navn, mellemnavne og efternavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2011

Rockertand

Gittemor09 skriver:

mener du at det ville skade et barn at have mange navne eller? jeg er da ikke skadet af at have mange navne... jeg føler mig bare speciel på en godt måde..

Dejligt, at du føler dig speciel - det er du jo også

Selvfølgelig kan det ikke skade et barn at have bunker af navne, det er bare ikke særligt praktisk i mange henseender, jeg arbejder et sted, hvor vi har maaange personer igennem, og der er ofte forvirring om, hvad personen egentlig vil kaldes (der er ingen, der gider at bruge alle navnene), og vores systemer kan ofte slet ikke klare alle navnene i længde, så det skærer selv i dem, og så er der tit, at de navne, som personen har valgt at bruge, slet ikke fremgår nogen steder, det skaber godt nok en del forvirring.

Jeg kan også forestille mig, at det vil give anledning til meningsudvekslinger, når Caroline Matilde Ungefehr de Gunsinger Lærketræ Madsen Larsen og Birger Sølverhøj Hattenpasser Cirkelmås Husted Kristoffersen skal giftes....... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

Moar2011

Lou87 skriver:

det må man godt
kan i slet ikk undvære nogle af navnene ?
ikk fordi jeg skal blande mig, men det er mange navne hihi.

Min har fornavn, mellemnavn og efternavn.. på normalvis.

Hendes mellemnavn er farens mellemnavn og hendes efternavn er mit mellemnavn.

vi sortede godt fra pga vi ikke sys det sku være for langt og begge vores efternavne, nielsen og pedersen, de er jo bare massebetegnelser - så dem tog vi fra

altså vi har plan om han skal hedde storm Kristian (Kristian efter kæresten afdøde far, som han os havde som nr 2 navn eller hvad man skal sige.

så ville jeg gerne at han også får et af mig. og det er så mit mellem navn, men kæresten ville også gerne føre hans videre, da det har en betydning for hans familie. og så ville vi gerne slutte af med et SEN efternavn.

Anmeld

12. januar 2011

Gittemor09

Rockertand skriver:

Dejligt, at du føler dig speciel - det er du jo også

Selvfølgelig kan det ikke skade et barn at have bunker af navne, det er bare ikke særligt praktisk i mange henseender, jeg arbejder et sted, hvor vi har maaange personer igennem, og der er ofte forvirring om, hvad personen egentlig vil kaldes (der er ingen, der gider at bruge alle navnene), og vores systemer kan ofte slet ikke klare alle navnene i længde, så det skærer selv i dem, og så er der tit, at de navne, som personen har valgt at bruge, slet ikke fremgår nogen steder, det skaber godt nok en del forvirring.

Jeg kan også forestille mig, at det vil give anledning til meningsudvekslinger, når Caroline Matilde Ungefehr de Gunsinger Lærketræ Madsen Larsen og Birger Sølverhøj Hattenpasser Cirkelmås Husted Kristoffersen skal giftes....... 

selvfølgelig er det kompliceret i nogle forbindelser.. såmænd også for mig selv, for jeg vil jo gerne kaldes alle navne, når det er fra offentlige steder... hvis du forstår..

og lige en kommentar til det sidste... totalt fede navne, og jeg måtte altså lige le højt for mig selv

men med min datter bruger både jeg og faren faktisk kun hendes det sidste efternavn.. mellemnavnene bliver egentlig ikke brugt så tit.. andet end hvis det igen er noget vi skriver under på eller omkring noget offentligt...

Anmeld

12. januar 2011

Lou87

Babyklar skriver:

altså vi har plan om han skal hedde storm Kristian (Kristian efter kæresten afdøde far, som han os havde som nr 2 navn eller hvad man skal sige.

så ville jeg gerne at han også får et af mig. og det er så mit mellem navn, men kæresten ville også gerne føre hans videre, da det har en betydning for hans familie. og så ville vi gerne slutte af med et SEN efternavn.

Elsker da tanken om de smukke ting i gerne vil føre videre..
Jeg ville dog nok prøve og afkorte lidt - man kan jo sagtens slutte sit navn på noget der ikke hedder SEN Jeg skal ha mit mellemnavn, Rosenbeck til efternavn når vi en dag bliver gift. De der SEN navne er som jeg skrev før bare massebetegnelser sys jeg.. Og når nu i så gerne vil ha resten ska være specielt så hvorfor ikk slette SEN navnet.. Men ja - det jo self også helt jeres beslutning

Blot forslag - kan selv huske hvordan det ku være svært og beslutte sig med de navne der var.. og jeg havde også min afdøde mormor i hovedet osv... men sådan ku man jo blive ved hvis man sku give noget fra hist og her for at "hylde" de døde eller hva man siger.
Men det er en smuk tanke, det er det da.. og der er jo sikkert også en specielt grund til i vil minde netop ham.

Ihh hvor jeg plaprer - hihi  svaret sku jo bare kort og godt ha været at JA det må i gerne

Anmeld

12. januar 2011

Moar2011

Lou87 skriver:

Elsker da tanken om de smukke ting i gerne vil føre videre..
Jeg ville dog nok prøve og afkorte lidt - man kan jo sagtens slutte sit navn på noget der ikke hedder SEN Jeg skal ha mit mellemnavn, Rosenbeck til efternavn når vi en dag bliver gift. De der SEN navne er som jeg skrev før bare massebetegnelser sys jeg.. Og når nu i så gerne vil ha resten ska være specielt så hvorfor ikk slette SEN navnet.. Men ja - det jo self også helt jeres beslutning

Blot forslag - kan selv huske hvordan det ku være svært og beslutte sig med de navne der var.. og jeg havde også min afdøde mormor i hovedet osv... men sådan ku man jo blive ved hvis man sku give noget fra hist og her for at "hylde" de døde eller hva man siger.
Men det er en smuk tanke, det er det da.. og der er jo sikkert også en specielt grund til i vil minde netop ham.

Ihh hvor jeg plaprer - hihi  svaret sku jo bare kort og godt ha været at JA det må i gerne

heh kan sagtens følge dig, og ville også lige snakke med kæresten om det sen.

Kristian fordi hans far døde for 1½år siden af kræft. Mellemnavnet fra kæresten, er han den eneste der kan føre videre i den familie.

men igen ja man skal tænke over det med alle de navne. gir jeg jer helt ret i.

Anmeld

12. januar 2011

Lou87

Babyklar skriver:

heh kan sagtens følge dig, og ville også lige snakke med kæresten om det sen.

Kristian fordi hans far døde for 1½år siden af kræft. Mellemnavnet fra kæresten, er han den eneste der kan føre videre i den familie.

men igen ja man skal tænke over det med alle de navne. gir jeg jer helt ret i.

Oki - det er også smukt nok og føre videre når han er død af sådan en dum sygdom...
Men så sku jeg godt nok give mine børn mange navne - mange i min familie er død pga sådan noget tis.. øv!

Og ja - min kærestes mellemnavn er også meget specielt fra hans mors side, så det ville vi jo gerne føre videre..
Og mit mellemnavn Rosenbeck er heller ikk så udbredt og er fra min farmors side.. Såå ja.. på den måde valgte vi

Vores efternavne pedersen og nielsen, blir som sagt bare slettet den dag vi blir gift.. Vil hellere hedde noget lidt specielt.. og så skære godt og grundigt fra i alle de navne.. eller sku hun jo ha heddet
LIVA (kærestens mellemnavn) Rosenbeck Nielsen Pedersen hihi.
Og måske også min mormors pigenavn... ej nej nej altså skørt.

Men ja er sikker på i nok ska finde frem til netop li det navn i sys om  held og lykke
Og glæder mig da til og høre resultatet

Anmeld

12. januar 2011

Sommerfuglelarven

Min mor har 7 navne i alt, så 5 kan man sagtens have - men det ville aldrig kunne stå på pas, kørekort, sundhedskort osv., desto mindre det er MEGET korte navne.

Min mors er altid forkortet ned til 3.

Anmeld

15. januar 2011

Pigent

Babyklar skriver:

Er der nogen lov om hvor mange mellem navne man må have? .

vi har nemlig 1 fornavn 3mellem navne og 1 efternavn . Må man det?

og det er bestemt ikke fordi vi tror det er et kongebarn at der er så mange. vi har begge bare ønsker om at få mellemnavne med. hvis i forstår.

Jeg har 4 navne i alt. 1 fornavn,2 mellemnavne og 1 efternavn eller så er det 1 fornavn,1mellemnavn og 2 efternavne har jeg altså ikke lige styr på.

Mine børn vil få 4 - 5 navne hvis jeg skulle bestemme.

Anmeld

15. januar 2011

AnneBJ

SussieThyssen skriver:

Lovgivningen siger også, at et barn SKAL navngives inden dets fyldte 6 eller 8 måned (kan ikke lige huske hvad det er for tiden..det rykker lidt frem og tilbage)
Og hvis forældrene ikke får taget sig sammen inden da, vil barnet blive tilkendt navnet Margrethe (efter vores dronning) eller Frederik (efter vores kronprins) samt moderens efternavn.

Kærligst
Sussie

Inden 6 mdr.

I øvrigt mener jeg det er en skrøne det med Frederik og Margrethe, men har ikke fundet belæg for min påstand endnu, jeg leder videre, og indtil videre kan jeg da konstatere at det koster en bøde at være for sent ude

Anmeld

15. januar 2011

AnneBJ

AnneBJ skriver:

Inden 6 mdr.

I øvrigt mener jeg det er en skrøne det med Frederik og Margrethe, men har ikke fundet belæg for min påstand endnu, jeg leder videre, og indtil videre kan jeg da konstatere at det koster en bøde at være for sent ude

Det lader til at man "førhen" gjorde det med Frederik og Margrethe, men at det nu er erstattet af en bøde...

Manglende navngivning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.