Pasning af eget barn og orlov under uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.390 visninger
15 svar
0 synes godt om
22. december 2010

Louisesam

Hej med jer!

Jeg har besluttet mig for at passe min søn selv efter min barselsorlov er slut til september 2011. Jeg læser til sygeplejerske og har i forvejen taget 12 måneders barselsorlov, og tager altså 12 måneders studieorlov i forlængelse hermed. I alt en pause fra studiet på 2 år

Andre, som har valgt at gøre/ gjort det samme....? Hvad er erfaringen med at vænne tilbage til studiet efter den lange pause osv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2010

BinaMor

Louisesam skriver:

Hej med jer!

Jeg har besluttet mig for at passe min søn selv efter min barselsorlov er slut til september 2011. Jeg læser til sygeplejerske og har i forvejen taget 12 måneders barselsorlov, og tager altså 12 måneders studieorlov i forlængelse hermed. I alt en pause fra studiet på 2 år

Andre, som har valgt at gøre/ gjort det samme....? Hvad er erfaringen med at vænne tilbage til studiet efter den lange pause osv?

jeg har besluttet det samme

jeg er over SU og søgte om 12 ekstra klip til alm. barsel. går ikke ud fra jeg kan søge om mere herefter barslen.. så det blir et år på mandens indtægt.

jeg tror nemt jeg kan vende tilbage. det er også kun en hf på vuc jeg tager. det der bekymre mig mere er om jeg fortryder at gå "alene" så lang tid. men igen... tiden vender ikke tilbage og jeg nyder at kunne nå det hele med mine 2 unger herhjemme (den ældeste skal dog i bh her til feb) men vil gerne undgå den mindste kommer i pasning pt..

Anmeld

22. december 2010

Sofia24

Hej!

Må jeg have lov at spørge hvilke overvejelser du har gjort dig i forbindelse med din beslutning? Helt personligt synes jeg 2 år er lang tid at være væk fra uddannelse.

Jeg selv læser til læge og jeg starter så småt op igen til februar - jeg fødte min søn 1 august  Planen er så at farmor skal passe barnebarnet et par dage om ugen og at jeg selv står for resten, samtidig med studiet. Det bliver hårdt en periode, men det må vi ta med...

Juleknus Sofia

Anmeld

22. december 2010

Livas mor

Læser selv til sygeplejerske og mangler kun 1 enkelt år nu. Gik på barsel og skulle være startet op i september 2010, men måtte sygemelde mig grundet en diagnose med for højt stifskifte, min datter var (og er) altid syg og jeg fik konstateret Scoliose oveni min Schauermans ryg, så pludselig blev 10 måneders barsel til 15 måneder, hvilket ikke var planlagt. Jeg fik 10 måneders barselsorlov på su og får nu 5 måneders ekstraklip fra su grundet sygdom.

Så nu er meningen jeg skal starte til februar 2011 direkte i min sidste klinik på 5 måneder og så mangler jeg jo kun min bachelor. Jeg er slet ikke i tvivl om det bliver MEGA hårdt at starte igen, men på den anden side SKAL jeg også bare være færdig, nu hvor jeg kun mangler et år.

Men nu er der kommet en ny uventet forhindring.. Min datter er endnu engang syg og lægen har rådet os til at droppe vuggestuen og starte i dagpleje, som vi så skal søge dispensation om for ikke at skulle vente 41 pladser. Så lige nu er alt det noget rod, men håber da på at kunne starte og blive færdig..

Knus Rikke

Anmeld

22. december 2010

Louisesam

BinaMor skriver:

jeg har besluttet det samme

jeg er over SU og søgte om 12 ekstra klip til alm. barsel. går ikke ud fra jeg kan søge om mere herefter barslen.. så det blir et år på mandens indtægt.

jeg tror nemt jeg kan vende tilbage. det er også kun en hf på vuc jeg tager. det der bekymre mig mere er om jeg fortryder at gå "alene" så lang tid. men igen... tiden vender ikke tilbage og jeg nyder at kunne nå det hele med mine 2 unger herhjemme (den ældeste skal dog i bh her til feb) men vil gerne undgå den mindste kommer i pasning pt..

Hejsa!

Ok, men ang. økonomi, så kan du jo søge tilskud fra kommunen til pasning af eget barn i højst 1 år inden det fylder 3 år. Det er fra 1. januar 2011 på ca. 7060 kr. om måneden før skat, så svarer ca. til udeboende SU udbetalt! Så får du og din mand da det ekstra udbetalt!!

For mig er det ikke noget problem at gå hjemme i så lang tid! Jeg elsker det og ser sådan på det, som du også skriver, at det er tid med sit lille barn, man aldrig får igen! Desuden er der eksperter der fraråder at forældre får passet deres børn under 3 år i institution, hvilket jeg tror på, og går 100 % ind for at passe sin lille 1-2-årige selv. Det er langt det mest naturlige og bedste for barnet! Min holdning til det i hvert fald

Anmeld

22. december 2010

Louisesam

Sofia24 skriver:

Hej!

Må jeg have lov at spørge hvilke overvejelser du har gjort dig i forbindelse med din beslutning? Helt personligt synes jeg 2 år er lang tid at være væk fra uddannelse.

Jeg selv læser til læge og jeg starter så småt op igen til februar - jeg fødte min søn 1 august  Planen er så at farmor skal passe barnebarnet et par dage om ugen og at jeg selv står for resten, samtidig med studiet. Det bliver hårdt en periode, men det må vi ta med...

Juleknus Sofia

Hej Har sådan set lige beskrevet mine tanker omkring mit valg i forrige svar... så læs det

Ja, det er lang tid, men jeg er desuden kørt lidt træt i sygeplejerskeuddannelsen og pausen betyder bare, at jeg kan lade op og komme til at glæde mig til at begynde at studere igen!!

Anmeld

22. december 2010

Mi

Jeg går hjemme og passer min datter på to år. Men jeg er ikke i gang med uddannelse, så aner ikke hvordan det vil være at vende tilbage til et studie. Jeg tror det bliver hårdt for mig at vænne tilbage til arbejdet som pædagog, når jeg ikke længere skal gå hjemme.

Men glæd dig, det er det største privillige at se sit barn udvikle sig hver dag, og at være der hele tiden for det.

Det er ikke alle steder man kan få tilskud til pasning af egne børn. Det kan man fx ikke i min kommune, desværre.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

22. december 2010

oo

jeg sidder her og bliver helt tændt ved tanken om at tage et års studieorlov efter barslen!! ved du hvor jeg kan læse mere??

Anmeld

22. december 2010

Louisesam

Livas mor skriver:

Læser selv til sygeplejerske og mangler kun 1 enkelt år nu. Gik på barsel og skulle være startet op i september 2010, men måtte sygemelde mig grundet en diagnose med for højt stifskifte, min datter var (og er) altid syg og jeg fik konstateret Scoliose oveni min Schauermans ryg, så pludselig blev 10 måneders barsel til 15 måneder, hvilket ikke var planlagt. Jeg fik 10 måneders barselsorlov på su og får nu 5 måneders ekstraklip fra su grundet sygdom.

Så nu er meningen jeg skal starte til februar 2011 direkte i min sidste klinik på 5 måneder og så mangler jeg jo kun min bachelor. Jeg er slet ikke i tvivl om det bliver MEGA hårdt at starte igen, men på den anden side SKAL jeg også bare være færdig, nu hvor jeg kun mangler et år.

Men nu er der kommet en ny uventet forhindring.. Min datter er endnu engang syg og lægen har rådet os til at droppe vuggestuen og starte i dagpleje, som vi så skal søge dispensation om for ikke at skulle vente 41 pladser. Så lige nu er alt det noget rod, men håber da på at kunne starte og blive færdig..

Knus Rikke

Puha, sikke trist og hårdt med al den sygdom - både for dig og din datter Flot at du har besluttet dig for at klare uddannelsen oveni. Men ja, kan godt forstå, at du ikke lige dropper en hel uddannelse og det sidste år sådan lige. Nu er du nået så langt, og den sidste del er nok - omend den hårdeste med BA opgaven - noget af det sjoveste på uddannelsen!

Men mon ikke det flasker sig det hele. Man skal være tålmodig nu og her, selvom fremtiden ser lidt rodet ud. Min erfaring er, at selvom det ser sort ud og man ikke kan finde hoved og hale i det, så løser det sig altid i sidste ende og man kommer ud af situationen en erfaring rigere! "Pain, patience, power" som der står på min arm  

Anmeld

22. december 2010

Louisesam

jeg sidder her og bliver helt tændt ved tanken om at tage et års studieorlov efter barslen!! ved du hvor jeg kan læse mere??

Hehe, jamen dejligt at jeg kan inspirere andre Du kan læse om dit studies regler for orlov og ellers om tilskud til pasning af egne børn på din kommunes hjemmeside! Hvis det er København, så her:

http://www.kk.dk/Borger/PasningOgSkolegang/Boernepasning/PrivatePasningstilbud/PasningAfEgneBoern.aspx

Det er også bare en fed mulighed! Glæder mig bare til al den tid jeg skal have sammen med den lille trold!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.