Jeg var og tale med advokaternes retshjælp i går. Juristen var vidst lidt forvirret idet hun startede med, at fortælle mig at man automatisk får tildelt fælles forældremyndighed idet faderen anerkender faderskabet??!!! Ja det måtte jeg så fortælle hende, ikke var helt rigtig idet jeg har læst, at hvis man har boet sammen og/eller har været gift indenfor de sidste 10 mdr eller evt har undreskrevet en omsorgs og ansvarserklæring - ja så får man automatisk fælles forældremyndighed. Men idet vi hverken nogensinde har boet sammen/har været gift eller underskrevet sådan en omsorgs og ansvarserklæring, så falder myndigheden til mig som mor.
Hun mente dog, at jeg stod rimelig stærkt hvis han ville forsøge, at søge fælles forældremyndighed idet han er/har været misbruger af narkotiske stoffer. Endvidere kunne hun ej heller fortælle hvordan de vurderer hvordan en samværsaftale fastsættes idet reglerne er så nye, men rådede mig til, at kontakte statsforvaltningen og høre dem hvordan de generelt gør i sådanne sager. For, som jeg sagde til hende - "Hvad nu hvis manden ikke er velkommen i mit hjem" ?
Jeg har ikke fået kontaktet statsforvaltningen endnu, men vil forsøge at få kontakt til dem indenfor de nærmeste dage.
Jeg er da glad for, at høre at han ikke bare lige sådan kan få del i en fælles forældremyndighed - men hvem ved, det kan være det kun er tomme trudsler fra hans side, for han kender vel selv sin fortid og dermed hans chancer. Men mht samvær *pyha* - det har jeg det slet ikke godt med!! Og det er ikke pga mig selv kun, men også pga mit barn... jeg mener virkelig ikke at manden på nogen måde er en god rollemodel for mit barn på nogen måde, både pga hans uansvarlighed, utilregnelighed og uforudsigelighed.
Men tja, jeg kan jo ikke gøre mere før barnet er født og han selv sætter gang i tingene - indtil da må jeg forsøge, at tage det med ro :)
Anmeld