At sprække ved fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.406 visninger
19 svar
0 synes godt om
22. januar 2011

Anonym trådstarter

Er det bedst at sprække naturligt eller lade JM klippe hvis hun mener det skal gøres ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2011

oo

at sprække. for det første heler det bedre og for det andet er der ingen garanti for IKKE at sprække blot fordi jordemoder klipper, så kan du ende med at sprække i en helt ny retning

hilsen Trine, der sprækkede hele vejen fra endetarmsåbning til klitoris og ikke mærkede det mindste til det, før det skulle sys

Anmeld

22. januar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Er det bedst at sprække naturligt eller lade JM klippe hvis hun mener det skal gøres ??

Jeg har hørt, det gør temmelig ondt at blive klippet. Når man sprækker mærker man det i mange tilfælde ikke. Jeg gjorde i hvert fald ikke og kender flre, som ikke følte det heller

Anmeld

22. januar 2011

BinaMor

Tjuhl skriver:

at sprække. for det første heler det bedre og for det andet er der ingen garanti for IKKE at sprække blot fordi jordemoder klipper, så kan du ende med at sprække i en helt ny retning

hilsen Trine, der sprækkede hele vejen fra endetarmsåbning til klitoris og ikke mærkede det mindste til det, før det skulle sys

auuuw

Anmeld

22. januar 2011

Mumto3

al forskning viser at det er bedst at sprække selv. Der findes noget statistik over hvor meget de forskellige hospitaler bruger forskellige indgreb, og tilbage i 2004 hvor jeg sad og granskede statistikkerne, der var det Rigshospitalet der lå helt  i top med at klippe, her var det næsten  hver 3. fødende de klippede, mens det på andre hopitaler er under 10% der bliver klippet. Men det kan meget vel have ændret sig siden da (det håber jeg da). men det er den førende overlæge ved hvert hospitalt der sætter standart for sådan nogle ting. Det er derfor der er forskel fra sted til sted.

(der er også stor forskel fra hvornår du skal have født hvis fødslen starte med vandafgang. Nogle steder skal du have født inden for 12 timer, andre siger 24timer og nogle siger 48 timer. Så der er mange ting der ikke er standarter for på landsplan!)

Anmeld

22. januar 2011

oo

BinaMor skriver:

auuuw

ja, det var lidt crazy, men allermest da de tilkaldte den bedste af sy-lægerne og han ligesom syntes at det der bedøvelse var temmelig opreklameret "det er jo bare lige her, jeg skal sy" JA i mit KØD som netop har FØDT ET BARN . men han var dælme god, det var helet i løbet af en uge

Anmeld

22. januar 2011

Anonym trådstarter

Tjuhl skriver:

ja, det var lidt crazy, men allermest da de tilkaldte den bedste af sy-lægerne og han ligesom syntes at det der bedøvelse var temmelig opreklameret "det er jo bare lige her, jeg skal sy" JA i mit KØD som netop har FØDT ET BARN . men han var dælme god, det var helet i løbet af en uge

det var ikke lidt. glemte du at gispe ?
godt du helede så hurtigt

Anmeld

22. januar 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg blev klippet begge gange, da jeg ikke ville sprække selv og det skulle gå lidt stærkt til sidst med, at få mine børn ud. Jeg mærkede INGENTING, da de klippede mig og 2. gang fandt jeg først ud af det, da jeg skulle sys

Jeg fødte 1. gang på Hvidovre og 2. gang på Gentofte

Anmeld

22. januar 2011

Mumto3

MoarHvidovre skriver:

Jeg blev klippet begge gange, da jeg ikke ville sprække selv og det skulle gå lidt stærkt til sidst med, at få mine børn ud. Jeg mærkede INGENTING, da de klippede mig og 2. gang fandt jeg først ud af det, da jeg skulle sys

Jeg fødte 1. gang på Hvidovre og 2. gang på Gentofte

Ja, der er bestemt tilfælde hvor det er rigtig GODT at klippe!!! -og det lyder til at det forholdt sig sådan med dig.

-men at klippe, bare for at klippe, sådan som man gjorde for 20 år siden, det er ikke godt.

Anmeld

22. januar 2011

SussieThyssen

Mumto3 skriver:

al forskning viser at det er bedst at sprække selv. Der findes noget statistik over hvor meget de forskellige hospitaler bruger forskellige indgreb, og tilbage i 2004 hvor jeg sad og granskede statistikkerne, der var det Rigshospitalet der lå helt  i top med at klippe, her var det næsten  hver 3. fødende de klippede, mens det på andre hopitaler er under 10% der bliver klippet. Men det kan meget vel have ændret sig siden da (det håber jeg da). men det er den førende overlæge ved hvert hospitalt der sætter standart for sådan nogle ting. Det er derfor der er forskel fra sted til sted.

(der er også stor forskel fra hvornår du skal have født hvis fødslen starte med vandafgang. Nogle steder skal du have født inden for 12 timer, andre siger 24timer og nogle siger 48 timer. Så der er mange ting der ikke er standarter for på landsplan!)

Det er meget interessant, det du fortæller der..

---------------------------------------------------------------------

Jeg oplevede aldrig selv at blive klippet, selvom at det var normal praksis, da jeg skulle have mine 2 ældste, men jeg sprækkede bare med fynd og klem, fordi det gik så stærkt med at presse dem ud, så de hverken nåede dit eller dat LOL

Men jeg kan da sige, at det gik fint med at blive syet og vokse sammen igen bagefter, og jeg har da heller ikke haft de store problemer senere.
Ondt gjorde det overhovedet ikke, da jeg sprang, heller ikke rigtigt ondt at blive syet, fordi lægen var så lynhurtig til at gøre det, så min krop var naturligt bedøvet endnu, jo..det stak da lidt da han skulle sy min endetarmsmuskel ved den sidste, men det var ikke særligt slemt, når jeg tænker tilbage på det.
Kan huske, at da jeg skulle have de sidste 3 sting, sagde han sødt til mig:
- Hvis du lige kan holde 3 sting ud endnu, så slipper du for lokalbedøvelse"
Og jeg var en stor pige, så jeg bed det i mig, men sagde da godt nok "av" 
Men faktisk føltes det mest som små bistik, og ikke engang nær så slemt som at blive bedøvet ved tandlægen.

Så..tag den bare med ro, din krop er skabt til at løse problemerne, og så har vi nogle dygtige læger, der kan deres "broderi". Iøvrigt er der mange, der slet ikke sprækker.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.