Bivirkninger ved antidepressiv medicin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.285 visninger
16 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. januar 2011

Anonym trådstarter

Er der nogle her der ved, hvor tidligt i et medicin forløb man kan forventes at blive angrebet af diverse bivirkninger....?

For eksempel kvalme og hovedpine.

Jeg er godt klar over at effekten af pillerne har en vis indkøringsperiode, og at bivirkningerne skulle forsvinde igen. Men hvor tidligt i forløbet kan man forvente at diverse bivirkninger melder sig?

Jeg har tilladt anonyme svar

Er selv ano, ikke så meget fordi I ikke må kende mig, men fordi man aldrig ved hvem der læser med, og jeg er ikke helt sprunget ud her hjemme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2011

mor2011

Du kan mærke bivirkningerne med det samme du begynder at tage medicinen. Resultatet af medicinen er først mærkbart efter 4-8 uger. Men der er utallige forskellige antidepressiva så der er ingen facitliste på bivirkningerne.

Anmeld

16. januar 2011

Anonym trådstarter

mor2011 skriver:

Du kan mærke bivirkningerne med det samme du begynder at tage medicinen. Resultatet af medicinen er først mærkbart efter 4-8 uger. Men der er utallige forskellige antidepressiva så der er ingen facitliste på bivirkningerne.

Tak skal du have

Jeg fik en sær kvalme og hovedpine, og groggyness, et par timer efter jeg tog den første pille, og det er ikke gået væk endnu, her på 2. dagen.

Så jeg må vel konstatere at det er pillerne?

Anmeld

29. juni 2011

Inge Nielsen

Det er et ret interessant spørgsmål, du stiller 

Faktisk ved man ikke meget om, hvorfor antidepressiv medicin virker eller - i noge tilfælde - ikke virker. Derfor er det også svært at  svare på, hvornår bivirkningerne fremtræder eller forsvinder. Ifølge artiklen http://www.sundhedslex.dk/antidepressiv-medicin.htm er teorien om, at en ubalance i serotonin-niveauerne i hjernen skulle være årsagen til depression, ikke særlig holdbar: 1) mængden af serotonin i menneskets hjerne kan ikke måles, 2) en mindskning af serotonin i hjernen fører ikke til et nedsat humør eller en forværret depression, 3) desuden går der - som du selv skriver - ofte et par uger før medicinen virker (uden bivirkninger), hvilket er ulogisk, da en øgning af serotonin i form af antidepressiv medicin jo burde virke med det samme i henhold til tesen om, at depression skyldes en for lav mængde af serotonin.

Hvad er dine erfaringer nu med din medicin?

Anmeld

29. juni 2011

Louiiiise

Jeg har været på antidepressiv medicin i halvandet år, endelig kommet ud af dem.

Jeg havde som bivirkninger

- onde drømme, hvis jeg tog pillerne om aften

- Mega meget hovedpine

- Kvalme

- Tog 5-10 kg på

- svedeture

- Hvis jeg glemte dem en dag, blev jeg sindsyg dårlig.

Det var hvis disse bivirkninger, jeg havde dem da jeg tog dem i halvandet år. Jeg er sååå overlykkelig for at komme ud af dem.

Har prøvet nedtrapning to gange, men de er super svære at komme ud af. Men havde bestemt mig for at jeg skulle ud af dem, inden jeg skulle være gravid. Så måtte tage kampen op

Jeg ville ønske at jeg havde startet med en masse psykolog hjælp og gruppe terapi, inden jeg overhovedet begyndte på medicin. Hvis jeg falder ned i et hold nogensinde igen, vil jeg ALDRIG på antidepressiv medicin igen. Det har jeg lovet mig selv, tror ikke på at en pille kan redde mit liv.

Lov mig at være ærlig omkring det at tage medicin, du behøver ikke være flov. Hvis du har spørgsmål eller vil snakke, så endelig skriv en mail.

Jeg synes bare det er såå nemt for læge bare at give en pille, istedet for at få snakket om tingene, det er squ det der hjælper.

Anmeld

16. januar 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Louiiiise skriver:

Jeg har været på antidepressiv medicin i halvandet år, endelig kommet ud af dem.

Jeg havde som bivirkninger

- onde drømme, hvis jeg tog pillerne om aften

- Mega meget hovedpine

- Kvalme

- Tog 5-10 kg på

- svedeture

- Hvis jeg glemte dem en dag, blev jeg sindsyg dårlig.

Det var hvis disse bivirkninger, jeg havde dem da jeg tog dem i halvandet år. Jeg er sååå overlykkelig for at komme ud af dem.

Har prøvet nedtrapning to gange, men de er super svære at komme ud af. Men havde bestemt mig for at jeg skulle ud af dem, inden jeg skulle være gravid. Så måtte tage kampen op

Jeg ville ønske at jeg havde startet med en masse psykolog hjælp og gruppe terapi, inden jeg overhovedet begyndte på medicin. Hvis jeg falder ned i et hold nogensinde igen, vil jeg ALDRIG på antidepressiv medicin igen. Det har jeg lovet mig selv, tror ikke på at en pille kan redde mit liv.

Lov mig at være ærlig omkring det at tage medicin, du behøver ikke være flov. Hvis du har spørgsmål eller vil snakke, så endelig skriv en mail.

Jeg synes bare det er såå nemt for læge bare at give en pille, istedet for at få snakket om tingene, det er squ det der hjælper.

Må jeg spørge, hvorfor du tog på?

Jeg er startet på medicin og hunde angst for at tage på, da jeg lige har smidt 30 kilo...

Anmeld

16. januar 2012

Fenja09

Du kan opleve bivirkninger kort tid efter indtagelse af første pille. De skulle gerne forsvinde efter ca 4 uger.

Jeg havde ekstrem hovedpine, kvalme, tørhed i halsen, svimmelhed ect.

Udover at jeg havde voldsom hovedpine i hele mit forløb da jeg tog antidepressiva, så tog jeg også 15-20 kg på. Efter jeg stoppede med dem tabte jeg 10 kg på relativ kort tid.

/Fenja

Anmeld

16. januar 2012

Anonym

Jeg var på medicin i kort tid.. Det havde faktisk ikke rigtig nået at virke..
Men det første medicin jeg fik havde fik jeg det RIGTIG dårligt af. jeg kastede op, rystede (især om natten) og fik synsforstyrrelser.. Det var efter kun 2 dage.. PUHA det var ubehageligt..
KOm så på noget andet medicin.. Men det var ALT for dyrt for mig på det tidspunkt.. Så jeg opgav det efter kort tid.. men der havde jeg ikke rigtig nogle bivirkninger.. Under mit 6 mdr sygdomsforløb tog jeg 6 kg på Nok mest fordi jeg før havde et fysisk hårdt arbejde. Så da jeg begyndte at gå hjemme og trøstespise, gik det lidt galt.. De kg slås jeg stadig med. Og da jeg efter sygdom blev gravid, har jeg nu 15 kg for meget i forhold til for 1½ år siden..

Anmeld

16. januar 2012

Anonym

Jeg fik engang cipralex mod angst - da jeg havde taget første pille fik jeg et mege angst anfald... Men efterfølgende mærkede jeg ikke så meget til bivirkningerne... Jeg tog måske 2-3 kg på og var lidt mere træt end normalt.

Men jeg vil meget gerne undgå nogensinde at skulle på de piller igen, de er meget svære at komme af med, det tog mig laaaang tid at komme ud af dem!

Anmeld

16. januar 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Okay.. Jeg har taget pillerne i 1½ uge og har meget gavn af dem.. inden kunne jeg slet ikke trække vejret, da jeg havde så mange angst symptomer dagligt..

Jeg har indtil nu ikke taget noget på, men tabt mig... håber det fortsætter, da jeg meget gerne vil smide 10 kilo endnu.. Men det gør mig, da lidt angst at så mange har taget mange kilo på... Jeg må vist holde meget øje med, hvad jeg spiser....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.