Forslag til mousse i kager :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.518 visninger
13 svar
4 synes godt om
6. januar 2011

SD21

Hej alle

Jeg skal lave 3 alm. str. lagkager til et sølvbryllup, men jeg er lidt på herrens mark mht. hvad jeg skal komme i dem. Jeg har overvejet limemousse+tobleronecreme og så måske nr. 2 kage med choko/cappuccino mousse og hindbærmousse.

Har i nogle andre gode forslag? Jeg har overvejet at lave forskelligt fyld i dem alle, så der er noget for enhver smag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2011

Pige2009

SD21 skriver:

Hej alle

Jeg skal lave 3 alm. str. lagkager til et sølvbryllup, men jeg er lidt på herrens mark mht. hvad jeg skal komme i dem. Jeg har overvejet limemousse+tobleronecreme og så måske nr. 2 kage med choko/cappuccino mousse og hindbærmousse.

Har i nogle andre gode forslag? Jeg har overvejet at lave forskelligt fyld i dem alle, så der er noget for enhver smag.

Det lyder da rasende lækkert

Anmeld

6. januar 2011

Fru Hansen

SD21 skriver:

Hej alle

Hej Jeg pleajer også at lave forskellige lagkager når vi har fødselsdage. Men lige de to du nævner har jeg ikke prøvet. Kunne jeg ikke få opskrifterne?
Jeg laver som regel tre lagkager, den ene er altid en kage med knuste rutebiler og flødeskum. Det har børnene valgt og elsker den hver gang. De andre lagkager er så nogle de voksne kan lide. Jeg plejer bare at google lagkage så så vælge derfra.

Anmeld

6. januar 2011

SD21

fru-nielsen skriver:

Hej Jeg pleajer også at lave forskellige lagkager når vi har fødselsdage. Men lige de to du nævner har jeg ikke prøvet. Kunne jeg ikke få opskrifterne?
Jeg laver som regel tre lagkager, den ene er altid en kage med knuste rutebiler og flødeskum. Det har børnene valgt og elsker den hver gang. De andre lagkager er så nogle de voksne kan lide. Jeg plejer bare at google lagkage så så vælge derfra.

Jo, det kan du da

Lime mousse:

Denne lime mousse er så frisk og lækker, brug den eventuelt i en lagkage med mørke bunde og skildpaddecreme  i det ene lag.

4 dl. piskefløde
2 dl. creme fraiche
2 dl. youghurt naturel
1 1/2 dl. sukker
2 tsk. revet lime skal
1 dl. limesaft ( 4 frugter )
4 blade husblas

Pisk fløden let.

How too:

Pisk creme fraiche, youghurt nat. og sukker på lav hastighed med elpisker til al sukker er opløst.

Læg de 4 blade husblas i blød i koldt vand i 5 min.

Tag dem op og knug dem let for vand.

Smeltes med lime saft/skal, i en kasserolle.

Rør det hurtigt ned i blandingen

Vend derefter den pisket fløde i.

Mousse er længe om at stivne, så den laver jeg gerne aften før jeg skal bruge den, så har den natten til at sætte sig i.

Tobleronecreme:

300-400 g Toblerone

½ l fløde

Fremgangsmåde

Smelt chokoladen over vandbad. Hvis man holder godt øje med den, og smelter det over svag varme, kan man godt undlade at smelte det over vandbad. Men vær forsigtig, da det ellers nemt kan brænde på.

Pisk fløden stiv imens chokoladen smelter.

Når chokoladen er smeltet vendes den i flødeskummen.

Stil på køl til næste dag. (man kan godt bruge den samme dag, men så er den ret flydende, så vær ihvertfald opmærksom på at den ikke er flydende.

Kan også laves med andre chokolader. Fx skildpadder, orangechokolade osv.

Hindbærmousse:

150 g hindbær

1 spsk sukker
2 blade husblas
1/4 piskefløde

Husblas kommes i rigeligt vand. Hindbær moses med sukker. Fløden piskes meget stiv. Husblas smeltes ca 10 sekunder i mikroovnen og piskes i hindbærrene. Flødeskummet vendes i og det blandes godt rundt. Kommes i kagen og moussen er stiv efter et døgn eller to.
- Jeg koger hindbærrene sammen med sukkeret i stedet for, så er jeg sikker på der ikke er nogen der får dårlig mave

Denne mængde passer til en alm. stor lagkage.

Man kan komme anden slags bær i.

Chokolademousse med kaffe:
  • 200 g mørk chokolade (ca. 50% kakao)
  • 1 dl kold, stærk kaffe
  • 2 pasteuriserede æggeblommer
  • ½ liter piskefløde
  • Del chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Tag skålen op, og pisk kaffe og æggeblommer i chokoladen. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i chokolademassen, når denne er kold.

Anmeld

6. januar 2011

SD21

Baagøe skriver:

Det lyder da rasende lækkert

Det er det skam også !

Anmeld

6. januar 2011

Pige2009

SD21 skriver:

Det er det skam også !

Mums

Anmeld

6. januar 2011

Fru Hansen

SD21 skriver:

Jo, det kan du da

Lime mousse:

Denne lime mousse er så frisk og lækker, brug den eventuelt i en lagkage med mørke bunde og skildpaddecreme  i det ene lag.

4 dl. piskefløde
    2 dl. creme fraiche
    2 dl. youghurt naturel
    1 1/2 dl. sukker
    2 tsk. revet lime skal
    4 blade husblas

Pisk fløden let.

How too:

Pisk creme fraiche, youghurt nat. og sukker på lav hastighed med elpisker til al sukker er opløst.

Mousse er længe om at stivne, så den laver jeg gerne aften før jeg skal bruge den, så har den natten til at sætte sig i.

Tobleronecreme:

300-400 g Toblerone

½ l fløde

Fremgangsmåde

Smelt chokoladen over vandbad. Hvis man holder godt øje med den, og smelter det over svag varme, kan man godt undlade at smelte det over vandbad. Men vær forsigtig, da det ellers nemt kan brænde på.

Stil på køl til næste dag. (man kan godt bruge den samme dag, men så er den ret flydende, så vær ihvertfald opmærksom på at den ikke er flydende.

Hindbærmousse:

150 g hindbær

1 spsk sukker
    2 blade husblas
    1/4 piskefløde

Husblas kommes i rigeligt vand. Hindbær moses med sukker. Fløden piskes meget stiv. Husblas smeltes ca 10 sekunder i mikroovnen og piskes i hindbærrene. Flødeskummet vendes i og det blandes godt rundt. Kommes i kagen og moussen er stiv efter et døgn eller to.
    - Jeg koger hindbærrene sammen med sukkeret i stedet for, så er jeg sikker på der ikke er nogen der får dårlig mave

• 1 dl kold, stærk kaffe
  • ½ liter piskefløde
  • Del chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Tag skålen op, og pisk kaffe og æggeblommer i chokoladen. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i chokolademassen, når denne er kold.

Tak fo rhjælpen . Det vil jeg glæde mig til at smage

Anmeld

8. december 2013

Lærke90

SD21 skriver:

Jo, det kan du da

Lime mousse:

4 dl. piskefløde
    2 dl. creme fraiche
    2 dl. youghurt naturel
    1 1/2 dl. sukker
    2 tsk. revet lime skal
    4 blade husblas

Pisk fløden let.

How too:

Tobleronecreme:

300-400 g Toblerone

½ l fløde

Fremgangsmåde

Hindbærmousse:

150 g hindbær

1 spsk sukker
    2 blade husblas
    1/4 piskefløde

• 1 dl kold, stærk kaffe
    • ½ liter piskefløde

Del chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Tag skålen op, og pisk kaffe og æggeblommer i chokoladen. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i chokolademassen, når denne er kold.

Den Limemousse lyder super lækker, den kunne jeg helt sikkert godt bruge.

Men at den smeltede husblas med limesaft og skal, skal hældes hurtigt ned i blandingen - betyder det at den ikke skal afkøles? 

Anmeld

9. december 2013

SD21

Lærke90 skriver:

Den Limemousse lyder super lækker, den kunne jeg helt sikkert godt bruge.

Men at den smeltede husblas med limesaft og skal, skal hældes hurtigt ned i blandingen - betyder det at den ikke skal afkøles? 

Ja, du må endelig ikke afkøle den, da den så vil danne "vingummier", men lad den endelig køle lidt af, inden du blander den med den piskede fløde, så du ikke smelter flødeskummen :-)

Anmeld

9. december 2013

Lærke90

SD21 skriver:

Ja, du må endelig ikke afkøle den, da den så vil danne "vingummier", men lad den endelig køle lidt af, inden du blander den med den piskede fløde, så du ikke smelter flødeskummen :-)

Okay tak 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.