De nye barselsregler...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
5 svar
0 synes godt om
1. september 2008

Tikki

...er der en, der kan forklare mig dem lidt bedre end det jeg kan læse mig til?

Jeg er rimeligt forvirret over dette:
Efter de første 14 uger med fuld løn:
6 uger til mor
6 uger til far
6 uger som forældrene kan fordele efter ønske.

De 6 uger som er til far, skal de trækkes fra dagpengeperioden? Og hvad hvis han ikke holder de 6 uger....får jeg så 6 uger mindre dagpenge?

Jeg kan bare ikke gennemskue det smarte her....

/Jeanette, der er forvirret

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2008

Plysbjørnen

Jeanette skriver:

...er der en, der kan forklare mig dem lidt bedre end det jeg kan læse mig til?

Jeg er rimeligt forvirret over dette:
Efter de første 14 uger med fuld løn:
6 uger til mor
6 uger til far

De 6 uger som er til far, skal de trækkes fra dagpengeperioden? Og hvad hvis han ikke holder de 6 uger....får jeg så 6 uger mindre dagpenge?

Jeg kan bare ikke gennemskue det smarte her....

/Jeanette, der er forvirret

øh godt spørgsmål, så vidt jeg ved uden at være sikker er det kun 9 uger ekstra 3 til hver og 3 til deling det skulle så vidt jeg ved være med fuld løn... og tror ikke de trækkes fra dagpenge...

Men øh er altså ikke sikker... Skal prøve at se om jeg kan lokke min far til at undersøge det i morgen på arbejde (han er tillidsmand)....

Betina

Anmeld

1. september 2008

Tikki

hmm - min overenskomst siger 6 uger til mor, 6 uger til far og 6 uger til fælles (frivillig) fordeling.

Tror måske jeg har luret den lidt: Det vil så være i alt sammenlagt efter fødsel 26 uger med løn og derefter 20 uger med dagpenge, hvoraf 6 af ugerne er til far.....men spørgsmålet er så hvis han ikke holder dem om jeg så kan få dem eller om de så bare forsvinder....ihh altså hvorfor skal det lige pludselig ændre sig :P brugte lang tid på at fatte det sidst også :$

Anmeld

2. september 2008

Louise mortil4

øhh på krifa`s hjemme side er det stadig de gamle regler, er der da kommet nye regler??

Knus Louise

Anmeld

2. september 2008

Tikki

ja, der er kommet nye regler her pr. 1. april 08. Min fagforening skriver således:

--------------------
De nye barselsregler:
Mor har stadig 14 uger efter fødsel.

Far har stadig 2 uger indenfor de første 14 uger efter fødsel.

Gamle aftale: Efter de første 14 uger:
10 uger med løn Kunne fordeles som forældrene
ønskede.

Ny aftale: Efter de første 14 uger:
6 uger til mor
6 uger til far

Disse uger efter de første 14 uger kan forældrene lægge efter ønske, blot de er afholdt indenfor de 32 uger (med dagpengeret) (eller 40 – 46 uge , hvis man udvider sin orlov) efter 14. uge.

Retten til sædvanlig løn bortfalder, hvis far eller mor ikke bruger den reserverede orlov, eller hvis der ikke aftales udskydelse.

Der er ikke ændret på fristerne, så man skal meddele senest 8 uger efter, hvordan man lægger
sin orlov.

Faderen havde tidligere 2 ugers udvidet fædreorlov. Disse er nu blevet til de 6 nævnte ovenfor.

Gammel aftale:
Faderen kunne tidligere vælge at lægge 10 uger med løn sammen med moderens første 14 uger. (§ 10, stk. 4 ) Denne mulighed har han stadig. Nu er det blot 12 uger med løn han kan vælge at afholde sammen med moderens 14 første uger (egne 6 uger og fælles 6 uger).

Der gælder samme regler om refusion og dagpenge.
Det er således kun lønperioden der er ændret, ikke dagpengeperioden, som stadig er 32 uger efter første 14 uger.

--------------------

Og så er det så jeg bliver lidt forvirret over de 6 uger til far - om de bare forsvinder, hvis han ikke holder dem :S

Anmeld

2. september 2008

Plysbjørnen

Ja de forsvinder bare... Men snak med din fagforening det er dem der kan svare dig bedst.... For jeg kan se at du hører under det offentlige... Og de har lidt andre regler og vilkår end det private/industrien...

Betina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.