Æbler i haven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

811 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. september 2008

linemus

Ja, jeg er godt nok grøn i det her have-ejer-sjov, men altså - hvad gør man med de mange lækre æbler, der hænger så flotte derude, men desværre falder ned nu i stor stil? Plukker I dem alle på en gang? Kan man opbevare dem hele i længere tid eller skal de skrælles m.m. og fryses? Hvad gør I?

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2008

bette

du kunne da lave mos af dem.. evt til grød eller kage eller lign..
mener godt man kan skrælle dem og skære dem i både og fryse dem.. men hæng mig ik op på det..

Anmeld

10. september 2008

Lise

Vi har også en halv million æwler - både på træerne og på græsset... Mine forældre siger jeg skal tage dem og putte dem i en kasse, adskille lagene med avispapir, og så lad dem stå til vinter, og så skulle de bare være alle tiders... (forsi de modner langsomt på den måde).

Anmeld

10. september 2008

Plysbjørnen

ikke at jeg har æwler i min have, men jeg ville nok koge man af dem og så lave mos ud af dem til grød og æblekage... du kan også lave et par tærter med æbler i (de burde da kunne fryses ned når de er lavet)...

Betina

Anmeld

10. september 2008

Helle30

Line! Der findes steder, hvor man kan tage sine æbler hen i disse dage og få dem mostet for næsten ingen penge.
Du kan også koge æblerne til grød og fryse grøden ned i mælkekartoner.
Endelig kan du jo bage en masse æbletærter til at fryse ned - hvis I er til kage.
Jeg har tænkt mig at lade en del af vores moste (har også overvejet at købe en moster selv). Deudover pakker jeg de pæneste i kasser og sætter dem mørkt og køligt i kælderen.
Jeg bruger ofte æbler i retter med vildt om vinteren, og hvis frugterne har stået køligt nok, kan de også sagtens spises rå ret langt ind over jul.
Har du ikke en kælder, kan æblerne opbevares i et skur eller på terassen - bare du husker at dække dem af for frist med tæpper. Opbevaring i flamingokasser vil også holde en bedre konstant temperatur. Hvis de får hård frost rådner de.
God fornøjelse!

- Helle, der også har 10.000 æbler i år.

Anmeld

10. september 2008

Loggidut

jeg gør ikke en disse ved mine, lader dem falde og betaler knægten for at samle dem op!

jeg hader de der ørentviste som bor i dem....addddddd

Anmeld

10. september 2008

Monica

Hey.

Min mor koger dem til lækker æblemos og hælder det på store glas (putter atemon - staves - i, så det kan holde sig) Så er der nemlig altid lige til at banke en æblekage sammen med lidt rasp og sån...

Moni

Anmeld

11. september 2008

linemus

Takker mange gange for de gode råd!

Anmeld

11. september 2008

Joan ( Smallie )

Du kan også lave marmelade af dem med apelsin i. De vil dine unger bare elske.

Skylder dig stadig en opskrift på marmelade på blommer skal nok lige få fingeren ud og sende den.:$

Joan

Anmeld

11. september 2008

linemus

Joan ( Smallie ) skriver:

Du kan også lave marmelade af dem med apelsin i. De vil dine unger bare elske.

Skylder dig stadig en opskrift på marmelade på blommer skal nok lige få fingeren ud og sende den.:$

Joan

Nå ja :) det havde jeg faktisk glemt :$ Jeg vil stadig gerne have den, men det haster altså ikke, for blommerne ligger godt i fryseren, og jeg har ikke tid til at gøre det nu alligevel ;)

Mmm, æble/appelsin marmelade - det lyder også godt. Har du også en opskrift på det? ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.