Amning - Hjælp til nybegynder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.720 visninger
22 svar
0 synes godt om
4. januar 2011

Sakris

Idag er min datter 9 dage gammel. Hun spiser rigtig godt, og er en rigtig lille sugemalle! Hun har sindsygt stærke kæber og jeg har - selvfølgelig, fordi det stadig er nyt - hamrende ondt døgnet rundt! Jeg har lige tre spørgsmål angående amning:

1)

Pga. hendes "grundighed" i udsugning af mælk, foreslog de på patienthotellet at jeg skulle bruge suttebrikker, indtil det blev bedre. Det har hjulpet en del. Igår havde vi besøg af SP og hun mente jeg hurtigst muligt skal vende mig af med dem igen, fordi de ikke er naturlige. Jeg har en gang igår og en gang idag prøvet at fjerne brikken. Men det er simpelthen så smertefuldt at jeg sidder på nåle og stortuder!

Er der andre der har brugt suttebrikker under alle amninger, og var det senere muligt at vende sig af med dem, hvis jeg nu beslutter mig for at bruge dem nogle uger endnu?

2)

Under min sidste amning var mælken lyserød, fordi hun simpelthen fik suget? blod med ud. Jeg har ikke lyst til at lægge hende til det bryst, men har istedet overvejet at malke ud næste gang, og give det på flaske, bare for at give brystet ro et par timer. Hun var nemlig bestemt ikke begejstret for blod-mælken og koplede sig fra med det samme!

3)

Om natten vælter det simpelthen ud med mælk. Et ammeindlæg er total vådt efter ingen tid, så derfor ligger jeg en stofble ind under bh'en. Men også den er helt gennemblødt ved den efterfølgende amning. Det er somom fugten bare får det til at blive endnu mere ømt. Hvad gjorde i andre i starten indtil mælken havde reguleret sig ordentligt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2011

Siber

Sakris skriver:

Idag er min datter 9 dage gammel. Hun spiser rigtig godt, og er en rigtig lille sugemalle! Hun har sindsygt stærke kæber og jeg har - selvfølgelig, fordi det stadig er nyt - hamrende ondt døgnet rundt! Jeg har lige tre spørgsmål angående amning:

1)

Pga. hendes "grundighed" i udsugning af mælk, foreslog de på patienthotellet at jeg skulle bruge suttebrikker, indtil det blev bedre. Det har hjulpet en del. Igår havde vi besøg af SP og hun mente jeg hurtigst muligt skal vende mig af med dem igen, fordi de ikke er naturlige. Jeg har en gang igår og en gang idag prøvet at fjerne brikken. Men det er simpelthen så smertefuldt at jeg sidder på nåle og stortuder!

Er der andre der har brugt suttebrikker under alle amninger, og var det senere muligt at vende sig af med dem, hvis jeg nu beslutter mig for at bruge dem nogle uger endnu?

2)

Under min sidste amning var mælken lyserød, fordi hun simpelthen fik suget? blod med ud. Jeg har ikke lyst til at lægge hende til det bryst, men har istedet overvejet at malke ud næste gang, og give det på flaske, bare for at give brystet ro et par timer. Hun var nemlig bestemt ikke begejstret for blod-mælken og koplede sig fra med det samme!

3)

Om natten vælter det simpelthen ud med mælk. Et ammeindlæg er total vådt efter ingen tid, så derfor ligger jeg en stofble ind under bh'en. Men også den er helt gennemblødt ved den efterfølgende amning. Det er somom fugten bare får det til at blive endnu mere ømt. Hvad gjorde i andre i starten indtil mælken havde reguleret sig ordentligt?

Hej,

Først tillykke med din lille datter!

Jeg brugte ammebrikker, til de første to, og jeg bruge det igen her til nr. 3. Jeg fik også afvide at jeg skulle smide de suttebrikker, men med nr. 1 fik jeg dem aldrig smidt, ammede hende til hun var 9 mdr. Nr 2 fik jeg smidt dem, jeg husker ikke efter hvor lang tid. Med nr 3 bruger jeg dem stadigvæk og hun er nu 2½ mdr, og jeg ved ikke om jeg får dem smidt, vi får se!

Jeg synes det gør lige så ondt, hvis ikke mere ondt at malke ud!

Det er vigtigt at du holder brysterne tørre, jeg har også meget mælk, så det strømmer ud, jeg bruger de ammeindlæg fra pigeone, de er de eneste har virket for mig, og jeg har prøvet adskillige mærker!

Pøj pøj med det hele, og spørg endelig igen hvis der er mere jeg skal uddybe!

Knus Siber, med Alma 180505, Johanna 090707 og Astrid 221010

Anmeld

4. januar 2011

Sakris

Siber skriver:

Hej,

Først tillykke med din lille datter!

Jeg brugte ammebrikker, til de første to, og jeg bruge det igen her til nr. 3. Jeg fik også afvide at jeg skulle smide de suttebrikker, men med nr. 1 fik jeg dem aldrig smidt, ammede hende til hun var 9 mdr. Nr 2 fik jeg smidt dem, jeg husker ikke efter hvor lang tid. Med nr 3 bruger jeg dem stadigvæk og hun er nu 2½ mdr, og jeg ved ikke om jeg får dem smidt, vi får se!

Jeg synes det gør lige så ondt, hvis ikke mere ondt at malke ud!

Det er vigtigt at du holder brysterne tørre, jeg har også meget mælk, så det strømmer ud, jeg bruger de ammeindlæg fra pigeone, de er de eneste har virket for mig, og jeg har prøvet adskillige mærker!

Pøj pøj med det hele, og spørg endelig igen hvis der er mere jeg skal uddybe!

Knus Siber, med Alma 180505, Johanna 090707 og Astrid 221010

Mange tak! Og tusind tak for svar... Vil helt sikkert prøve de ammeindlæg så. Havde da slet ikke tænkt over at det bare bliver værre af at de er fugtige konstant. Men det giver ret god mening.

Tror bare jeg tager det helt stille og roligt med suttebrikkerne så. Selvom det måske er "kunstigt", er det trods alt stadig amning! Og ikke mindst det der fungere bedst lige nu. Kan selvfølgelig godt se det ville være nemmere ikke at være afhængig af dem. Men jeg må se tiden an om jeg bliver klar til at smide dem.

Prøvede også lige at malke ud, og ja det gjorde også nas, så endte med at vende hende om, så hun fik aktiveret mælkekirtlerne på den anden side af brystet, og det hjalp faktisk lige ved denne amning.

Anmeld

5. januar 2011

Noneother

1)

2)

3)

1. Jeg tror det skal gøre ondt før det bli´r godt. Har ingen erfaring med ammebrikker, men jeg kan huske at det gjorde noget så nas de første ca. 10dage. Jeg bed det i mig, og så gik det væk.
uden brug af noget som helst.
(EDIT. Jeg tog 2stk. ipren morgen og aften for at dæmpe smerten)

2. Det lyder som en meget god ide med lidt ro. Bare du sørger for at malke ud, for at holde flow i produktionen. Har engang prøvet noget lignende, det var bare en liiidt for grundig brystpumpe

3. JA! Det første stykke tid, tror man simpelthen aldrig at man igen skal opleve at ha´en tør bluse på i mere end 10 minutter. -Hold fast et svineri! Jeg havde mælk OVERALT den første måned. Det går OSSE over, når mælken har "justeret sig"
Nu har jeg næsten ikke brug for ammeindlæg mere, på trods af at jeg stadig ammer en hel del.

Al begyndelse er svær, men hold ved. Jeg LOVER dig at det betaler sig i sidste ende.

Anmeld

5. januar 2011

Siber

Sakris skriver:

Mange tak! Og tusind tak for svar... Vil helt sikkert prøve de ammeindlæg så. Havde da slet ikke tænkt over at det bare bliver værre af at de er fugtige konstant. Men det giver ret god mening.

Tror bare jeg tager det helt stille og roligt med suttebrikkerne så. Selvom det måske er "kunstigt", er det trods alt stadig amning! Og ikke mindst det der fungere bedst lige nu. Kan selvfølgelig godt se det ville være nemmere ikke at være afhængig af dem. Men jeg må se tiden an om jeg bliver klar til at smide dem.

Prøvede også lige at malke ud, og ja det gjorde også nas, så endte med at vende hende om, så hun fik aktiveret mælkekirtlerne på den anden side af brystet, og det hjalp faktisk lige ved denne amning.

Det er en god ide at bare tage det roligt!

Jeg husker med vores første barn, jeg var så ked af det fordi ammningen ikke fungerede (jeg havde så meget mælk at hun ikke kunne få ordentlig fat) men når jeg brugte ammebrikker fungerede det. Så kom SP og himlede op om at dem skulle jeg ikke bruge og bla bla. jeg var så ked af det og frustreret, at jeg ringede til ammelinien. De beroligede mig, og jeg fortsatte med at bruge dem, og jeg tænkte som dig, det er da bedre at bruge dem og kunne amme, end at slet ikke kunne få det til at fungere, så ville man have en ked mor og et ked barn!

Men ja amning gør herre nas i starten! Både fysisk men også psykisk når det ikke fungere!

Knus Siber

Knus

Anmeld

5. januar 2011

linemus

Sakris skriver:

1)

2)

3)

1. Jeg brugte også suttebrikker i starten ved mit første barn, fordi der kom så meget hul på brystvorten. Jeg mener, jeg brugte den de første 2-3 måneder, fordi det ikke helede, og der var altså ingen problemer bagefter med, at han ikke ville amme uden, så jeg synes også du skal blive ved, når det gør så ondt på dig at du græder.

2. Jeg ville personligt ikke malke ud. Jeg har aldrig kunne finde ordentligt ud af det, og blev rådet af min første sp til at blive ved med at amme, skønt det gjorde ondt. Produktionen er bare ikke den samme ved begge bryster, hvis du malker ud på det ene og ammer på det andet (tror jeg).

3. Åh ja, jeg har også svømmet i mælk Som Siber vil jeg råde dig til at bruge Pigeon ammeindlæg. De er altså super til at suge.

Stort knus til dig. Det er svært i starten, men I skal nok få taget på det

- Line

Anmeld

5. januar 2011

lassemor07

Frøst og fremste stort tillykke med lille pigen

Jeg brugte sutte brikker til Lasse med råd fra både sygehuset og SP da jeg ikke kunne få ham til af tage rigtig fat og det var selv SP der forslog det og jeg ammet Lasse i 6 mrd med dem fordi andet ikke kunne fungere

Anmeld

5. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Sakris skriver:

1)

2)

3)

hejsa

jeg brugte suttebrikker, fordi vores datter ikke rigtig kunne få fat ved brystet... jeg tror jeg brugte dem 1 mdrs tid, og så begyndte jeg at forsøge uden...

jeg synes nu at vores datter alligevel suttede hul....

altså de fleste siger at du bare skal lægge den lille til, selvom der er suttet hul... men hvis du hellere vil malke ud til hende så gør da det, det er jo dit/jeres barn og derfor jer der bestemmer...

mht. natten ved jeg ikke...

Anmeld

5. januar 2011

h_bernie

Hej jeg brugte ammebrikker i 2 måneder ved min første fordi han ikke kunne få fat. Ved nr. 2 er jeg for 3 uger siden kommet af med dem, da var hun 1½ måned. Brugte dem ved nr. 2 grundet store sår på brysterne. Jeg synes du skal lytte til dig selv. Hvis det gør ondt uden brikken, så brug den lidt længere tid. Af erfaring ved jeg at det bare gør en ked af det, hvis du fjerner den for tidligt og amningen så går skæv. Alberte fik også blod i munden, men hun ville gerne spise alligevel. Jeg er stadig lidt øm på brysterne, men har nu ammet i 3 uger uden brikker eller tilskud af erstatning.

Jeg har brugt Pigeon ammeindlæg og synes de er rigtig gode. Så har jeg også altid en stofble liggende ved brystpartiet om natten, hvis indlægget bliver for vådt.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

5. januar 2011

Fru'Rugaard

Tillykke med pigen
Kender til din situation, jeg ammede min datter i 5 dage.
De første par dage gik det super godt, og troede jeg gjorde det rigtigt, men hun lagde for længe ved mit bryst, fordi at det var den eneste måde hun ville falde i søvn på, og hvis jeg tog hende fra, så vågnede hun, så de var altid fugtige, og jeg fik sår, så når hun suttede, suttede hun hul på mig, og en dag kastede hun fuldstændig postkasserød blod op, fordi at hun sugede så hårdt, og fordi at jeg havde meget spændte bryster.
Men du kan få noget creme af din SP, det hjælper
Og når din lille pige sover, så rend rundt med frie babser, og lad dem lufttørre, det er os godt
Og jeg brugte os ammebrikker

Rikke - Mor til Maja på 9 mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.