Giver i "snydemandel" til jeres barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2010

Amso

Hos mine bedsteforældre, fik vi altid snydemandel i... Var vi selvfølgelig glade for.. Hos mine forældre var der ikke snydemandel som lille. Min kærestes datter på 10 år kommer til jul hos os i år, og hun får ingen snydemandel. Jeg syntes traditionen er at der er en mandel.. Er ikke fan af alt det der "snyd" ....  Hvad andre gør når vi er til jul hos dem, er selvfølgelig op til dem, men her i mit hjem, må vi slås og spise om den ene mandel der er..  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2010

Loa

ESB skriver:

Men de ved jo ikke der snydes...og ja, mine børn får det og har intet problem med at den ene får noget de andre ikke får...ikke i hverdagen og ikke til fødselsdage...tror nu ikke det er mandlen der ville gøre den forskel..

Men tænker bare, får alle børnene ved bordet så en mandel, og en gave? Så ved man vel der er "snyd" i det, da der jo kun skal være en mandel?

Tænker bare at børnene skal vel lære at de godt kan være med i legen uden det nødvendigvis er dem der skal ende med gaven?

Meeen som sagt, min datter er kun 5 måneder, jeg kan jo sagtens få en helt anden holdning til det, når hun er 1 1/2 år til næste jul

Anmeld

19. december 2010

PernilleB

Min forældre har aldrig givet mig en snyde mandel... de ha kun fortalt mig hvilke hjørne a den rundt skål den ligger i... He he... Kan huske en gang jeg vandt... jeg manglede de fortænder, og vandt en kurv med ÆBLER...!!

Anmeld

19. december 2010

Malthes mor

Selvfølgelig skal min store dreng have snydemandel........Han bliver så glad. Han er 4 år

Anmeld

20. december 2010

tinasmor

Loa skriver:

Har dog kun en pige på 5 måneder, så vi er slet ikke nået dertil endnu, men min umiddelbare holdning er at hun ikke skal have snyde mandel når hun bliver stor nok til at kunne spise med.... Syntes lige så godt de kan lære at andre godt kan "vinde", og de ikke behøver få en gave hver gang.... (Syntes det er lidt ligesom det med at børn skal have gaver til størrer/mindre søskendes fødselsdag eller forældres bryllup eller lign.....)

Meeeen kan sagtens være jeg ændre holdning når jeg selv står i det......

Det er nemlig også lidt de tanker jeg gør mig. At det jo er ligesom ved et hvert andet spil. At man ikke kan vinde hvergang. Men som dig, kan det jo være at man bliver "klogere" (dvs ikke kan holde det). Synes faktisk det er mest svært hvis man så holder det med fætre og kusiner der får snydemandel for skal ens eget barn så være den eneste der ikke får noget.

Men som en anden også skriver. En snydemandel bliver jo næsten bare en ekstra "julegave" så, fordi man jo i princippet ikke har vundet den.

Anmeld

20. december 2010

tinasmor

PernilleB skriver:

Min forældre har aldrig givet mig en snyde mandel... de ha kun fortalt mig hvilke hjørne a den rundt skål den ligger i... He he... Kan huske en gang jeg vandt... jeg manglede de fortænder, og vandt en kurv med ÆBLER...!!

Ha ha, totalt cool med æbler. Normalt er det jo sådan noget macipan noget, eller kæmpe chokolade. Men dengang, uden fortænder, ville du nok havde drømt om chokolade i stedet

Anmeld

20. december 2010

JulieE

Nej... Hverken i min familie eller svigerfamilien har der aldrig været snydemandel og det er der heller ikke nu -Jeg har dog taget min mands moster i at liste mandlen fra sin egen tallerken over på min datters, så lidt bliver der snydt... nogle gange

Men der er kun en mandel og børnene kender vilkårene og spillet i det

Anmeld

20. december 2010

Frøken J.

Har ikke børn endnu, men ønsker ikke de skal have snydemandel. Synes det er unødvendigt De kan jo lige så godt lære fra starten af, at det er en konkurrence med en vinder, og ærlig talt.. Med den bunke gaver jeg ser børn får juleaften, så dør de altså ikke af ikke at få en mandelgave

Anmeld

20. december 2010

ESB

Snydemandel eller ej, så tror jeg bare det er en tradition som så meget andet af det man gør juleaften...jeg er vokset op med det og helt naturligt ført det videre, nok fordi min x også var det...det er ikke noget jeg har tænkt dybere over eller som jeg sætter i forbindelse med spil, snyd og lære at tabe eller vinde...det er bare sådan vi gør, ligesom vi danser om juletræ og skiftes til at pakke en pakke op hver---osv...

Anmeld

20. december 2010

Zafir

Jeg syntes ikke at man skal give børn snydemandel. Jeg syntes at børn får SÅ MANGE gaver, at de knap kan kapere de gaver man får. HVis mandelgaven, så bare er en karmufleret ekstra gave, så er der ikke nogen idé i at have en mandelgave.

HVIS man er rigtig mange mennesker der holder jul sammen, kan man have en børnemandelgave og en voksen mandelgave.

Men jeg er meget imod at børn får en bare fordi de er børn, det er fint at de lærer at det er et spil

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.