Fru. Skovrup skriver:
Min mand og jeg købte en Kia Picanto 1.1 Active i 2008. Jeg har vedhæftet et billede af vores model, og farve.
Vi gav i sin tid ca 107.000kr for denne model, fabriks ny, den havde kørt 9 km da vi fik den.
Grunden til købet: Vi var begge unge mennesker, som endnu ikke var flyttet hjemmefra, eller det vil sige jeg var flyttet hjem til ham (han boede hjemme) Vi blev tilskyndet til at købe en ny bil, da man kunne få "billig" forsikring (4600kr årligt ansvar+kasko) til ung uerfaren billist, over 3 år.
Min mand var så ude og se efter en masse biler, i den billige ende, med denne smarte lav pris forsikringsaftale, han var ude og kigge på en Chevrolet Matiz, Citröen C1, Peugeot 107, ford ka og Kia Picanto. Han faldt for Picanto'en med et brag, den havde det hele, godt standard udstyr, god benplads (han er 2 meter høj) god loft højde, plads til 4 mennesker, nogenlunde bagagerum.
Han snakkede med banken, og de ville give ham bil lånet, så han kunne købe den her bil.
Inden han havde fået lov til at låne i banken til denne bil, havde han snakket med banken om ikke han kunne få lov til at låne 27.000kr til en peugeot 207 som var 4 år gammel, og som ikke havde kørt det store, men det ville de ikke, da de ikke mente der var nok garanti for at bilen ville holde prisen, eller noget i den stil. De rådede ham faktisk til at låne 107.000kr til en ny bil, da den ikke bare gik i stykker.
Banken var glade for at han valgte at købe Kia Picanto'en og han tog lånet over 6 år.
Det skal siges at min mand var tvunget til at få sig en bil, da han var kommet i tømrer lære, og ikke kunne blive samlet op af svenden, så han skulle have et transportmiddel, og offentlig transport køre ikke kl halv fem om morgenen.
Nu sidder vi 3 år efter denne beslutning og bidder i det sure æble, fordi vi tog denne beslutning. Nu vil jeg forklare hvorfor.
Priser:
1 service om året, over 3 år 11.921,58kr
Pris i gns pr service 3.973,86kr
Uforudsete reperationer over 3 år 7.587,43kr
Pris i gennemsnit om året 2.529,14kr
Forsikring om året, over 3 år 13.800kr
Pris om året 4.600kr
Grøn ejerafgift, over 3 år 1.560kr
Pris i gennemsnit om året 520kr
Benzin over 3 år 62.400kr
Benzin i gennemsnit om året 20.800kr
Benzin beløbet er beregnet med et budget på 400kr
om ugen, og der er 52 uger på et år.
Billån afbetaling over 3 år 87.300kr
Billån afbetaling om året 29.100kr
På nuværende tidspunkt skylder vi stadig 70.000kr på bilen.
Det giver følgende regnestykke:
11.921,58kr Service
7.587,43kr Uforudsete udgifter
13.800kr forsikringer
1.560kr Grøn ejerafgift
62.400kr Benzin
87.300kr Billån afbetaling
Ialt: 184.456,90kr I rene udgifter
Gennemsnitlig udgift om mdr ialt: 5.123,80kr
Og så er bilen ikke engang betalt, vi mangler som sagt stadig 70.000kr som skal betales af de kommende 3 år.
Ikke nok med det, bilen er begyndt at ældes, som så mange andre biler nu gør. Til sidste service fik vi at vide at håndtaget ved bagklappen var inficeret med rust, hvilket koster omking 10-15.000kr at få lavet + min mand var kørt ind i en sne bunke som var kommet midt på kørebanen pga fygning fra markerne, hvilket ødelage kofanger og underskærme som vil komme til at koste lige godt 10.000kr at få repereret, men det har vi ikke råd til at få lavet.
Ingen af garantierne dækker mere, da bilen er over 3 år gammel (en måned over) og vi ikke havde råd til 3års servicet hvor sådanne ting som rust i bagklap ville blive dækket af garantien.
Derfor vil jeg lægge dette indlæg i Gode råd debatten, da jeg føler det er et godt råd at give videre til andre mennesker, Lad være med at købe splinter ny bil, medmindre det virkelig er gennemtænkt og set ordentlig på, det kan som regel IKKE Betale sig.
Hvis man køber ny bil, skal man være 100% sikker på at man har råd til ALLE service tjek undervejs, lige på slaget hvor bilen rammer en hvis kilometer tal eller bilens alder, hvis ikke man har råd til det falder garantien og man står med alle udgifterne i den anden ende.
En ny bil er lige så dyr til service som en gammel, og den er lige så dyr at køre i en snedrive som en gammel.
Men jo det er rart at have en bil som kun har været vores, men er det det værd? Man lægger mærker til hver en lille skramme, stenslag, ridse og tegn på slid, og det er ret belastende at se hvor meget man betaler for at holde den kørende.
Næste gang vi køber bil bliver det IKKE en splinter ny bil, selvom det ser godt ud over for venner og familie, men det er ikke prisen værd.
Håber nogen får gavn af mit indlæg.
-Skovrup
Øv hvor er det surt for jer. Lyder også som mange reperationer på en ny bil synes jeg 
Min første bil var en seat ibiza fra '95 jeg fik da jeg var 18 i starten af 2007. Dengang havde den kørt omkring 180tusind km, og jeg gav 8.000 kr for den, da den havde en kæmpe flænge i forruden. På 3 år brugte jeg omkring 5000 kr en enkelt gang på at få en ny benzin pumbe og nogle småting. Så har min far skiftet olie og oliefilter på den et par gange, men ellers har jeg aldrig gjort noget ved den. Er kørt galt i den 2 gange, den ene gang skulle jeg have skiftet forkofanger, som jeg fandt hos ophugger til 1000 kr satte den selv på. Bilen kørte cirka 12 km på literen. Jeg skrottede den cirka 3 år og 3 mdr senere, og havde kørt cirka 120.000 km i den. Og den har fået tæv. Jeg var super glad for den bil den har holdt perfekt, startede altid.
Så stod jeg der uden bil og overvejede at købe en ny. Men ja, jeg tænkte at det var ikke smart, da det er dyrt i forsikring kasko osv. så har endnu en gang købt en gammel bil, en toyota corolla fra 95 der har gået 307.000 km da jeg købte den. Den havde lige fået ny motor (120.000 km), næsten ingen rust og ellers fin vogn. Til 10.000 kr. Den har kørt upåklageligt siden jeg fik den og har ikke brugt en krone på den endu. kører cirka 14 km på literen, og starter hver morgen 
Tror sku aldrig jeg køber en ny bil. hvis jeg skal købe noget nyere bliver det ihvert fald noget der har kørt 2-3 år mindst. Tror ikke det kan betale sig at købe ny bil, som du selv siger. Man skal bare kigge sig godt om på brugtvogns markedet .