fru-nielsen skriver:
Hej Jeg pleajer også at lave forskellige lagkager når vi har fødselsdage. Men lige de to du nævner har jeg ikke prøvet. Kunne jeg ikke få opskrifterne?
Jeg laver som regel tre lagkager, den ene er altid en kage med knuste rutebiler og flødeskum. Det har børnene valgt og elsker den hver gang. De andre lagkager er så nogle de voksne kan lide. Jeg plejer bare at google lagkage så så vælge derfra.
Jo, det kan du da 
Lime mousse:
Denne lime mousse er så frisk og lækker, brug den eventuelt i en lagkage med mørke bunde og skildpaddecreme i det ene lag.
4 dl. piskefløde
2 dl. creme fraiche
2 dl. youghurt naturel
1 1/2 dl. sukker
2 tsk. revet lime skal
1 dl. limesaft ( 4 frugter )
4 blade husblas
Pisk fløden let.
How too:
Pisk creme fraiche, youghurt nat. og sukker på lav hastighed med elpisker til al sukker er opløst.
Læg de 4 blade husblas i blød i koldt vand i 5 min.
Tag dem op og knug dem let for vand.
Smeltes med lime saft/skal, i en kasserolle.
Rør det hurtigt ned i blandingen
Vend derefter den pisket fløde i.
Mousse er længe om at stivne, så den laver jeg gerne aften før jeg skal bruge den, så har den natten til at sætte sig i.
Tobleronecreme:
300-400 g Toblerone
½ l fløde
Fremgangsmåde
Smelt chokoladen over vandbad. Hvis man holder godt øje med den, og smelter det over svag varme, kan man godt undlade at smelte det over vandbad. Men vær forsigtig, da det ellers nemt kan brænde på.
Pisk fløden stiv imens chokoladen smelter.
Når chokoladen er smeltet vendes den i flødeskummen.
Stil på køl til næste dag. (man kan godt bruge den samme dag, men så er den ret flydende, så vær ihvertfald opmærksom på at den ikke er flydende.
Kan også laves med andre chokolader. Fx skildpadder, orangechokolade osv.
Hindbærmousse:
150 g hindbær
1 spsk sukker
2 blade husblas
1/4 piskefløde
Husblas kommes i rigeligt vand. Hindbær moses med sukker. Fløden piskes meget stiv. Husblas smeltes ca 10 sekunder i mikroovnen og piskes i hindbærrene. Flødeskummet vendes i og det blandes godt rundt. Kommes i kagen og moussen er stiv efter et døgn eller to.
- Jeg koger hindbærrene sammen med sukkeret i stedet for, så er jeg sikker på der ikke er nogen der får dårlig mave

Denne mængde passer til en alm. stor lagkage.
Man kan komme anden slags bær i.
Chokolademousse med kaffe:
200 g mørk chokolade (ca. 50% kakao)
1 dl kold, stærk kaffe 2 pasteuriserede æggeblommer
½ liter piskefløde Del chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Tag skålen op, og pisk kaffe og æggeblommer i chokoladen. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i chokolademassen, når denne er kold.