Pco eller ej!!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.484 visninger
14 svar
0 synes godt om
10. december 2010

CmarianN

Hey girls!

(åh denne besked kommer til at tage tid for mig at skrive, da jeg har højre arm i slynge grundet et fald, så kan kun taste med venstre hånd)

Nå men jeg skriver fordi jeg er fyldt op af frustrationer og bekymringer og tænker nogen måske (desværre) har oplevet/gennemlevet det samme som mig her.

Prøver lige, at gøre det så kort som muligt (også for jeg ikke skal bruge hele Fredag aften på det )

Vi har været i gang med projekt baby godt 9 mdr. - uden held.

Jeg har fået taget blodprøver fordi jeg mistænkte mig selv for PCO (fordi jeg kunne vinke af ved stort set alle symptomer derpå). Blodprøverne afkræftede PCO.

Så langt så godt.

Så blev manden chekket - alt ok

Jeg blev derefter henvist til gynækolog hvor jeg var i Onsdags. Fik en indvendig scanning som viste, at jeg havde mange små umodne æg  Derfor mistænker gynækologen mig for PCO. Jeg skal mellem 2 og 4 blødningsdag i næste cyklus (som er lige straks, forhåbentlig) ind og have taget blodprøver og igen mellem 21 og 23 dagen i cyklussen, for at fastslå PCO eller EJ!

Og ender vi med at skulle have hjælp, så skal jeg inden da have smidt 10-15 kg.  SUPER! It just keeps getting better!!!

Jeg var så glad da jeg fik afvide jeg IKKE havde PCO ud fra de første blodprøver og nu føler jeg bare jeg er i "INGEN-MANDS-LAND".

Føler mig totalt som en fiasko og er træt af mig og min krop - jeg føler mig svigtet af min krop!

Andre der har oplevet at have mange (og så på scanningen, der var mange) små umodne æg? Hvis ja, hvad skete der så næst?

På trods af alt, glædelig jul moms and moms to be

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2010

JustMe

Hvis du har cyster på æggestokkene, HAR du PCO (PolyCystiske Ovarier). Så er den ikke længere, da selve definitionen på PCO er cyster på æggestokkene.

Selvom du ikke har problemer med hromonerne nu, kan du godt få det med tiden med forkert kost, da det kan påvirke de mange ægblærer/cyster til at udskille for mange hormoner

Har du rod i hormonerne også, har du PCOS (PolyCystisk OvarieSyndrom).

Min anbefaling er at finde dig en gynækolog, der har forstand på PCO/PCOS, da mange skyder i blinde.

Dernæst vil jeg anbefale dig bogen "Spis Dig Gravid" af gynækolog Bjarne Stigsby og diætist Charlotte Hartvig. Den beskriver ned til mindste detalje processerne bag PCOS, og vhordan du kan spise dig fra det.

Jeg har selv PCO/PCOS med både cyster på æggestokkene og rod i hormonerne, og jeg spiste mig på kort tid til normaliserede levertal, bedre hormonværdier, én næsten cystefri æggestok OG en graviditet  Vha. netop principperne i Spis Dig Gravid. Har du spørgsmål til mit forløb, er du velkommen til at skrive til mig

Anmeld

10. december 2010

Kay

altså... jeg kender det med ingnmands land...

for 2 år siden blev jeg undersøgt, pga. manglende menes selvom jeg var på p piller... gyn. og læge sagde at jeg formegentlig havde pco og/eller pcos. og blev stærkt rådet til at tabe mig...

da jeg på daværende tidspunkt ikke planlage at blive gravid, men godt viste jeg ville på et tidspunkt... begynte jeg at lægge kosten om og lægge lidt motion ind og jeg har tabt 15 kg.  og fået min menes igen... det sidste år har vægten så stået stille... selvom jeg nok godt kunne tabe 15 til...

vi har planer om at starte projektet når denne rundte p piller er slut... og starte stille og roligt... men hvis der går 6 md. smutter jeg lige til lægen...

fik dengang afvide at man kan tabe sig ud af problemerne med pco/pcos... så måske er det derfor de ikke vil hjælpe før??

ved ik om det kunne hjælpe dig

Anmeld

10. december 2010

CmarianN

JustMe skriver:

Hvis du har cyster på æggestokkene, HAR du PCO (PolyCystiske Ovarier). Så er den ikke længere, da selve definitionen på PCO er cyster på æggestokkene.

Selvom du ikke har problemer med hromonerne nu, kan du godt få det med tiden med forkert kost, da det kan påvirke de mange ægblærer/cyster til at udskille for mange hormoner

Min anbefaling er at finde dig en gynækolog, der har forstand på PCO/PCOS, da mange skyder i blinde.

Dernæst vil jeg anbefale dig bogen "Spis Dig Gravid" af gynækolog Bjarne Stigsby og diætist Charlotte Hartvig. Den beskriver ned til mindste detalje processerne bag PCOS, og vhordan du kan spise dig fra det.

Jeg har selv PCO/PCOS med både cyster på æggestokkene og rod i hormonerne, og jeg spiste mig på kort tid til normaliserede levertal, bedre hormonværdier, én næsten cystefri æggestok OG en graviditet  Vha. netop principperne i Spis Dig Gravid. Har du spørgsmål til mit forløb, er du velkommen til at skrive til mig

mange tak

gynækologen snakkede ikke om de cyster der.

Kender godt bogen du snakker om

Tak for dit svar og tillykke til eller hvad man siger...

Anmeld

10. december 2010

CmarianN

Kay skriver:

altså... jeg kender det med ingnmands land...

for 2 år siden blev jeg undersøgt, pga. manglende menes selvom jeg var på p piller... gyn. og læge sagde at jeg formegentlig havde pco og/eller pcos. og blev stærkt rådet til at tabe mig...

da jeg på daværende tidspunkt ikke planlage at blive gravid, men godt viste jeg ville på et tidspunkt... begynte jeg at lægge kosten om og lægge lidt motion ind og jeg har tabt 15 kg.  og fået min menes igen... det sidste år har vægten så stået stille... selvom jeg nok godt kunne tabe 15 til...

vi har planer om at starte projektet når denne rundte p piller er slut... og starte stille og roligt... men hvis der går 6 md. smutter jeg lige til lægen...

fik dengang afvide at man kan tabe sig ud af problemerne med pco/pcos... så måske er det derfor de ikke vil hjælpe før??

ved ik om det kunne hjælpe dig

Okey, tak for dit svar. Hvor spændende for jer - tusind mange gange held og lykke

god juuuuul

Anmeld

10. december 2010

JustMe

mange tak

gynækologen snakkede ikke om de cyster der.

Kender godt bogen du snakker om

Tak for dit svar og tillykke til eller hvad man siger...

Cysterne er netop de mange små umodne æg, som du nævner i dit startindlæg  Æggene dannes inde i små folikler/ægblærer, som også kaldes cyster

..og tak

Anmeld

11. december 2010

CmarianN

JustMe skriver:

Cysterne er netop de mange små umodne æg, som du nævner i dit startindlæg  Æggene dannes inde i små folikler/ægblærer, som også kaldes cyster

..og tak

nårh ja okey, det var jo ikke til at vide  øv øv øv øv øv

Anmeld

11. december 2010

Kløver

JustMe skriver:

Jeg har også pcos men vidste ikke at det var eneste kriterie, jeg fik at vide man skulle have min 3 kriterier, feks i mit tilfælde cysterne, lang mens, overvægt, og jeg havde så noget i blodprøverne som gjorde de kunne se jeg havde pcos, men heldigvis ikke forhøjet mandligt kønshormon

men ja jeg troede man skulle have mindst 3 af de forskellige kriterier, for det sagde de ovre ved min gynækolog, og der behævede den ene ikke være cyster på æggestokkene ???

men så lærte jeg noget nyt i dag

hmm kiggede lige hurtigt på pco foreningens hjemmeside, ikke læst så meget, men slog mig lige da jeg læste at der er forskel på pco og pcos, og nu aner jeg da ikke hvilken en af dem jeg så har da jeg troede pco og pcos var det samme

Anmeld

12. december 2010

JustMe

Maja84 skriver:

Jeg har også pcos men vidste ikke at det var eneste kriterie, jeg fik at vide man skulle have min 3 kriterier, feks i mit tilfælde cysterne, lang mens, overvægt, og jeg havde så noget i blodprøverne som gjorde de kunne se jeg havde pcos, men heldigvis ikke forhøjet mandligt kønshormon

men ja jeg troede man skulle have mindst 3 af de forskellige kriterier, for det sagde de ovre ved min gynækolog, og der behævede den ene ikke være cyster på æggestokkene ???

men så lærte jeg noget nyt i dag

hmm kiggede lige hurtigt på pco foreningens hjemmeside, ikke læst så meget, men slog mig lige da jeg læste at der er forskel på pco og pcos, og nu aner jeg da ikke hvilken en af dem jeg så har da jeg troede pco og pcos var det samme

Der skal ganske rigtigt være to kriterier, før man siges at have PCOS; hvilket er to af flg:

- Uregelmæssige/manglende menstruationer

- Ændret hromonbaæance

- Cyster på æggestokkene.

Men da PCO netop står for Poly(fler)cystiske(cyster/blærer) Ovarier(på æggestokkene), er ´cysterne eneste kriterie for PCO.

Hvis du både har f.eks. forhøjet hormonbalance OG har cyster på æggestokkene, har du både PCO og PCOS. Men du kan også have PCOS uden cyster på ovarierne/æggestokkene. I så fald vil diagnosekriterierne have været ændret hormonbalance OG probleer med menstruationen

Anmeld

13. december 2010

Kløver

JustMe skriver:

Der skal ganske rigtigt være to kriterier, før man siges at have PCOS; hvilket er to af flg:

- Uregelmæssige/manglende menstruationer

- Ændret hromonbaæance

- Cyster på æggestokkene.

Men da PCO netop står for Poly(fler)cystiske(cyster/blærer) Ovarier(på æggestokkene), er ´cysterne eneste kriterie for PCO.

Hvis du både har f.eks. forhøjet hormonbalance OG har cyster på æggestokkene, har du både PCO og PCOS. Men du kan også have PCOS uden cyster på ovarierne/æggestokkene. I så fald vil diagnosekriterierne have været ændret hormonbalance OG probleer med menstruationen

ahhh så blev jeg så meget klogere, tænk det anede jeg ikke nå men så har jeg begge dele, da jeg har de der cyster, har dem både på æggestokke og andre steder i kroppen, og har jo så også lang mens og overvægt, og ja de målte også et eller andet, som de sagde var tegn på det, men har normalt mandligt kønshormon så hvad det er de har målt ved jeg ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.