Mettemus skriver:
Hej piger,
Da jeg muligvis står overfor et kejsersnit (min lille dreng vender forkert og har rimelig sikkert ikke tænkt sig at ændre noget som helst på det), vil jeg høre jer til jeres erfaringer?
Hvor længe var i ukampdygtige/sengeliggende/ømme bagefter? Hvor meget måtte i løfte? Havde kejsersnittet nogen betydning i forhold til at føle et bånd til jeres barn? Betød det noget i forhold til amning?
Jeg er ligeglad med aret. Efter to kikkertoperationer er min mave alligevel rimelig stribet af hvide ar, så den del er jeg ikke så nervøs for. Det er mere i forhold til at komme sig oven på operationen og risikoen for ikke at blive knyttet til barnet på samme måde som ved en vaginal fødsel med de hormoner det udløser.
Håber på svar,
Klem fra en noget forvirret Mette
Hej.
Har fået 3 kejsersnit. Var alle gange oppe at gå efter få timer, når bedøvelsen i benene var væk. 3. gang passede jeg min lille nye stort set alene i de to første døgn på sygehuset. Det var da ikke nemt, men kunne sagtens lade sig gøre.
Det gør ondt i de første dage efter kejsersnittet. Især når man skal vende sig i sengen, hoste eller grine. Det kan godt gøre virkelig ondt! Man skal sørge for at holde smerterne nede inden de topper, for så er de svære at slå ned. Så tag glædeligt imod smertestillende fra sygeplejerskerne. Det lærte jeg ihvertfald 3. gang. Det er meget rarere. Ømheden varer ca 1 uge-14 dage. Det værste man kan gøre er at støvsuge i den første uge. Det gjorde jeg og det brækkede mig da lige ned. Græd af smerte (jeg græder normalt IKKE af smerte, det er jeg for sej til
) og blødte pludselig helt vildt. Det skal man altså ikke gøre. Det havde lægen ligesom også sagt til mig.
Men en times tid på langs efter det, så var jeg heldigvis ok igen.
Jeg aner ikke om mit bånd til mine børn ville være stærkere ved en vaginal fødsel, for det har jeg ikke prøvet. Men kan ikke forestille mig, at det kan blive stærkere..
Det som var lidt underligt i starten var, at det ikke helt gik op for mig at det virkelig var mit barn. At den sparkende klump i min mave virkelig var forvandlet til den lille vidunderlige skabning i sparkedragten.. Måske det går hurtigere op for dem der har født barnet selv.. Ved det ikke.
Amning var ikke et problem i starten. Mælken løb til lige så hurtigt som ved vaginalt fødende kvinder. At jeg så fik ammeproblemer lidt senere tror jeg ikke skyldes kejsersnit.
En planlagt kejsersnit er skønt. Læge og personale er glade og rolige. Jeg oplevede aldrig kvalme eller smerte. Fik barnet over med det samme, undtagen ved vores første som blev født for tidligt. Og barnet med på opvågningen. 3. gang havde jeg hende kravlende rundt på mig, liggede på mig, lige fra hun var blevet tjekket og målt og vejet på op-stuen til vi selv tog hende op og gav hende tøj på på barselsgangen. Perfekt.
Helle...