inspiration til sund snack

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2011

PernilleB

Macrolf skriver:

Der er desværre helt vildt mange kcal i sushi

pokkers...!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2011

JulieE

wiebking skriver:

Jeg havde STOR glæde af Pastinak-chips da jeg var hos de danske vægtkonsulenter...de stiller den der lækkersulten trang jeg også altid havde om aften..

Opskrift please

Anmeld

4. januar 2011

wiebking

JulieE skriver:

Opskrift please

Jamen et par Pastinakker, og "skræl" dem fint, gerne en masse, da de svinder en del i ovnen...

Lidt olie og krydderi( hvad man nu kan li på chips) og bland det i en pose og så på noget bagepapir i en forvarmet ovn, gerne varmeluft da de så bliver gode sprøde og de skal vel ca ha en 20 min´s tid vil jeg mene ved 180 grader.... men man kan jo altid lige mærke på dem, om de er tilpas sprøde...mmmm...det er lækker og SUND guf...

Anmeld

4. januar 2011

JulieE

wiebking skriver:

Jamen et par Pastinakker, og "skræl" dem fint, gerne en masse, da de svinder en del i ovnen...

Lidt olie og krydderi( hvad man nu kan li på chips) og bland det i en pose og så på noget bagepapir i en forvarmet ovn, gerne varmeluft da de så bliver gode sprøde og de skal vel ca ha en 20 min´s tid vil jeg mene ved 180 grader.... men man kan jo altid lige mærke på dem, om de er tilpas sprøde...mmmm...det er lækker og SUND guf...

Tak skal du have!!! Det må jeg prøve

Anmeld

4. januar 2011

wiebking

JulieE skriver:

Tak skal du have!!! Det må jeg prøve

Det var da så lidt...

Man kan stort set gøre det med alle rodfrugter, men synes pastinakken kommer tættes på normale chips..

Anmeld

5. januar 2011

skatte_pige

Kamut Kiks
2 dl Kamut mel, 1 tsk. bagepulver, 1 nip Salt 2 spsk. Olie1 dl.  Vand

Bland alle ingredienserne sammen. Læg dejen mellem to stykker bagepapir og rul dejen flad med en kagerulle. Ikke for tykt (1-2 mm.)  Skær dejen ud i små firkanter eller stik dem ud med et glas. Læg dem forsigtigt på en bageplade med bagepapir. Bag kiksene ca. 15 minutter i ovnen ved 220 grader. Hold øje med kiksene i ovnen, da de let får lidt i overkanten. Men de skal være godt gyldne for at blive sprøde.
Tip: Kiksene kan pensles med vand og man kan putte sesam, birkes, hørfrø på. Man kan også putte frøene i dejen, eller krydderier, fx citron, oregano osv. Eller prøv at lave dejlige søde kiks og tilsæt 1 tsk. kanel i dejen

Nød knækbrød (ca. 20 stk.)
1 æg, 2 spsk. Vand, 1 tsk. Salt (uden top), 150  g. blandet nødder  (fx.  hasselnødder og mandler), 150 g blandet frø (fx sesam og hørfrø)

Stil ovnen på 180 grader. Blend nødder og kerner i en blender og put det i en skål. Tilsæt æg, vand og salt og ælt det sammen med hånden. Rul det ud mellem to lag bagepapir til de er ca. 2-3 mm tykke (hæver ikke). Tag det øverste lag bagepapir af og skær dejen i passende stykker (firkantet, aflange eller anden ønsket form). Læg dem forsigtigt på et stykke bagepapir og pensl dem evt. med lidt vand og pynt med birkes, anisfrø, salt eller hvad man har lyst til.
Bages i ovnen i ca. 10 minutter. Hold øje med dem, da de hurtigt tager farve. Opbevar dem i en dåse, så kan de holde sig længe.
Tip: Kan også laves som Kiks udstik fx med et glas.

Chokolademousse
200 g mørk chokolade (70 %), 2½ dl. Piskefløde, 1 spsk. Sukrin flormelis eller andet sødestof.

Smelt chokoladen i et vandbad. Pisk fløde og sukrin.  Kom ca. en 1/3 del af flødeskummet i den varme chokolade. Vend forsigtig resten af flødeskummet i. Put chokolademoussen i en skål eller i små portionsglas og stil det i køleskabet,  i minimum 2 timer.

Sund slik kan selvfølgelig også bare være nødde-mix, bland diverse nødder, men mandler skulle være godt hvis man gerne vil tabe sig

Knus Louise

Anmeld

7. januar 2011

JCS

birthee skriver:

Jeg kunne da også godt tænke mig opskriften på müslibar med chokolade, og knækbrød med banan

Jeg har smidt opskriterne her ind før, så jeg linker bare til dem

https://www.baby.dk/debat/70363pi1/ordet-er-frit/hjemmelavet-muslibar-mums.aspx

https://www.baby.dk/debat/76559pi1/foer-rund-nu-sund/knaekbroed-med-billede.aspx

Anmeld

7. januar 2011

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
PernilleB skriver:

pokkers...!!

Aaaah,her må jeg altså lige tillade mig at stille spørgsmålstegnSushi består jo som regel ikke af andet end ris,fisk,tang og eddike...det kan der da bestemt ikke være mange kalorier i...

Anmeld

7. januar 2011

PernilleB

Pernilleh skriver:

Aaaah,her må jeg altså lige tillade mig at stille spørgsmålstegnSushi består jo som regel ikke af andet end ris,fisk,tang og eddike...det kan der da bestemt ikke være mange kalorier i...

nej det er jo det... hihi, skriv lige det til hende der har tråden...

Anmeld

9. januar 2011

SSL

Pernilleh skriver:

Det kommer jo selvf. an på hvor meget sushi man indtager af gangen  Alt med måde, så er det sundt.. Men man kan sagtens overspise sushi også, og så er der man kcal i, da ris jo har mange kcal, ligesom andre kulhydrater Men igen, hvis man spiser med måde, er det ligeså godt og sundt, som et andet tilberedt og sundt måltid..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.