Med Freja startede jeg da hun var 4½ måned og Silja startede dagen før hendes 4 måneder fødselsdag.
Begge gange har jeg følt det var for tidligt og gerne villet vente længere - også fordi der for nyligt har været flere studier fremme om at børn der starter tidligt på grød/mos har en væsentligt større risiko for at blive overvægtige som voksne - men begge mine tøser har haft refluks, så jeg har ikke haft så meget valg.
Med Freja var det for simpelt hen at få mad nok i hende og med Silja er det for at prøve at dæmpe hendes produktion af mavesyre, så vi forhåbentligt kan undvære den medicin hun får så ondt i maven af.
Årsagen til at man anbefaler at spædbørn ikke får andet end Modersmælk/MME indtil 4 måneders alderen er at det kan udløse allergier at introducere "fremmed" mad før deres fordøjelsessystem er klar til det. Hvis immunforsvaret 1 gang er blevet provokeret af noget i maden, forsvinder det sjældent igen - på står man med at barn med fødevare allergi...
Hvis mine børn ikke havde været syge, var jeg startet så småt omkring 5 måneder, med majsgrød blandet med lidt frugtmos.
Det er vigtigt at starte langsomt med få fødevarer ad gangen og give dem det samme i en uges tid, før man skifter til noget andet - igen for at forhindre allergi 
Anmeld