Vi startede i efteråret da min søn var 3 år og nogle mdr. Der var intet initiativ fra hans egen side, men vi prøvede...
I samarbejde med børnehaven blev vi enige om at vi startede med at tage bleen af ham på samme tid hver dag, f.eks. om morgenen eller når vi kom hjem om eftermiddagen, og så ville de gøre deres til at få ham på toilettet selvom han havde ble på. Det gik fint herhjemme - tror bare han holdte sig når han ikke havde bleen på, og i børnehaven tissede han på toilettet. Så efter 14 dage mente en pædagog at vi nu skulle gå "all in" fra mandag morgen, og lade ham møde op uden ble og med masser af skiftetøj. Og det gik sådan at han fint tissede på toilettet, men han nægtede at lave stort derude. Når han ikke kunne holde sig længere løb han på værelset f.eks. og sked i bukserne. Også selvom han sad på toilettet og tissede - så kunne han pludselig bare ville ned, hvorefter han strøg ind på værelset. Temmelig frustrerende!
Så sagde vi at så måtte han få ble på når vi vidste han skulle lave, og når han var færdig så af med den igen. Her testede vi ham så ved at lave et skema hvor han fik et klistermærke hver gang han havde lavet på toilettet, og når der var fem fik han en legetøjskædesav. I løbet af to dage havde han skidt fem gange på toilettet, og gik straks herefter igang med at lave i bukserne igen. Så han beviste lige for os at han godt kunne, men ikke gad...
Vi fortsatte med at sige at det var ok at have ble på hvis man ikke ville gå på toilettet, og lige pludselig efter relativ kort tid, ville han ikke have den på, og siden har der ikke været et eneste lorteuheld. Han tisser i bukserne sjældent (ca en gang om måneden).
Vi prøvede med at lokke med slik, klistermærker og legetøj, og jeg ved faktisk ikke hvad der virkede. Dog er jeg temmelig overbevist om at det at det var i samarbejde med børnehaven hjalp ekstremt meget.
Held og lykke med projektet.
Anmeld