skulle repereres pga uheld, det vil sige selvforskyldte ting, som garantien jo ikke dækker.

Vi er også glade for vore Picanto, og jeg synes det er en rigtig lækker "billig" bil, men som et ungt par at købe en lille lækker sag, hvorefter man 3 år efter venter en lille og ikke har plads til barnevogn, og autostolen kan kun være der hvis man trækker sædet frem forand.

Måske vi ville have kommet længere ved at have købt en ældre model, og lagt bare 2000kr til side om mdr til service og ekstra udgifter. Så ville bilen være betalt.

Selvforskyldte skader skulle jo laves om det var en ny eller gammel bil i havde købt, så måske de skulle trækkes ud af det regnestykke du har lavet så.

Men i en gammel bil er man selvfølgelig lidt mere ligeglad med ridser og div skrammer.

Anmeld

28. januar 2011

mth1987

Fru. Skovrup skriver:

Jeg vil give dig ret et eller andet sted, hvis man ikke har råd til det skal man lade være.

Men som fx. tømrer (som min mand er idag) kan man ikke sige at man ikke har bil og derfor ikke kan komme frem til mester. Det bliver forventet at man har bil og kan komme frem.

Jeg vil bare mene det er en dårlig invistering at købe ny. Når man så køber bil. Og hatten af for dem der har råd til det, det gad jeg også godt.

Min idé med det her indlæg er bare at fortælle mine egne erfaringer, da jeg ikke føler nogen har fortalt mig deres da vi stod i den situation vi gjorde i sin tid.

men det vel sund fornuft det med biler. det jo aldrig en investering af købe bil. det vil altid kun være en udgift.
min kæreste er også håndværker og han købte en brugt bil. nu har vi en der er nyere og de har stort set kostet lige meget mht reperationer, service, syn mm mere. dog var det lidt billigere med brændsstof på den første.

Anmeld

28. januar 2011

Rockertand

Et eller andet sted kan jeg undres over, at du føler behov for at advare folk om at købe ny bil, når I har været så uheldige?/letsindige at købe en bil, der bare ikke var god nok (det var jeres valg).

Derudover synes jeg ikke, at I har været realistiske nok omkring udgifter på en bil - og I er faldet for skrønen, at det er billigere at have en ny bil, det er ikke nødvendigvis tilfældet.

Mange af de ting, du lister op, er udgifter, der koster det, de koster, sådan er det.

Men at finde rust i en ikke særligt gammel bil er uacceptabelt - lad være med at skylde skylden på alle nye biler - det var jeres bil, der fik konstateret det, og ikke nødvendigvis normen.

Jeg undres også over, at din mand ikke har kigget på f.eks. Toyota, som er én af de mest driftsikre biler gennem tiderne, det er også ét af de mærker, som har haft flest tilfredse kunder, hvilket salgstallene også vidner om (kører ikke selv Toyota).

Nu har vi så en bil i en væsentligt anden prisklasse og tager dermed nogle klart større afskrivninger, end I har gjort - men helt ærligt synes jeg ikke, at der er noget at løfte øjenbryn over (udover rusten, men igen - så køb dog en brugt bil i en bedre kvalitet i stedet).

Til sidst kunne jeg ikke lade være med at smile (kærligt) over bemærkningen:

"Næste gang vi køber bil bliver det IKKE en splinter ny bil, selvom det ser godt ud over for venner og familie, men det er ikke prisen værd."

Vi er jo så forskellige, men hvis et familiemedlem kom og fortalte, at han havde købt en ny KIA, så ville jeg (for sjov) sige "Op med humøret, det skal nok gå altsammen, du skal nok få råd til en rigtig bil en dag"..............det ER med humor, men der er altså noget rigtigt i det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.