Sofie har bidt én gang. Hun bed mig i skulderen, da hun sad på arm, mens jeg rørte i pastasaucen.
Jeg sagde højt og klart NEJ! og så satte jeg hende på køkkengulvet med ryggen til mig. Herefter fortsatte jeg min madlavning og ignorerede hendes forurettede klynkeri.
Efter 8 - 10 min. kravlede hun hen og krammede mit ben. Hun smilede sit charme-smil, og så tog jeg hende op til en krammer.
Det er ca. 3 uger siden nu, og hun har ikke bidt hverken mig eller hendes far siden.
Det er jo så lige min kæphest, det dér med at vise sine omgivelser (børn som voksne) hvordan man gerne vil behandles - simpelthen ved at vise, at når nogen udviser en adfærd, man ikke kan acceptere, så får de ikke éns opmærksomhed og samvær.
Så må de komme tilbage, når de har fundet en anden kontaktform.
Selv synes jeg jo, den virker hver gang både med børn og voksne.
Hvis man sætter opdragelse og samvær i det lys, at mennesker er sociale væsner, der vil søge samvær med andre, så giver det fin mening, at man forsøger at opnå positiv kontakt på forskellige måder. Hvis man opnår kontakt via negativ adfærd, så er det negativ adfærd man anvender i andre sociale sammenhænge også. Hvis man til gengæld er nød til at anvende positiv adfærd (og den negative ignoreres eller bliver kritiseret) så vil man lære, hvilken adfærd der har den ønskede effekt.
Hvis barnet bider, kan I ikke være sammen. Så er det barnet, der må finde en anden kontaktform. Det kan tage kortere eller længere tid, men det virker bedre end alverdens lange forklaringer.
- Helle, som burde lave noget mad:$
Anmeld